Deze week in de rubriek ‘De drie …’ drie memorabele titelsongs uit de jaren tachtig. Met de opkomst van de synthesizers kreeg het geluidsbeeld plots een heel andere klank, vaak resulterend in nogal ‘campy’ soundtracks (Dick Maas liep voorop met De Lift, Flodder, Amsterdamned) en titelsongs. Hieronder een verzameling van drie memorabele titelsongs uit de rijke jaren tachtig.
Titelsong
Net als trailers zijn titelsongs een handig instrument om het publiek warm te maken voor een bepaalde film. Soms worden deze nummers speciaal voor de film gecomponeerd (zoals bijvoorbeeld voor Ciske de Rat en Op Hoop van Zegen), soms kiest men voor bestaande nummers (zoals recentelijk De gelukkige Huisvrouw en Komt een Vrouw bij de Dokter). Veel van de nummers krijgen ook een eigen videoclip (Amsterdamned) of (nieuwe) single-release, geheel in stijl van de film, waardoor de relatie tussen film en muzieknummer wordt vergroot en de herkenning bij het publiek stijgt.
Selectie
Hieronder een selectie van drie memorabele titelsongs uit de jaren tachtig, variërend van nostalgie tot ontroering. Andere aanraders, al is het maar om het cult-gehalte, zijn de titelsongs van De Prooi, Brandende Liefde, Hoge Hakken, echte Liefde en Het Beest.
– Ciske de Rat (1984), ‘Danny de Munck – Ik voel me zo verdomd alleen’
– Brussels by Night (1983), ‘Raymond van het Groenewoud – Brussels by Night’
– Zoeken naar Eileen (1987), ‘Tim Hardin – How can we hang on to a Dream’
Leuk. Jammer dat er geen beeld is van die van Hoge Hakken, die was echt te erg (en stiekem ook erg leuk).
Haha, topnummer van Robbert Long voor Hoge Hakken inderdaad!
Hoe kitscherig en ontzettend matig sommige titelsongs dan ook mogen zijn, als het nog enigszins binnen de sfeer van de film past is het niet zo erg. Een heel ander verhaal is Liesbeth List’s titelsong van Off Screen. Met recht de meest misplaatste titelsong die ik ooit in een Nederlandse film hoorde.