web analytics

De weekendcijfers van week #35

Reacties zijn gesloten

Waar een groot deel van de zomervakantie geteisterd werd door regen, daar liet de zon zich afgelopen weekend – uitgerekend nu de scholen weer zijn begonnen – eindelijk nog eens zien. Met een temperatuur van rond de vijfentwintig graden en weinig wind, was het uitstekend weer om (wellicht) voor de laatste keer te genieten van een dagje aan het strand of een barbecue. Het bioscoopbezoek leed er zichtbaar onder; in vergelijking met vorig weekend werd er bijna 50% minder omzet gegenereerd.

 

In deze nieuwe, wekelijks terugkerende column-rubriek (die vanaf volgende week wekelijks op donderdag zal verschijnen) zullen we u op de hoogte houden van de verrichtingen van de Nederlandse films en documentaires in de bioscoop en alvast vooruitkijken naar wat we de komende tijd kunnen verwachten. Omdat dit de eerste keer is, zullen we u tevens wat bijpraten over de afgelopen periode.

 

Slechts drie Nederlandse films beleefden de afgelopen vakantie hun première. Niet geheel toevallig richtten al deze producties zich expliciet op de jeugd: uit marktonderzoeken blijkt dat deze doelgroep het grootste deel van het bioscooppubliek vormt en zeker in de vakantie in de gelegenheid is een bezoekje te brengen aan het plaatselijke filmtheater. Snuf de Hond in Oorlogstijd en Hoe overleef ik … mezelf? gingen in juni in première, De Brief voor de Koning volgde een maand later.

 

Snuf en HOI? zijn inmiddels uit de bioscoop top 20 verdwenen, met respectievelijk een bezoekersaantal van ongeveer 90.000 en 220.000. Geen al te grote successen, maar gezien de grote concurrentie en de aard van de producties – zeker Snuf was geen dure onderneming – zijn de cijfers redelijk acceptabel.

 

 

De Brief voor de Koning is zodoende de enige Nederlandse productie die we momenteel terug vinden in de top 20 van best bezochte films. De film draait nu alweer zeven weken stabiel mee in de middenmoot, maar kende allerminst een vliegende start en lijkt ook geenszins van plan een doorstart te forceren. De Brief voor de Koning – welke op 30 juli, twee weken na de première, de 100.000e bezoekers mocht verwelkomen – lijkt haar langste tijd te hebben gehad en heeft de laatste weken steeds minder publiek weten te trekken. Dit weekend bezochten slechts zo’n 6.500 mensen de film (omzet 41.902 euro), wat het totaal nu op een kleine 200.000 bezoekers brengt. De film zal het vermoedelijk nog wel even volhouden, maar mag gerust bestempeld worden als een teleurstelling.

 

Voor een frisse wind moeten deze week twee kleinschalige producties gaan zorgen. Komende donderdag gaan Bikkel – een documentaire over Bart de Graaff – en de film Panman in première. Daar beide producties klein en select worden uitgebracht, is de verwachting dat ze de top 20 niet eens zullen halen. Eind september pas wordt de eerste ‘grote’ Nederlandse film weer verwacht: Het echte Leven van Robert-Jan Westdijk.

 

Een gedachte over “De weekendcijfers van week #35

  1. Brief voor de Koning haalt net de 200.000 bezoekers, maar de producenten spreken wel al over een vervolg … vraag me af hoe ze dat gefinancierd wilen krijgen met deze teleurstellende recette.

Reacties zijn gesloten.