web analytics

Nederlandse Filmklassiekers

Reacties zijn gesloten

In september 2006 verschenen er plots twee vooroorlogse Nederlandse films op DVD. De Jantjes en Bleeke Bet werden onder het label ‘Nederlandse Filmklassiekers’ uitgebracht. Na enig speurwerk bleken deze twee releases het begin te vormen van een reeks vooroorlogse Nederlandse films. Van films uit deze periode uit de Nederlandse filmgeschiedenis waren nog nimmer dvd’s verschenen. Nu, bijna een jaar later, is er een imposant rijtje films verschenen, niet alleen uit de jaren dertig en veertig, maar ook uit de decennia daarna. Hieronder vindt u een overzicht van de verschenen titels, met daarbij – voor zover al beschikbaar – een link naar de bespreking van de dvd. Tevens wordt er een vergelijking gemaakt met de dvd’s van Vlaamse films die tot stand kwamen met behulp van het Belgisch Filmarchief en wordt er een algemeen oordeel gegeven over de Nederlandse film en haar dvd’s.

De Nederlandse film en haar DVD’s
In navolging van het Belgisch Filmarchief, dat met de reeks ‘De Vlaamse Filmkroniek‘ twaalf belangrijke films uit de Vlaamse filmgeschiedenis door middel van prachtige dvd’s voor een groot publiek beschikbaar maakte, is het Nederlandse Filmmuseum nog steeds druk bezig met een reeks dvd’s die een indruk moeten geven van de Nederlandse filmhistorie. Waar in België echter de overheid een flink bedrag als subsidie beschikbaar stelde, moet men het in Nederland doen met een aanmerkelijk kleiner bedrag. De gerestaureerde prints, de vele extra’s en de vervaardigde archiefdocumentaires die op de Vlaamse dvd’s terug te vinden zijn, moeten we in Nederland dan ook niet verwachten. Ook de publieke omroepen zijn in België sneller bereid materiaal uit de archieven (relatief) goedkoop beschikbaar te stellen voor een dvd-release.

Vooral de VRT heeft de afgelopen jaren actief en enthousiast meegewerkt aan allerlei dvd-releases en komt ook nu nog met eigen dvd’s van allerlei televisiereeksen en filmklassiekers (‘VRT Klassiekers‘). Tevens is er in de afgelopen jaren ook nog ‘De Vlaamse Filmcollectie‘ (ook bekend onder de naam ‘Klassiekers van de Vlaamse Film’) verschenen waarin twintig Vlaamse films – gerestaureerd en wel – tegen een meer dan aardige prijs (9,99 euro p/s) op dvd werden vastgelegd. Ook hier werden extra’s vervaardigd en stond de VRT toe dat er materiaal uit het archief als extra opgenomen werd.

In Nederland is die goodwill er echter niet. Dit blijkt niet alleen door het ontbreken van dergelijke extra’s op de dvd’s van de reeks ‘Nederlandse Filmklassiekers’, maar ook door het ontbreken hiervan op dvd’s die in de jaren hiervoor zijn uitgebracht. Al de kale releases van de Rob Houwer films (waaronder Soldaat van Oranje, Turks Fruit en De Kleine Blonde Dood) en de belabberde (en eveneens) kale releases van de films van Matthijs van Heijningen doen je twijfelen aan het cultuurbesef in eigen land. Een blik in het archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid leert ons dat daar honderden, zo niet duizenden uren aan extra materiaal ligt weg te kwijnen in zelfbeklag. Zelfs complete making-of’s en setreportages worden nimmer gebruikt.

Natuurlijk ligt de schuld hiervan niet alleen bij de omroepen en de producenten; het zijn vooral de distributiemaatschappijen zelf die alles zo goedkoop mogelijk op dvd lijken willen te knallen. Hét voorbeeld hiervan vormt de ‘Hollands Glorie’ reeks van uitgever Bridge Entertainment. Buiten het ontbreken van extra’s zijn beeld en geluid in negen van de tien gevallen bedroevend. Ook de ‘Hollands Filmgoud’ reeks van Dutch Filmworks – volgens de hoezen zijn de films digitaal gerestaureerd – is kwalitatief om te huilen. Laten we het erop houden dat digitaal restaureren volgens DFW gelijk staat aan het overzetten van een belabberde videoband naar dvd. Ook de dvd’s van de films van Wim Verstappen en Pim de la Parra zijn technisch gezien beneden alle peil.

Positieve uitzondering vormt A-Film. Deze maatschappij heeft met de Fons Rademakers en Jos Stelling collectie bewezen moeite te doen en te wíllen doen. Buiten gerestaureerde filmprints, ondertiteling voor doven en slechthorenden (in het geval van de Stelling box echter enkel in het Engels) en mooi vormgegeven menu’s zijn hier ook extra’s aanwezig en maakt het geheel een mooie indruk. Helaas werd er bij de Alex van Warmerdam box geen gebruik gemaakt van de aanwezige making-of’s, interviews en setverslagen uit het archief van Beeld en Geluid, maar over het algemeen beschouwd is A-Film de enige maatschappij die (relatief) oude Nederlandse films een respectvolle behandeling geeft op dvd.

De reeks ‘Nederlandse Filmklassiekers’
En nu is daar de reeks ‘De Nederlandse Filmklassiekers’ van het Filmmuseum. Zonder specifieke, noemenswaardige steun van de overheid en zonder een omroep die bereid is archiefmateriaal (tegen gereduceerd tarief) beschikbaar te stellen. Hierbij moet worden opgemerkt dat de regionale televisiezender AT5 voor de meest recente dvd’s de inleidingen die Thom Hoffman een aantal jaren geleden maakte beschikbaar heeft gesteld als extra. Deze samenwerking is lovenswaardig. Het valt te hopen dat er in de nabije toekomst ook een samenwerkingsverband wordt aangegaan met Beeld en Geluid.

Inmiddels zijn er ruim twintig titels verschenen in de ‘Nederlandse Filmklassiekers’-reeks. Daarnaast is er een nevenreeks gestart onder de naam ‘Nederlandse Hedendaagse Film’. Op het moment van schrijven zijn in die reeks twee films verschenen. Hieronder vindt u een overzicht van de reeds beschikbare titels.

De Jantjes (1934)
releasedatum: 26-09-2006

De Jantjes, de tweede Nederlandse geluidsfilm, werd door de pers en het Nederlandse publiek met enthousiasme ontvangen. De film is een mijlpaal in de Nederlandse filmgeschiedenis: het is de eerste film die opgenomen is in het ‘Hollandse Hollywood’, de Cinetone Studio’s in Duivendrecht. Het budget van 70.000 gulden werd bijna vier keer omgezet.

Bleeke Bet (1934)
releasedatum: 26-09-2006

Een bekend liedje gezongen door een bekende revuester: dat werkt altijd, zo meende men in de Nederlandse filmindustrie van de jaren dertig. De Jantjes was er een enorme hit mee geworden, dus waarom niet nog een keer. Maar waar de kritiek soepel oordeelde over De Jantjes, was diezelfde kritiek ongenadig over Bleeke Bet. Vooral de liedjes moesten het ontgelden. Het publiek trok zich er echter weinig van aan en kwam graag kijken.

Morgen gaat ’t beter (1939)
releasedatum: 19-10-2006

Morgen gaat ’t beter (1939) was na Pygmalion (1937) de tweede samenwerking van producent Rudy Meyer, regisseur Ludwig Meyer en actrice Lily Bouwmeester. Gebaseerd op het boek Morgen ist alles besser van de Weens-Deense schrijfster Annemarie Selinko werd een scenario geschreven dat werd afgestemd op Lily Bouwmeester. De kritieken van de pers waren grotendeels positief en ook het publiek kwam graag kijken. Eén van de grootste vooroorlogse Nederlandse successen.

Het Meisje met den Blauwen Hoed (1934)
releasedatum: 19-10-2006

Met een budget van honderdduizend gulden werd de film bijna in zijn geheel opgenomen in de Cinetone Klankfilm studio’s te Amsterdam. Het Meisje met den Blauwen Hoed is de enige Nederlandse film waarin Truus van Aalten te zien is. De kritieken van de pers waren goed, enkel het filmblad De Filmliga was negatief: “De totale film was van een eindeloze, eindeloze verveling.” Het publiek ging mee in de overwegend positieve kritieken en kwam graag kijken: ook deze muzikale komedie werd een groot succes.

Op Stap (1935)
releasedatum: 16-11-2006

Het overbekende ‘Als je voor een dubbeltje geboren bent, bereik je nooit een kwartje’ is niet alleen een liedje in Op Stap, het is ook de strekking van deze film over de pianostemmer Janus Fortuin. Janus is arm, maar leeft tevreden met zijn vrouw en dochter in Amsterdam-Zuid. Het bezoek van de rijke oom Barend uit Batavia vormt het begin van een hele reeks misverstanden.

Oranje Hein (1936)
releasedatum: 16-11-2006

De Haagse filmdistributeur Loet C. Barnstijn was in de jaren dertig een belangrijk figuur in de Nederlandse filmindustrie. Zo ontwikkelde hij bijvoorbeeld de ‘Loetafoon’, een geluidsprojector die beeld en geluid synchroon kon afspelen. Barnstijns ambities reikten verder en in 1935 opende hij ‘Filmstad Wassenaar’. Oranje Hein werd daar gemaakt, alweer de derde Jordaanmusical. Het publiek bleef dit keer echter massaal weg.

De Spooktrein (1939)
releasedatum: 25-01-2007

Vele in Duitsland werkende regisseurs voelden zich in de jaren dertig van de vorige eeuw bedreigd door de opkomst van het nationaal-socialisme en namen de wijk naar het buitenland. Zo ook Carl Lama, hij belandde in Nederland en maakte De Spooktrein. Voor de Nederlandse filmindustrie vormde de komst van de buitenlanders een grote impuls, voor de Nederlanders die erin werkzaam waren betekende het echter werkloosheid.

Pygmalion (1937)
releasedatum: 25-01-2007

Lily Bouwmeester (1901-1993) begon haar carrière op toneel. Maar al in 1916 was ze op het witte doek te zien in Majoor Frans. Begin jaren twintig keerde ze terug naar toneel om daar te blijven tot ze gevraagd werd voor de hoofdrol in Pygmalion. De film werd een enorm succes, niet in de laatste plaats door Bouwmeester. Haar rol zorgde niet alleen nationaal, maar ook internationaal voor veel lof.

De Kribbebijter (1935)
releasedatum: 20-03-2007

In 1935 wordt toneelactrice Mary Dresselhuys gevraagd auditie te doen voor de hoofdrol in De Kribbebijter. Zonder succes: producent Rudolf Meyer en regisseur Henry Koster achtten haar niet fotogeniek genoeg. Ze kreeg wel een bijrol aangeboden. Ook Lliy Bouwmeester werd niet goed genoeg bevonden. Uiteindelijk ging de hoofdrol naar de onbekende Dolly Mollinger. Het publiek wist deze komedie zeer te waarderen.

Boefje (1939)
releasedatum: 17-04-2007

Het populaire, gelijknamige boek van M.J. Brusse is verscheen in 1903 en was reeds vaker bewerkt voor toneel. De hoofdrol voor de filmversie uit 1939 ging naar de 45-jarige actrice Annie van Ees, die op toneel al honderden keren met groot succes in de huid van ‘Boefje’ was gekropen. De Duitser Detlef Sierck tekende voor de regie, maar heeft nimmer een afgewerkte versie van de film gezien daar hij voor de première naar Amerika vertrok om daar furore te maken onder de naam Douglas Sirk.

Malle Gevallen (1934)
releasedatum: 17-04-2007

Op jeugdige leeftijd vertrekt de in Amsterdam geboren Jaap Speyer naar Duitsland om zijn heil te zoeken in de Duise filmindustrie. En met succes: op 26-jarige leeftijd regisseert hij zijn eerste speelfilm. Er zouden er nog tientallen volgen, tot de nazi’s de macht grijpen. In 1933 keert hij terug naar Nederland, waar hij het goed ontvangen De Jantjes regisseert. Zijn volgende film – Malle Gevallen – werd echter minder positief ontvangen.

Het Mysterie van de Mondscheinsonate (1935)
releasedatum: 17-04-2007

Willy Corsari is vooral bekend als schrijfster van tientallen, vooral in de jaren vijftig en zestig zeer populaire boeken. Eigenlijk had ze de droom van haar vader moeten realiseren: een ster worden op het podium. Dat leek ook te gaan lukken toen ze op 13-jarige leeftijd werd toegelaten tot de toneelschool, om een paar jaar later toe te treden tot het cabaret van Pisuisse. Maar haar liefde lag toch bij het schrijven. In 1932 creëerde ze superspeurder inspecteur Lund. Diens eerste avontuur speelde rond de Mondscheinsonate.

Jonge Harten (1936)
releasedatum: 22-05-2007

Jonge Harten, een verhaal over vakantievierende jongelui, is vooral een pleidooi voor een nieuwe filmkunst. De makers waren het volkse en kitscherige filmvermaak zat. Opzettelijk laten zij hun in een decor gedraaide scènes stijf en houterig ogen. Als de handeling zich verplaatst naar een echte locatie verandert de stijl volkomen: de camera beweegt zich vrij door het landschap, het spel van de acteurs lijkt wel geïmproviseerd. “Een film naar de eerlijke werkelijkheid”, aldus één van de makers.

Lentelied (1936)
releasedatum: 22-05-2007

Regisseur Simon Koster wilde vooral geen groots opgezette amusementsfilm maken, zoals die met enige regelmaat uit de Cinetone filmstudio’s kwamen. Het waren juist de ideeën van Nederlandse avant-gardisten die hem inspireerden. Jeugdig elan, spontaniteit en vrijheid kenmerkten in zijn ogen de Nederlandse cultuur en dat wilde hij in zijn film Lentelied uitdrukken.

De Suikerfreule (1935)
releasedatum: 22-05-2007

In de komedie De Suikerfreule reist de op verlof hertrouwde weduwnaar Van der Kooy terug naar Nederlands-Indië. Hij heeft voor zijn echtgenote verzwegen dat hij een dochter heeft. Als zij hem onverwacht nareist, leidt dit tot persoonsverwisselingen en misverstanden. Hoewel de film zich grotendeels op locatie afspeelde, is hij bijna geheel opgenomen in Nederland. Daarvoor werden in de Duivendrechtse Cinetone Studio’s onder leiding van de architect Wegerif tropische interieurs en landschappen nagebouwd.

Een Koninkrijk voor een Huis (1949)
releasedatum: 12-06-2007

Een Koninkrijk voor een Huis is een luchtige komedie over de naoorlogse woningnood. Regisseur Jaap Speyer – bekend van de Jordaanfilm De Jantjes (1934) – liet revueartieste Heintje Davids de rol spelen van de Amsterdamse marktkoopvrouw  Heintje Blom. Zij krijgt van de gemeente kamers toegewezen in een villa aan de Apollolaan, tot groot ongenoegen van de deftige bewoners.

Jenny (1958)
releasedatum: 12-06-2007

Jenny is het speelfilmdebuut van Willy van Hemert en de eerste lange Nederlandse speelfilm in kleur. De onervaren Van Hemert kon beschikken over gerenommeerde acteurs als Kees Brusse, Ko van Dijk en Maxim Hamel. Corry Brokken zingt, begeleid door het Sem Nijveen-combo. De film werd uiteindelijk aan tien landen verkocht.

Rondom het Oudekerksplein (1968)
releasedatum: 12-06-2007

Roeland Kerbosch’ film over de Amsterdamse rosse buurt, met in de hoofdrol Haring Arie, een onbelangrijk, maar kleurrijk onderwereldfiguur. Zo’n film maken bleek niet eenvoudig. Eerst haakte de overheid af, later bleek ook de VPRO geen heil te zien in het project. Uiteindelijk werd de film in 1968 redelijk succesvol in de bioscoop uitgebracht. Maar ook de filmpers reageerde verdeeld: de regisseur zou – misleid door Arie c.s. – een te geromantiseerd beeld van de Wallen hebben gegeven.

Ciske de Rat (1955)
releasedatum: 12-06-2007

Het onvervalste melodrama Ciske de rat is gebaseerd op de eerste twee delen van de Ciske-trilogie van schrijver Piet Bakker. De hoofdrollen worden vertolkt door Dick van der Velde (‘Ciske’) en Kees Brusse (‘schoolmeester Bruis’). De film kreeg nog voor de Nederlandse première de Zilveren Leeuw van het filmfestival van Venetië. Ciske de rat trok meer dan twee miljoen bezoekers en staat nog steeds in de toptien van best bezochte Nederlandse films.

In 2008 worden – onder voorbehoud – onder andere de volgende titels uitgebracht:
– Kleren maken de Man (1957)
– De Vliegende Hollander (1957)
– Rechter Thomas (1953)
– Mensen van Morgen (1964)
– Komedie om Geld (1936)
– De vier Mullers (1935)
– Willem van Oranje (1934)
– Het Gangstermeisje (1966)
– Kermis in de Regen (1962)

2 gedachten over “Nederlandse Filmklassiekers

  1. Ten behoeve van verzamelaars van Nederlandse speelfilms.

    Van de hierboven besproken en kort aangeduide films zijn “De vliegende hollander” en “Het gangstermeisje” niet in de reeks van het Filmmuseum uitgebracht. Helaas! Vooral “Het gangstermeisje”, naar een roman van Remco Campert, verdient het om op dvd uit te worden gebracht.

Reacties zijn gesloten.