Een mop tappen, daarmee kun je een deel van de films van NPS KORT! tussen 2001 en 2004 vergelijken. Bijzonder zijn de ideeën vaak wel – ze bevatten een leuke gimmick of een verrassende wending – maar dikwijls zijn de ideeën slecht uitgewerkt of lijken ze gewoonweg niet geschikt om een korte film op te bouwen. Er zijn uitzonderingen. Hieronder daarom een kleine selectie van films die opvallen.
Engel en Broer (2004) van Hanro Smitsman is een juweeltje. Drama en komedie zijn hierin verstrengeld in een intelligent, aandacht wekkend verhaal. Het wordt fantastisch gebracht door de twee jonge acteurs, Sterre Herstel en Niels Verkoyen, die daarna helaas geen film meer hebben gemaakt. Engel en Broer won vele, tamelijk kleine prijzen en draaide op het International Film Festival van Berlijn.
Engel en Broer (2004) online kijken
Regisseur Smitsman maakte later nog een NPS KORT! film: Raak (2006). Hij won hiermee een Gouden Beer voor de beste korte film tijdens het Filmfestival van Berlijn 2007. Smitsman regisseerde verder onder andere de speelfilm Skin (2008).
Een jaar voor Engel en Broer, maakte Vet! (2003) grote indruk. Deze film van Karin Junger en Brigit Hillenius is met name cinematografisch bewonderenswaardig. Door alle filmische middelen doelbewust in te zetten weten de makers in korte tijd een relatief gedetailleerd beeld van de personages en de setting te geven.
Vet! werd onder andere vertoond aan scholieren in het kader van activiteiten van het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (NIF). In 2004 won de film een Zilveren Beer in Berlijn in de competitie voor korte films.
In de serie van 2001 is er minder om van de genieten. De film Morgen (2001) van Jacqueline van Vught is de enige noemenswaardige film van de eerste lichting.
Slechts een enkele film uit de serie 2001 is het kijken waard en ook de tweede lichting NPS films liep niet over van de spannende werken. Talmen (2002), het filmdebuut van Sophie Hilbrand, won een Gouden Kalf. Je kunt je afvragen of dat overdreven is, maar de film ziet er wel gestileerd en nauwkeurig afgewerkt uit.
Bij het zien van de andere films komt veelal de vraag naar boven: “waarom is dit script geselecteerd?” NPS KORT! films zijn experimenten, is daarop een mogelijk antwoord, en experimenten slagen lang niet altijd. Loglines die tot de verbeelding spreken hebben de NPS KORT! films uit de periode 2001-2004 allemaal, maar een logline zou slechts een begin moeten zijn. Een deel van de filmscripts waaraan 75 duizend euro is toegekend lijkt echter als verhaal al niet sterk genoeg. Waarom een hele film baseren op een komische aanrijding van een eend?
Bovenstaande films zijn het licht in de duisternis, een donkerte die vooral in de eerste twee jaar de overhand had. Daarna, in 2003 en 2004, werd het een stuk interessanter. Of die lijn voortgezet is in de periode 2005-2008 zal hier volgende week te lezen zijn, in een greep uit deze latere periode.
NPS KORT! 2008 is deze weken in één programma te zien in de bioscoop.
Reacties zijn gesloten.