FILM
Je kunt je wel eens ergeren aan mensen die een paar rijen voor je in de donkere bioscoopzaal met hun smartphone zitten te pielen. Dat felle lichtje dat precies in je ogen schijnt. Kan dat ding niet gewoon een speelfilmlengte in de zak blijven zitten? In het geval van App in ieder geval niet. En verdomd, het voegt nog iets toe ook.
Kijkers van de thriller kunnen van tevoren een gratis app downloaden die als de film start moet worden ingeschakeld. In de geluidsband verstopte signalen – onhoorbaar voor de kijker – worden dan door de telefoon opgemerkt, waarop hij vervolgens een trilsignaal geeft en er in je handen een toevoeging op de film te zien is. Daarmee wordt natuurlijk handig ingespeeld op de moderne second screen-cultuur, maar het blijkt ook daadwerkelijk een bijdrage te kunnen leveren. Dat heeft voor een groot deel te maken met het verhaal, dat – niet geheel verassend – over een app gaat.
Hannah Hoekstra, met haar hoofdrol in Hemel dé ontdekking van vorig jaar, speelt Anna, een studente die na een avondje stappen een onbekend programma op haar telefoon heeft staan. Aanvankelijk lijkt het nog een handig hulpmiddel om snel aan informatie te kunnen komen, maar zodra de app andere toestellen begint te infecteren en de gevolgen steeds ernstigere vormen aan nemen, begint Anna zich zorgen te maken.
Koop dan een nieuwe telefoon, wil je al snel naar het beeld schreeuwen. En als ze dat dan eindelijk doet is het een raadsel waarom ze weer voor een smartphone kiest, waardoor hij natuurlijk binnen de kortste keren weer geïnfecteerd is. Had dan gewoon een oud toestel genomen, sufferd! En waarom probeert deze vernielzuchtige app eigenlijk iedereen om Anna heen te grazen te nemen, terwijl de hoofdpersoon zelf juist het meeste van het programma weet en dus de grootste bedreiging zou moeten zijn?
Goed, genoeg zaken om over te vallen – dit is nog lang niet alles – maar als je dat voor lief neemt wordt App toch nog best een vermakelijke thriller. Sterk aan deze cyberthriller is dat je met een telefoon in de handen als kijker moeiteloos bij het verhaal betrokken raakt. Wanneer er in de film bijvoorbeeld een videofragment viraal wordt verspreid door een collegezaal, verschijnt het filmpje ook direct op je eigen telefoon. En doordat er soms via meldingen op je eigen scherm bepaalde dingen door beginnen te schemeren die de hoofdpersoon niet weet, wordt er ook nog op een originele manier suspense opgebouwd.
Of er echt toekomst zit in deze nieuwe manier van film maken is maar helemaal de vraag. Een ander scenario waarbij dit concept op eenzelfde manier geïntegreerd kan worden is nauwelijks voor te stellen. De kans bestaat dus dat dit meteen de laatste second screen-film is geweest. Genoeg reden om een bezoek aan de bioscoop te brengen. Ondanks zijn gebreken is App een verfrissend inventieve thriller.
Waardering: *** 1/2
BEELD, GELUID & EXTRA’S
Zoals we mogen verwachten van een recente film, is de beeldkwaliteit uitstekend. Het beeld oogt mooi scherp, beschadigingen zijn afwezig en het contrast- en zwartniveau zijn dik in orde. Ook op de geluidsband valt weinig tot niks aan te merken: de dialogen zijn goed verstaanbaar en de muziek en het sounddesign komen sfeervol op de kijker over. Ondertiteling is afwezig.
As extra’s herbergt de uitgave diverse teasers en trailers van de film, evenals verscheidene commercials. Meer inhoudelijk zijn de making of (9 minuten) een VFX breakdown en de B-roll.
Speelduur
82 minuten
Distributie
JustBridge Entertainment
Release datum DVD
21 februari 2012
Verpakking
Keepcase met kartonnen sleeve
Regio
B
Beeld
16:9 HD niet-anamorf
Geluid
Dolby Digital 5.1 – Nederlands
Ondertiteling
Geen
Extra’s
Teasers
Trailers
Commercials
Making of
VFX breakdown
B-roll
Met dank aan JustBridge Entertainment voor het beschikbaar stellen van deze Blu-Ray !