Op Nederlands filmmuziek gebied zou men het jaar 2008 kunnen bestempelen als het jaar van de subtiele en de grootse score. Het was het jaar waarin niet alleen Nederlandse componisten als Paul M. van Brugge, Maarten Spruijt en Het Paleis van Boem indruk maakten, maar ook buitenlandse componisten als Pino Donaggio, Christian Henson en Nick Laird-Clowes hun kunsten optimaal aan het Nederlandse filmpubliek presenteerden. De Gouden Kalf voor beste muziek ging naar Michiel Borstlap voor Tiramisu. Veel cd uitgaven waren er dit jaar niet; Nick Laird-Clowes’s Wit Licht werd uitgegeven door Universal, Pino Donaggio’s Oorlogswinter door Isabella Film/Inspire en bij de dvd van Tiramisu zat een score-schijfje van Michiel Borstlap. Welke vijf scores zijn volgens onze filmmuziek-kenner Joep de Bruijn de beste?
Top 5
5. Maarten Spruijt – De Zeven van Daran: de Strijd om Pareo Rots
Bij een groot avontuurlijk hoort ook een soortgelijke score. Maarten Spruijt was een van die paar componisten die dit jaar de remmen helemaal kon losgooien met een werk wat qua stijl perfect het avontuur ondersteunt.
4. Het Paleis van Boem – Skin
En zo belanden de heren van Het Paleis van Boem tweemaal in de top 5 van het jaar. Ook Skin is een intrigerend, effectieve score. Muzikaal gezien veel sfeervolle, hypnotiserend klanken, met magnifieke, gefilterde geluiden en dreunende effecten die allemaal erg bijdragen aan het algemene gevoel. De dreiging zit er flink in, mede door de score. Op thematisch vlak is er een wonderschoon basklarinet-thema.
3.Christian Henson – Zomerhitte
De film kent een kruising tussen romantiek, drama en thriller waar Britse componist Christian Henson subliem op in haakte met zijn de muziek. Het hoofdthema is een haast klassieke combinatie van tedere klanken en een zekere melancholie wat niet snel vergeten zal worden. Hij gebruikte onder meer een dertigtal violen, een strijkkwartet en enkele instrumenten om een Midden-Oosterse klank te creëren (waaronder de Kora, een Afrikaanse harp).
2.Het Paleis van Boem – TBS
Martin Vonk en Jaap de Weijer’s muziek voor de telefilm TBS is wederom van ongekend hoog niveau. De atmosferische geluiden, piano tonen en stevige percussie passen uitstekend bij de intense gebeurtenissen en voorzien de film van een constante dreiging. Tevens versterkt de score ook de band tussen het meisje en ontsnapte Johan. Daarbij zijn er de opvallende basklarinet solo’s, ook al zo mooi gebruikt in de film Skin, die er behoorlijk uitspringen.
1. Pino Donaggio – Oorlogswinter
Een waar meesterwerk van Donaggio, die hiermee ook een van zijn beste werken schreef. Regisseur Martin Koolhoven, een groot liefhebber van de componist, gaf hem ruimschoots de tijd om een prachtige muziek af te leveren die een hoofdrol zou gaan spelen in de film. De score kent prachtig thematisch werk en weet enorme pathos te creëren voor hoofdkarakter Michiel. Het is een werk van subtiele momenten en wonderbaarlijke opera-achtige momenten en een zekere Italiaanse lyrische meeslependheid en is bovendien erg spannend.
Eervolle vermelding voor: Bloedbroeders (Johan Hoogewijs), De Brief voor de Koning (Paul M. van Brugge), Wit Licht (Nick Laird-Clowes) en Morrison Krijgt Een Zusje (Martijn Schimmer).