De Helaasheid der Dingen – Blu-Ray Recensie

In De Helaasheid der Dingen, een verfilming van Dimitri Verhulsts gelijknamige roman, neemt regisseur Felix van Groeningen (Steve + Sky en Dagen zonder Lief) de kijker mee naar het leven in het Vlaamse dorp  Reetveerdegem. Gunther Strobbe (13) woont daar samen met z’n vader en drie nonkels bij zijn grootmoeder. Hij wordt er dagelijks geconfronteerd met ontzaglijke volumes alcohol, vrouwen versieren en schaamteloos nietsdoen. Alles wijst er op dat Gunther hetzelfde lot beschoren is. Of kan Gunther toch ontsnappen aan de helaasheid der dingen?

Ondanks de typische boekverfilmingcontructie – het succesvolle hoofdpersonage blikt terug op zijn jeugd in huize Strobbe en zet de flashback constructie in gang doormiddel van een voiceover – weet Van Groeningen op frisse en innemende wijze het verhaal van het door alcohol doordrenkte gezin Strobbe – bestaande uit Gunther, zijn vader Celle, ‘nonkels’ Petrol, Breejen en Koen; allen in leven gehouden door grootmoeder Meetje – uit de bestseller naar het witte doek te vertalen. Alhoewel de film, vooral in de eerste helft, wat anekdotisch aan elkaar hangt weet de regisseur door een uitstekende sfeerschepping – het fatalistische doch charmante karakter van de Vlaamse maatschappij is nog nooit zo treffend neergezet – en de uitstekende balans tussen humor en de dramatisch ondertoon een overtuigend geheel neer te zetten. Humor is nergens zonder dramatische ondertoon, en het confronterende drama wordt altijd weer gerelativeerd. Daarin wordt Van Groeningen ondersteund door een fantastische cast en een uitstekend audiovisueel kader.

Het zijn juist de anekdotische fragmenten, ‘Het wonder is geschied, het wonder is geschied, mijn pruim is nat en ‘t regent niet!’, die het hart van de kijker weten te winnen voor het ‘white trash’ gezin dat enkel  (overvloedig) lijkt te kunnen zuipen, neuken en schreeuwen. Juist daardoor valt de zwaardere laag – is ontsnappen aan je sociale achtergrond mogelijk? – een stuk beter en ligt de symboliek van sommige personages en scènes er gelukkig niet te dik of pretentieus op. Keurig nichtje Sylvie ‘uit de stad’ heeft uiteindelijk toch ‘een natte pruim’  na haar cafébezoek en Roy Orbison, wiens comeback ook de hoop op een nieuw hoofdstuk in de familiegeschiedenis van de Strobbes deed leven,  stierf toch echt drie weken nadat zijn comeback-tour Vlaanderen had bezocht.

De recensie van de film is geschreven door Kasper Peters. De afbeeldingen bij deze recensie zijn niet representatief voor de beeldkwaliteit van de Blu-Ray. Het is technisch nog niet mogelijk screenshots bij de Blu-Ray recensies te verzorgen.

Het beeld staat in de originele 2,35:1 verhouding op de Blu-Ray. Het beeld oogt haarscherp en loepzuiver; beschadigingen in de vorm van spetters, krassen en filmspots zijn afwezig. Detail en contrast zijn uitstekend. De hand-held opgenomen fragmenten hebben vanzelfsprekend een minder scherpe look, maar daar dit een bewuste keuze van de makers betreft, is dit geen minpunt. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed uitgevoerd. Naast een Nederlands ondertitelspoor, herbergt het schijfje ook een Franse en Engelse ondertiteling.

Het geluid staat in een 5.1 DTS HD Master Audio-spoor op de Blu-Ray. De kwaliteit hiervan is uitstekend. De drukke, haast overbevolkte soundtrack klinkt kraak- en ruisvrij en presenteert de muziek met een mooie spreiding en warme klank. De dialogen zijn, voor wie het gesproken dialect verstaat, goed verstaanbaar. Er is tevens een Nederlandstalige audiodescriptie voor blinden en slechtzienden aanwezig.

Een goedgevulde bonus-sectie dit keer. Naast de originele bioscooptrailer, de teaser en twee audiocommentaren vinden we een ruim een uur durende en interessante making of documentaire onder de titel De Dingen der Helaasheid op de Blu-Ray disc terug. Hierin wordt de gehele productie doorlopen aan de hand van interviews met de regisseur. De documentaire is in zijn geheel te bekijken, of in korte fragmenten die elk een specifiek aspect behandelen. Uniek zijn de beelden van de castings en repetities.

ca. 109 minuten
Lumière Home Entertainment
23 maart 2010