Zonder een immens succes als Gooische Vrouwen is het afgelopen Nederlandse bioscoopjaar misschien minder spraakmakend geweest dan 2011. En deels is dat ook terug te zien aan de verschillende artikelen in het Filmjaarboek 2012/2013. Het stuk ‘Jaaroverzicht 2012’ komt bijvoorbeeld meer over als een opsomming van verschillende films, dan dat er echt duidelijke tendensen of structuren te vinden zijn, hoewel de auteur goed haar best doet om er iets van te maken. Toch maakt dat deze editie niet minder waardevol. Het grootste deel van het boek beslaat zoals gebruikelijk een volledig overzicht van alles wat er in 2012 in onze bioscopen is verschenen, inclusief korte beschrijvingen. Leuk om doorheen te bladeren, ook nog over een paar jaar.
Life of Pi
Het afgelopen filmjaar oninteressant noemen voor Nederland zou trouwens zeker onterecht zijn. Kijk alleen al naar de kaft van het Filmjaarboek, waarop de brullende tijger uit Life of Pi te zien is. Inmiddels is alom bekend dat de Nederlander Erik-Jan de Boer het beest achter zijn computer maakte. Afgelopen februari kreeg hij er samen met zijn collega’s een Oscar voor. Wrang detail daarbij was wel dat Rhythm and Hues, het visuele effecten-bedrijf waar De Boer met zijn team werkte, nog voor de uitreiking faillissement had aangevraagd.
Crowdfunding
Ook hier in Nederland konden we merken dat de crisis had toegeslagen. Niet dat de kwaliteit van de uitgebrachte films erop achteruit ging (films als Kauwboy en Hemel boekten zelfs grote internationale successen), maar je kon zien dat filmmakers naarstig naar nieuwe manieren zochten om hun film te financieren. Eén term hoorde je steeds vaker terugkomen: crowdfunding. Met veel vindingrijkheid, lef en de hulp van het publiek wist Eddy Terstall zo bijvoorbeeld genoeg geld te verdienen om zijn korte film Deal tot een volle speelfilm te maken. Ook de hermontage van George Sluizers onvoltooide Dark Blood werd mede mogelijk gemaakt met geld van het publiek. Dat en meer komt aan bod in een artikel over deze nieuwe manier van films maken in Nederland.
Voor de rest is dit boek met name prettig om als naslagwerk te gebruiken. Handig om alles zo bij elkaar te hebben, inclusief beschrijvingen. Soms zit er een lichte kritiek in, soms mag die juist helemaal worden weggelaten. Zoals bij Het Bombardement: ‘Zelden werd een Nederlandse film door de filmpers zo unaniem neergesabeld.’ Ook al kwam er in 2012 geen gigantisch kassucces, toch is er weer genoeg gebeurd. Het is allemaal terug te vinden in dit uitgebreide boek.
Het filmjaarboek is vanaf heden te verkrijgen voor een adviesprijs van 20 euro.
264 pagina’s, full-color, formaat 17 x 24 cm
Uitgeverij International Theatre & Film Books ISBN 978 90 6403 7870