Anno 2008 timmert Het Paleis van Boem (Jaap de Weijer en Martin Vonk) nog stevig aan de weg met indrukwekkende muziek voor uitstekende Nederlandse speelfilms. Hun muziek voor de telefilm TBS is wederom van ongekend hoog niveau. De atmosferische geluiden, piano tonen en stevige percussie passen uitstekend bij de intense gebeurtenissen en voorzien de film van een constante dreiging. Tevens versterkt de score ook de band tussen het meisje en ontsnapte Johan. Daarbij zijn er de opvallende basklarinet solo’s, ook al zo mooi gebruikt in de film Skin, die er behoorlijk uitspringen. Het instrument werd bespeeld door Leo van Zandvoort.
Korte Q&A met Leo van Zandvoort
Ik zag gister de film TBS en vond de muziek van Het Paleis van Boem bijzonder goed. De basklarinet solo’s waren ontzettend mooi. Nu heb ik enkele vragen:
– Kunt u mij iets vertellen over de samenwerking met het componisten-duo?
– Heeft u weleens vaker een instrument bespeeld voor een film?
Dank je voor de complimenten! Ik ken het componistenduo al langer (conservatorium). Ik doe wel vaker wat klusjes voor opnamen, maar meestal niet zo in het oor/oog springend als bij TBS…
Een kleine anekdote over de opname: om in de sferen te komen kreeg ik een fragment van de film te zien met de opmerking erbij dat ik er NIETS over mocht doorvertellen! (het was de plot). Daarna kreeg ik een fragment muziek waarbij er verteld werd wat ze er zelf wel en niet mooi aan vonden. Uiteindelijk heb ik mijn instrument uitgepakt en ben in een afzonderlijke ruimte (tussen de trommels en ander (on)duidelijk slag/muziekinstrumenten) met een koptelefoon op m’n hoofd een stukje gaan spelen. Ikzelf was er nog niet zo blij mee, een beetje geruis op de toon, wat sputtertjes en spettertjes, dus ik stop … Gelijk teleurgestelde stemmen in de koptelefoon waarom ik stop?! Het was juist zo “geleefd” zo levendig, menselijk! Uiteindelijk is er een stuk van die eerste sessie in de film terecht gekomen. Wel op een heel andere plek dan oorspronkelijk bedacht was, maar zo gaat dat blijkbaar in het creatieve proces …
Ze hebben een heel duidelijk beeld van wat ze willen hebben, en toch is er veel ruimte, als speler, om mee te werken. Het zijn altijd leuke sessies.
Het Paleis van Boem maakte ook de muziek voor de door Frans Weisz vervaardigde televisieserie “Bij nader inzien”, naar het gelijknamige in 1963 in twee delen verschenen boek van J.J. Voskuil.