Paul Verhoeven is niet alleen een groot regisseur, maar ook een groot filmliefhebber en -kenner. In het boek ‘Volgens Verhoeven – Op stap door de filmgeschiedenis met Paul Verhoeven’ bespreekt de Nederlandse cineast ruim vijftig filmklassiekers.
Column-reeks
Sinds 2011 verschijnt er iedere dinsdag de column ‘Volgens Verhoeven’ in de Volkskrant-katern V. Hierin interviewt auteur Rob van Scheers regisseur Paul Verhoeven over zijn favoriete filmklassiekers. De gesprekken leveren niet alleen interessante filmanalyses op, maar geven bovendien een kijkje in het leven en werk van de succesvolste Nederlandse regisseur. De columns gaan namelijk niet alleen over de besproken films an sich, maar vertellen direct en indirect ook over de invloed die ze hebben gehad op Verhoevens eigen werk.
Deze column-reeks, bestaande uit 65 columns, is nu gebundeld in het boek ‘Volgens Verhoeven’. Maar niet nadat ze eerst nog eens ruimschoots zijn aangevuld en herschreven door Verhoeven en Van Scheers, waardoor ze vrijwel allemaal drie keer zo lang zijn geworden als de stukken in V. ‘Want dat hou je toch, als je met Paul werkt. We hebben het hier per slot over een niet te stuiten perfectionist, een onuitputtelijke bron van inspiratie,’ aldus Van Scheers in zijn voorwoord.
Van The Gold Rush tot The Artist
Het fraai vormgegeven boek boek opent met een woord vooraf van actrice Carice van Houten, die in 2006 de hoofdrol speelde in Verhoevens Zwartboek en hiermee definitief doorbrak in de internationale filmwereld. ‘Een meester in de breedste zin van het woord,’ noemt ze de regisseur van onder meer Soldaat van Oranje en Basic Instinct, die in het boek klassiekers van The Gold Rush (Chaplin, 1925) tot The Artist (Michel Hazanavicius, 2011) bespreekt. ‘Ik voorspel dat het een genoegen zal zijn om in het hoofd van de meester te kunnen verkeren, als we door zijn ogen kijken naar het beste wat de filmgeschiedenis ons heeft gegeven,’ besluit Carice.
En een genoegen is het ook. Verhoeven geeft in elk interview, uitgewerkt in de vorm van een oratie, niet alleen informatie over de film en haar makers zelf, maar analyseert ook de mooiste shots, de mooiste camerabewegingen, de meest verfijnde acteerprestaties en de beste scenario’s. Daarnaast laat hij het ook niet na om kritiek te uiten op diverse makers en films, maar steevast gebruikt hij hiervoor legitieme argumenten. Of de lezer het er nu mee eens is of niet, Verhoevens analyses zijn goed onderbouwd en laten je met een andere blik kijken naar klassiekers als Some Like it Hot (1959), Doctor Zhivago (1965) en Schindler’s List (1993).
Aantrekkelijk
Het knappe aan ‘Volgens Verhoeven’ is dat de analytische benadering van de films in een aanstekelijk jasje is gestoken, waardoor het boek nergens saai of taai wordt. De vertelstijl is vlot en to-the-point en naast de filmische beschouwingen zitten Verhoevens teksten vol wetenswaardigheden en leuke anekdotes. Het maakt van het boek een aantrekkelijke reis door de filmgeschiedenis, waarbij je haast niet kunt wachten om enkele vergeten klassiekers weer uit de kast te pakken en ze te bekijken met de inzichten die je via Verhoeven hebt opgedaan.
‘Volgens Verhoeven – Op stap door de filmgeschiedenis met Paul Verhoeven’, Uitgeverij De Bezige Bij (2012).
ISBN: 978-90-234-7253-7.
Adviesprijs: € 29,90.