web analytics

Interview Maarten Spruijt

Reacties zijn gesloten

“Het leven als componist van filmmuziek is nooit een zekerheid.”

 

Pas 28 jaar oud is Maarten Spruijt, maar hij timmert nu al vijf jaar flink aan de weg met muziek voor zowel films als tv-series. Hij viel voor het eerst echt op met zijn muziek voor de serie Boks, die hij samen met Fred Vogels componeerde. Met Vogels zou hij later nog meerdere malen samenwerken waaronder voor Afblijven en Timboektoe. Ook heeft hij samen met twee collega’s het samplebedrijf ProjectSAM opgericht. Recentelijk scoorde hij de film De Zeven van Daran: de Strijd om Pareo Rots, waarvoor hij genomineerd werd voor een Gouden Kalf.

 

 

Interview

 

Hoe vond je het om een Gouden Kalf-nominatie voor Beste Muziek te ontvangen voor De Zeven van Daran: de Strijd om Pareo Rots?

 

Een grote eer! Ik ben nog maar zo’n vijf jaar in het werkveld bezig. Daarnaast was het schrijven van de muziek voor deze film een grote uitdaging en een hoop werk. Het is erg fijn om daar waardering voor te krijgen.

 

Was was de grootste uitdaging bij die film?

 

De meeste Nederlandse of Europese filmproducties vragen niet om een grootse score als voor De Zeven van Daran nodig was. De referenties voor de muziek waren de grotere Amerikaanse avonturen- en animatiefilms. Ik moest deze filmmuziekstijl zo goed mogelijk benaderen en de juiste balans vinden tussen spanning, avontuur en humor. Voor elke productieafdeling – special effects, geluid, en dus ook muziek – werd de lat enorm hoog gelegd. Maar er werd de tijd genomen om elk stuk muziek volledig af te werken en te optimaliseren. Normaal ligt de beschikbare tijd van te voren volledig vast, waardoor de componist sneller een stuk moet afronden om aan een volgend stuk te beginnen.
 

 

De laatste jaren wordt veel Nederlandse filmmuziek uitgevoerd door het City of Prague Philharmonisch Orchestra, zo ook wat projecten waar jij bij betrokken was. Wat zijn de kwaliteiten van dit orkest?

 

Wanneer componisten kiezen om hun muziek in Praag te laten uitvoeren en opnemen, is dit met name om de flexibiliteit. Het orkest kan zo groot of klein gemaakt worden als men wil, en zowel de orkestleden als de dirigent en engineers hebben veel ervaring met het inspelen van filmmuziek; spelen met clicktrack, het doen van meerdere takes en overdubs. Dat alles vergt een grote discipline. 

 

Je hebt als assistant composer/score copyist samengewerkt met Paul M. van Brugge aan zijn scores van Tom & Thomas, Valentin en Down (enkel als copyist). Kun je uitleggen voor de mensen die het niet weten, wat je dan zoal doet? En hoe was het om met Van Brugge te werken? 

 

Het meeste werk voor Paul van Brugge heb ik als stagiair gedaan tijdens het derde jaar van mijn studie. Ik maak te de percussietracks voor de muziekstukken waar Paul aan werkte, en maakte de uiteindelijke partituur en partijen in orde voor het orkest. Dit betekende meer dan eens nachtwerk. Wat ik er van heb geleerd is hoe kort de productieperiode voor muziek bij film kan zijn, en hoe hard een componist moet werken om toch alles op tijd af te ronden. In stresvolle periodes ging Paul regelmatig een half uurtje plat, midden op de dag, om even op te laden en vervolgens weer hard door te werken. 

 

Samen met Fred Vogels werk je geregeld aan films en series, zoals Timboektoe, Kapitein Rob en het Geheim van Professor Lupardi. Hoe is die samenwerking ontstaan?

  

Een aantal jaren geleden heeft Fred contact met mij gezocht via mijn website. Voor Talpa TV hebben we toen samen gepitched voor de muziek voor Boks, een politieserie, en de opdracht binnengehaald. De samenwerking met Fred gedurende Boks was zeer inspirerend. Vandaar dat we na Boks de volgende Shooting Star producties ook samen hebben gedaan, waaronder Afblijven en Kapitein Rob

 

Wat vind je van tempscores? 

 

Tja, je kunt hier niet onderuit. Praktisch elke regisseur vindt het prettig om tijdens de montage tijdelijke muziek toe te voegen. Het is een stuk prettiger monteren met muziek dan wanneer je een compleet stille film voor je hebt. De ene keer hecht een regisseur meer waarde aan de tempscore dan de andere keer. Sommigen kunnen de tempscore volledig loslaten om de componist volledige vrijheid te geven. Anderen vinden dit lastiger en willen graag dat de componist eerst aandachtig naar de tempscore luistert voor hij aan de muziek begint. 

 

Welke filmcomponist(en) bewonder je? 

 

Een paar namen zijn: James Newton Howard, Elliot Goldenthal en Joe Hisaishi. Ook mag John Williams natuurlijk niet ontbreken.

 

Hoe ervaar je het huidige Nederlandse filmklimaat als componist?

 

De honoraria worden helaas steeds lager. Deels omdat men soms denkt dat filmcomponisten hun inkomsten toch uit Buma/Stemra halen. Een componist ontvangt inderdaad auteursrechten, maar een film moet een enorme hit zijn wil hij hier echt iets aan hebben. Om die reden is dit geen goed argument. Wanneer een film na een maand weer uit de bios verdwijnt en het op DVD ook matig doet, houd je niets aan auteursrechten over. Het is nooit een zekerheid.

 

Van welke score zou je graag een cd/mp3 release op de markt willen zien verschijnen?

 

Sunshine, de film van Danny Boyle! De muziek is gespeeld door Underworld en verwerkt tot filmscore door John Murphy.

 

Ben je op het moment bezig met een nieuwe film of serie?

 

Ik ben op dit moment de orkestratie aan het doen voor een videogame. Ik zet de noten en ideeën van de componist om in een volledig arrangement voor orkest. Live of met samples, dat kan beide. De titel mag ik helaas nog niet noemen! 

 

3 gedachten over “Interview Maarten Spruijt

  1. Er word op geen enkele website vermeld wat Maarten Spruijt zijn geboortedatum is !
    Ik heb dit nodig voor een schoolopdracht .
    Zou iemand me alsjeblief willen helpen ?

Reacties zijn gesloten.