De Hel van '63 – Blu-Ray Recensie

Het moest een film worden die de helden van 1963 zou eren; die de ontbering van de rijders voelbaar zou maken; en die de bekrompenheid achter de toerorganisatie zou laten zien. De Hel van ’63, Steven de Jongs amusante interpretatie van de even memorabele als helse Elfstedentocht van 1963, verenigt een overvloed aan verhaallijnen, stijlen en genres, maar is juist daardoor zo vermakelijk.

In De Hel van ’63 volgen we soldaat Henk Buma (Cas Janssen), boerenzoon Sjoerd Lelkama (Lourens van den Akker), arbeider Kees Ferwerda (Chris Zegers) en verpleegkundige Annemiek (Chava voor in ’t Holt). Alle vier hebben zo hun reden om de Elfstedentocht te rijden. Tijdens de rit krijgen ze niet alleen te maken met elkaar, maar ook met de kou, de organisatie van de toer en hun herinneringen.

Regisseur Steven de Jong trekt in De Hel van ’63 zijn hele trukendoos open. De film springt zowel qua toon als plot van het ene uiterste naar het andere – van heldenepos naar slapstick naar melodrama –, maar doet dit op zo’n zelfverzekerde wijze dat je de geveinsde pretenties als kijker graag voor lief neemt. Het geheel straalt een aanstekelijke jongensachtigheid en onbegrensd enthousiasme uit, waardoor de kijker al snel weet dat het nooit de bedoeling is geweest een historisch correct of ontroerend eerbetoon aan de rijders van destijds te vervaardigen.

Dat het geheel niet al te serieus genomen moet worden, wordt bovendien versterkt door de karikaturale personages, het geschmier van rasacteurs als Cees Geel (“Hierrrr!”), Cas Jansen (“En ik ga hem rijden!”) en Pierre Bokma (“Is het niet ge-wel-dig?”). Dirk Zeelenberg is hilarisch als overijverige en jolige journalist, met als hoogtepunt het letterlijke en fysieke antwoord op zijn vraag: “Wat gaat er nu door je heen?”. Ondanks dat er genoeg op de prent aan te merken valt, gaat ze er door de met passie en lef gemaakte instelling in als heerlijk Hollandse winterse kost.

De afbeeldingen bij deze recensie zijn niet representatief voor de beeldkwaliteit van de Blu-Ray. Het is technisch nog niet mogelijk screenshots bij de Blu-Ray recensies te verzorgen.

De Hel van ’63 staat in de originele 1,85:1 verhouding in High Definition op de Blu-Ray. De beeldresolutie bedraagt 1920 x 1080p. In de post-productie van de film is er ontzettend veel aan het beeld gesleuteld, waardoor de kleuren bleek en koel ogen. Dit is een bewuste keuze van de makers om de omstandigheden van de tocht van ’63 te benadrukken. Ook lijken de sepia kleuren benadrukt, gezien het feit dat het zwartniveau niet optimaal is en op momenten wat bruin-groen oogt.  Het beeld oogt verder gedetailleerd en goed scherp, al zijn enkele scènes wat out of focus.

Op het schijfje is enkel een Nederlands ondertitelspoor voor doven en slechthorenden aanwezig gedurende de hele film. Mensen die geen Fries verstaan zitten dus vast aan een ondertitel voor de gehele film, of moeten proberen de gesprekken zonder ondertitels te volgen. Tevens is er een Engels ondertitelspoor aanwezig.

De Blu-Ray herbergt zowel een Dolby Digital 5.1 als LPCM 5.1 track. Deze tweede benadert het bioscoopgeluid nog het beste. Beide tracks liggen prima in het gehoor en kennen een mooie ruimtelijke spreiding en diepe laag, waar beiden veelvuldig gebruik van wordt gemaakt door de prachtig gecomponeerde muziekscore onder de film. Ook de achtergrondgeluiden, zoals de ijzige wind en het sneeuw, klinken mooi sfeervol. De dialogen zijn goed verstaanbaar, al is de dynamiek hiervan ietwat beperkt.

Aan extra’s geen gebrek op deze Blu-Ray. In tegenstelling tot wat de hoes vermeld, staan deze wel gewoon op de Blu-Ray schijf zelf, en niet op een aparte tweede disc. De extra’s bestaan uit de sfeervolle teaser (1 minuut) en trailer (2 minuten), twee korte televisiecommercials (1 minuut), een making of (32 minuten), een making of visual effects (3 minuten), videoclip van de titelsong van De Kast (4 minuten) en een fotogalerij met 25 foto’s uit de film.

De meest interessante extra betreft de ruim een half uur durende making of, die de kijker een kijkje in de keuken van de acteurs, de techniek, de opnames in het buitenland en de montagekamer gunt. Ook de making of van de visual effects is een aanrader; in een paar minuten wordt zonder begeleidend commentaar, maar in beeld duidelijk begeleid, getoond hoe het beeld bewerkt is in de post-productie – van kleurenfilters tot geheel geanimeerde molens, dorpjes en mensen aan toe.

ca. 107 minuten
13 april 2010
B