web analytics

Op de set van Terug naar de Kust

Reacties zijn gesloten

In een gezellig, authentiek ogende keuken in een lieflijk huisje aan de kust vindt midden in de nacht een verontrustend telefoongesprek plaats tussen een vrouw (Ans) en een onbekend persoon. Doordat de camera langzaam naar voren beweegt en de angstige blik van twee kinderen vangt, krijgt de scène een verontrustende aanblik. “En cut! Ziet er prima uit!”, wordt er plots geroepen. Geroezemoes klinkt op. Ans blijkt ‘gewoon’ Ariane Schluter te zijn, de twee eerst nog angstig kijkende kinderen lachen naar elkaar en allerlei mensen rennen druk door elkaar om het volgende shot voor te bereiden. We zijn op de set van Terug naar de Kust, naar de gelijknamige bestseller van Saskia Noort.

 

 

 
Hout en doeken
Het lieflijke en gezellige huisje aan de kust blijkt niets anders dan een half nagebouwd interieur te zijn. Een trap doet vermoeden dat men ook naar boven kan, maar wanneer er goed gekeken wordt, blijkt het plafond uit niets anders te bestaan dan stoffen doeken. Wie uit een raam kijkt, ziet een groot doek met daarop in het zwart de impressie van de duinen en de zee. Eens te meer wordt duidelijk hoe effectief te werk wordt gegaan op een filmset. Wat in de film realistisch en levensecht oogt, is in werkelijkheid niet meer dan een zo efficiënt mogelijk decorstuk. In de studiohal liggen links en rechts nog wat planken, bladeren en andere attributen; de laatste deurknop wordt bevestigd, op een klein afdakje worden wat bladeren gestrooid en het gordijn wordt gladgestreken.

 

Ontspannen
Terug naar de Kust vertelt het verhaal van de alleenstaande Maria Vos (Linda de Mol) die door een onbekende met de dood bedreigd wordt. Ze vlucht naar haar ouderlijke huis aan de kust, waar ze met haar twee kinderen intrekt bij haar zus Ans (Ariane Schluter). Terwijl het winterse verblijf in de villa aan zee Maria confronteert met traumatische jeugdherinneringen en haar omgeving steeds meer aan haar geestelijke gezondheid begint te twijfelen, komt haar belager steeds dichterbij.

 

De film, naar de gelijknamige bestseller van Saskia Noort (‘De Eetclub’, ‘Nieuwe Buren’), wordt geregisseerd door Will Koopman (Unit 13, Gooische Vrouwen). Voor Koopman betekent het haar speelfilmdebuut. Van spanning lijkt ze echter geen last te hebben. Rustig en gecontroleerd geeft ze de aanwezige acteurs duidelijke en subtiele aanwijzingen (“hou je mok maar met twee handen vast”) en worden de benodigde shots vaak in één take succesvol vastgelegd. Koopman straalt rust en vertrouwen uit, waardoor de sfeer op de set bijzonder ontspannen is.

 

Aanstekelijk
Haar zelfvertrouwen werkt aanstekelijk, want ook de aanwezige acteurs en crewleden ogen opgewekt. Er wordt gelachen en gedold en de aanwijzingen worden zonder gemor overgenomen. De chaotische sfeer die een set vaak kenmerkt is ook hier onvermijdelijk aanwezig – zo worden er spullen verplaatst en aan- en afgesleept -, maar een gemoedelijk sausje overspoelt het geheel. Na een korte pauze waarin het volgende shot wordt voorbereid, vindt de opnameleider het weer tijd worden en verzoekt iedereen komisch zich klaar te maken: “Laten we een potje gaan draaien.”

 

Heden en verleden
Omdat het shot in een bijzonder kleine ruimte wordt opgenomen, hebben wij even de tijd het interieur van het (ouderlijke) huis aan de kust nader te bekijken. Art-director Manuelle van den Heuvel: “Het huis is ooit een pension geweest. Veel waardevolle dingen zijn blijven staan. Het hoofdpersonage wil eigenlijk niks meer met het verleden te maken hebben, maar is er in blijven hangen.” Met deze laatste opmerking wordt de onderbewuste werking van de art-direction in film onderstreept, want het interieur van het huis wordt gekenmerkt door een mengelmoes van authentieke en moderne apparaten. Naast een vergeelde theemuts staat een gloednieuw messenblok. Een haast antieke radio wordt vergezeld door een modern koffiezetapparaat. Op een houten tafeltje staat een LCD-televisie; daarachter hangt licht verkleurd behang.

 

Spannend
De hoofdrol in Terug naar de Kust is weggelegd voor Linda de Mol (Ellis in Glamourland, Gooische Vrouwen). Voor de rol van Maria heeft ze haar haren donker moeten verven. “Ik zie er inderdaad heel anders uit, maar het helpt heel erg bij het spelen. Het helpt je je personage écht te voelen.” Maria wordt in de film achterna gezeten door herinneringen aan het verleden en een (vermeende) belager uit het heden. “Maria balanceert op de grens van waanzin. Die lijn is heel dun. De kijker moet mij en het personage steeds geloven, dat is best spannend.” Bang voor zure recensenten is ze echter niet: “Als ik me door die angst zou laten leiden, beperk ik mezelf enorm. Ik ben nu op het punt beland dat ik nieuwe paden in wil slaan.”  

 

De Mol wordt bijgestaan door ervaren acteurs als Pierre Bokma, Jaap Spijkers, Huub Stapel en Ariane Schluter. Deze laatste speelt Ans, de zus van Maria. “Ans is eigenlijk de tegenpool van Maria. Het is een zeer gelaagd personage.” Stapel speelt Victor, een collega van Ans. “Ik vond het boek heel spannend. Het gevaar in het boek – en dus de film – is voortdurend in de buurt. Niet zoals in Amsterdamned, waar het gevaar uit een totaal onverwachte hoek kwam en gedurende de film onbekend bleef.” Ondanks dat Stapel het erg druk heeft met toneelwerk, kon hij tussen de optredens door toch tijd vrijmaken voor Terug naar de Kust. “Toen ik zag welke acteurs en actrices er allemaal meededen dacht ik: ‘ja, daar wil ik wel graag bij horen.’ Je kiest toch vaak voor een clubje acteurs.”

 

Met het clubje acteurs in deze film lijkt het in ieder geval goed te zitten. De vandaag gedraaide shots zien er overtuigend uit. Ook de regisseuse oogt tevreden en laat dit duidelijk blijken: “Dat zag er mooi uit, ook prima gespeeld. We gaan verder!”

 

Terug naar de Kust draait naar verwachting vanaf november in de Nederlandse bioscopen. Lees binnenkort ook de volledige interviews met art-director Manuelle van den Heuvel, Linda de Mol, Huub Stapel en Ariane Schluter. 

 

Reacties zijn gesloten.