web analytics

Willeke van Ammelrooy – een van de weinige Nederlandse filmsterren

Reacties zijn gesloten

Vanavond krijgt Willeke van Ammelrooy tijdens de openingsavond van het Nederlands Film Festival het Gouden Kalf Cultuurprijs uitgereikt. Hiermee wordt de actrice geëerd voor haar bijzondere verdiensten voor de Nederlandse film en – filmcultuur. 

Paspoort
Naam:
Willeke van Ammelrooy.
Geboren: 5 april 1944, te Amsterdam.
Films: bekend van o.a. Mira (1971), Wan Pipel (1976), Ciske de Rat (1984), Antonia (1995), Lijmen/Het Been (2000) en The Lake House (2006). Speelt binnenkort Karla in Verliefd op Ibiza. Won het Gouden Kalf voor beste actrice voor haar rol Antonia en Lijmen/Het BeenAntonia werd tevens bekroond met de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

Willeke – één van de weinige Nederlandse filmsterren
Willeke van Ammelrooy, geboren op 5 april 1944 te Amsterdam, doorliep de Toneelschool in Amsterdam. Als verlegen en introvert meisje, schudde ze door het acteerwerk de schroom van zich af en werd ze al snel een nationale bekendheid. In 1966 liet cineast Joris Ivens haar debuteren in de korte voorlichtingsfilm Rotterdam-Europoort. Een paar jaar later was ze al niet meer weg te denken uit de Nederlandse filmwereld.

Haar grote doorbraak volgde in 1971, toen ze de ontwapenende titelrol speelde in de film Mira van Fons Rademakers, die door ruim 400.000 Nederlanders werd bezocht. In een tijd waarin de vrije moraal en seksuele vrijheid een grote rol speelde, was Van Ammelrooy in Mira in een aantal scènes naakt te zien. Hiermee zette de film voorzichtig de toon voor het gebruik van naakt en seks in andere Nederlandse films in de jaren daarna.

Door rollen in (bloot)films van Pim & Wim zoals Frank & Eva (1973), Alicia (1974) en Mijn nachten met … (1975) kreeg ze al snel het imago van sekssymbool opgeplakt. Maar ze was vanzelfsprekend meer dan dat. Al snel werd ze de meest gevraagde actrice van Nederland – en niet alleen door haar prachtige, wulpse verschijning, Van Ammelrooy is sterk in het neerzetten van karakterrollen en femme fatales en heeft het zeldzame vermogen de kijker met één blik te verleiden.

Zoals Carice van Houten nu mensen naar de zalen lokt enkel door haar naam, zo deed Van Ammelrooy dat steevast in de jaren zeventig en tachtig. Samen met Monique van de Ven (en in mindere mate Sylvia Kristel) was ze in de jaren zeventig de enige vrouwelijke filmster van Nederland. Zowel bij pers, publiek als bij de makers was ze een graag geziene actrice. Haar oeuvre omvat memorabele rollen in onder andere Mira, Het Verloren Paradijs (1978), Ciske de Rat (1984), het Oscar-winnende Antonia (1995) en Lijmen/Het Been (2000).

De laatste jaren is Van Ammelrooy vooral te zien geweest in bijrollen in grote Nederlandse films als Bride Flight (2008) en De Hel van ’63 (2009). Met Beatrix, Oranje onder Vuur (2012) liet ze in een schitterende hoofdrol vervolgens zien het acteren nog steeds niet verleerd te zijn en als geen ander in de huid te kunnen kuipen van een personage.

Drie films/series met Willeke van Ammelrooy

– Beatrix, Oranje onder Vuur (2012)

– De Inbreker (1972)

Mira (1971)