“30 Jaar Studio Nieuwe Gronden”
Dertig jaar geleden werd het productiebedrijf Studio Nieuwe Gronden (SNG) opgericht. Met films als Golven (1982), Belle van Zuylen (1993) en De Kersenpluk (1996) heeft SNG een onmiskenbare stempel gedrukt op de Nederlandse Filmwereld. Nadat haar partner René Scholten overleed, nam regisseuse Digna Sinke de leiding van het bedrijf op zich. “Er is behoefte aan een klankbord voor beginnende en ervaren regisseurs die iets eigens willen doen.”
Filmcollectief
Het bedrijf ontstond in oktober 1979 uit het Filmcollectief het Amsterdams Stadsjournaal, dat zich vooral richtte op linkse, politieke films. Volgens filmmaker Digna Sinke, die na de dood van haar partner René Scholten de leiding van SNG op zich nam, kwam de oprichting voort uit de veranderende tijdsgeest. “De tijd veranderde, men zag geen toekomst keer in harde, politieke films. Het doel van SNG was – en is – het maken van eigenzinnige, persoonlijke films met een duidelijke cinematografische kwaliteit.”
Verzamelplek
Het oeuvre van het bedrijf staat bol van als artistiek bestempelde films die zowel in binnen- als buitenland diverse prijzen in de wacht wisten te slepen. Niet alleen hierdoor is SNG van betekenis voor de Nederlandse filmwereld, prijzenswaardig is bovendien dat men niet schuw is van jong talent. “We geven kansen aan debuterende regisseurs. Zo maakten onder andere Ger Poppelaars (De drie beste Dingen in het Leven) en Paula van der Oest (De nieuwe Moeder) hun eerste film onder hoede van SNG. We zijn een soort verzamelplek voor debuterende cineasten met een eigen, persoonlijke inslag.”
Klankbord
Terugkijken op de afgelopen dertig jaar doet Sinke met gemengde gevoelens. “In eerste instantie was ik regisseur. Na de dood van mijn partner, die vlak daarvoor nog de Gouden Kalf Cultuurprijs in ontvangst had genomen, ben ik de producentenkant opgegaan. Ik heb de lijn van mijn man doorgezet. Er is behoefte aan een klankbord voor beginnende en ervaren regisseurs die iets eigens willen doen.” Het initiatief van het Nederlands Film Festival om terug te blikken juicht Sinke volledig toe. “Niet alleen omdat ik het leuk vind enkele filmpjes terug te zien, maar vooral omdat het Festival het als taak ziet zorg te dragen voor ons collectieve filmische erfgoed.” Een erfgoed dat Sinke graag nog met enkele films zou willen uitbreiden. “Ik ben nog lang niet van plan te stoppen. Als producent kan ik nog veel ontdekken en als regisseur kriebelt het nog steeds. Ik ben en blijf een maker.”
Deze tekst verscheen oorspronkelijk in de zesde dagkrant van het NFF 2009.
Beste,
Ik weet niet of ik hier goed ben, maar mogelijk kun je me verder helpen.
Rond 1980 is in de coulissen van het Amsterdams Stadsjournaal een film gemaakt over Bickerseiland. Over met name de “politieke strijd” die daar is geleverd door Jan Witte en ome Joop Beaux. Tegen kantoorkolossen, voor behoud van de authentieke sfeer en de woonmogelijkheden op het eiland.
De titel van de film is mij niet bekend. Hij is destijds gedraaid op 8 of 16 mm film. Hans Sinnema deed de regie.
Graag zou ik deze film nog eens zien en vertonen aan een aantal mensen op Bickerseiland.
Ik hoop van harte dat je me hiermee verder kunt helpen.
Bij voorbaat dank
vriendelijke groet,
Robert Jaspers Focks
06 xx xxxxxx