‘Film is entertainment, boodschappen doe je maar bij Albert Heijn,’ aldus Dick Maas, regisseur van vele kaskrakers en klassiekers, waaronder Flodder en Amsterdamned. In 1983 maakte hij, na eerder twee keer te zijn afgewezen op de Filmacademie, zijn debuutfilm De Lift. Actie, spanning en drama in de polder.
Blockbuster
Dick Maas, geboren op 15 april 1951, was een vreemde eend in de bijt begin jaren tachtig. Al tijdens zijn studie aan de Nederlandse Film en Televisie Academie liet hij zien onconventioneel te werk te gaan; Maas dacht groter dan de rest, wilde weg van de spruitjeslucht en nam de Amerikaanse blockbuster als voorbeeld. Naast de veelal maatschappelijk geëngageerde films en boekverfilmingen die het Nederlandse filmaanbod domineerden, viel zijn actievolle denk- en werkwijze direct op.
Gok
Toen hij begin jaren tachtig zijn plan voor een bioscoopfilm presenteerde, waren weinig producenten enthousiast. Gearriveerde mensen als Frans Rasker en Rob Houwer zagen niks in zijn scenario over een moordende lift of lieten niks horen. Matthijs van Heijningen durfde de gok uiteindelijk wel aan. Maas kreeg acht ton en diende gebruik te maken van de crew van Een Zaak van Leven of Dood, die enkele weken eerder werd opgenomen.
Spanningen
Het kleine budget (750.000 gulden) en de hoge werkdruk – de twee films moesten binnen elf weken gedraaid worden, met tussendoor één week pauze – leverden de nodige spanningen op. Voor de stunts en special-effects die Maas in gedachten had, had men te weinig tijd en te weinig middelen. Bovendien was het voor eenieder even wennen: Maas had immers nog nooit een bioscoopfilm gemaakt en ook hoofdrolspeler Huub Stapel maakte met De Lift zijn speelfilmdebuut.
De akkefietjes waren niet van de lucht. Zo lagen producent en regisseur geregeld met elkaar overhoop en besloot de lichtcrew het werk neer te leggen. Van Heijningen hield de hand op de knip, waardoor het uiterste werd geëist van het creatieve team – veel opnamen dienden in één keer goed te gaan, omdat er geen geld en tijd was voor een tweede. De gemoederen liepen zelfs zo hoog op, dat Maas tijdens een opname telefonisch werd ontslagen door Van Heijningen.
Succes
Het gesteggel ten spijt, toen De Lift op 11 mei 1983 in première ging waren de reacties overweldigend. De pers was verrast en het publiek kwam graag kijken – niet minder dan 648.720 mensen kochten een kaartje. Onder het motto ‘voor mij is filmen: actie’ had Maas een vlotte en spannende film afgeleverd, die de toon zou zetten voor de rest van zijn carrière.