In de reeks ‘De filmposter’ haalt Neerlands Filmdoek authentieke posters van Nederlandse films onder het stof vandaan. Deze week bespreken we drie posters uit de periode 1963-1965, waarin het filmaanbod nog steeds nihil was.
1963: Als twee Druppels Water
Fons Rademakers maakte in 1963 met de oorlogsfilm Als twee Druppels Water een opzienbarende film, met name door de rol van Alfred Heineken in het geheel. Heineken financierde de film volledig en eiste dat zijn toenmalige vriendin (Nan Los) een rol zou krijgen. Op de vrij eenvoudige poster zien we het hoofdpersonage en diens alter-ego, of is het toch zijn dubbelganger? Tevens maakt het affiche keurig en prominent melding van een aantal belangrijke namen die er bij het geheel betrokken waren, zoals cameraman Raoul Coutard, componist Jurriaan Andriessen en natuurlijk W.F. Hermans, op wiens boek de film is gebaseerd. Het schermen met namen van crewleden gebeurt heden ten dage nauwelijks meer, hoogstens die van de producent en regisseur worden als promotieregel toegevoegd.
1964: Mensen van Morgen
Kees Brusse had niet alleen talent voor, maar ook achter de camera. In de jaren zestig regisseerde hij twee bioscoopproducties: in 1962 de speelfilm Kermis in de Regen en in 1964 de documentaire Mensen van Morgen. De poster blinkt wederom uit in eenvoud. Tegen een zwarte achtergrond is de titel van de film in verschillende kleuren letters afgebeeld en wordt ook Kees Brusse’s naam gebruikt om het geheel ’te verkopen’. Opvallend is de speciale ruimte die is opgenomen om de voorfilm van Mensen van Morgen aan te prijzen: “Vooraf: Amsterdam van Herman van der Horst” prijkt er onderaan het affiche.
1965: Vrijbuiters van het Woud
Hij was al twee decennia druk bezig, maar nog steeds lukte het zelfgeschoold filmmaker Henk van der Linden om elk jaar minstens één film voor de jeugd in de bioscopen te brengen. Met Vrijbuiters van het Woud maakte hij wederom een avontuurlijke en vermakelijke prent voor de jongste kijkers. De poster – die qua vormgeving identiek is aan die van De Jongen uit het Wilde Westen een jaar eerder – is sober, maar roept door de wit-rode kleurencombinatie direct associaties op aan de Middeleeuwen, de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Een still van de film wordt begeleid door de tekst: “Een spannende Nederlandse avonturenfilm voor de jeugd”.
Ten behoeve van verzamelaars van Nederlandse speelfilms:
“Als twee druppels water” maakt onderdeel uit van de dvd box met het complete werk van Fons Rademakers, maar is ook afzonderlijk op dvd verkrijgbaar. “Mensen van morgen” verscheen in de serie Nederlandse Filmklassiekers van het Filmmuseum. Ook “Vribuiters van het woud” is op dvd uitgekomen (vervaardigd onder verantwoordelijkheid van Weton-Wesgram b.v. Oud-Beijerland.