Suske en Wiske & de Texas Rakkers – Blu-Ray Recensie

Met een budget van slechts negen miljoen euro werd er de afgelopen 2½ jaar met man en macht gewerkt aan de animatie voor Suske en Wiske & de Texas Rakkers. Het resultaat mag er zijn, hoewel de film verre van vlekkeloos is.

Suske en Wiske & de Texas Rakkers, de eerste in een geplande reeks van negen verfilmingen, speelt zich af in Dark City, een plaatsje waar de tijdsgeest van het Wilde Westen nog steeds ronddoolt. De gemaskerde boef Jim Parasijt heeft het plan opgevat om de hele wereldbevolking te verkleinen, zodat hij zelf de grootste is. De Texas Rakkers, die onder leiding van Ranger Tom de orde moeten handhaven in Dark City, zijn in een hinderlaag gelokt. Samen met Lambik, Tante Sidonia en Jerom reizen Suske en Wiske naar het broeierige stadje om Parasijt een halt toe te roepen.

Met een even universele als historische setting mikt deze eerste Suske en Wiske-animatiefilm op een internationaal publiek. Het is dan ook niet verwonderlijk dat plaats- en merknamen een Engels karakter hebben. Tevens bevat de film diverse verwijzingen naar (veelal) Amerikaanse films en figuren, die de ambitieuze bedoelingen van de makers onderstrepen. Deze grootse opzet is ook nodig, want wil men de film enigszins rendabel maken, dan zal een groot publiek bereikt moeten worden. Of dit gaat lukken is nog maar de vraag.

Ondanks dat Suske en Wiske & de Texas Rakkers aardig vermaak biedt, is de film allesbehalve speciaal. De animatie oogt aandoenlijk en sfeervol, maar scenariotechnisch wringt het geheel zo nu en dan behoorlijk. Dat het verhaaltje nogal rechtlijnig en de plot meer situatie- dan karaktergedreven is valt een voornamelijk voor de jeugd bedoelde film nog wel te vergeven, maar dat de film zelden grappig is – veel goedbedoelde grappen vallen in het water door het gebrek aan scherpte en originaliteit – en weinig spannende momenten bevat is kwalijker.

Suske en Wiske is zo een vermakelijk tussendoortje, zonder echte hoogtepunten en een eigen gezicht. De titelhelden van het verhaal, Suske en Wiske zelf, zijn opvallend vaak afwezig en blijven in de schaduw staan van Lambik en Jerom. Deze laatste twee kunnen ook rekenen op een sterke stemmencast, waarbij met name Frank Lammers als Lambik gevat en scherp uit de hoek weet te komen. Een groot deel van de overige (stem)karakters heeft meer moeite om de juiste snaar te raken, al is dit grotendeels het gevolg van het tamelijk milde scenario.

Dat de film desondanks aardig vertier biedt en nergens verveelt, is grotendeels de verdienste van het zichtbare enthousiasme waarmee de productie in elkaar is gezet. De film oogt vrolijk en kleurrijk en de op het oog primitieve karakter-animatie aandoenlijk. Net als in de strips heeft men ervoor gekozen de gezichten van de personages weinig gedetailleerd te maken. Desondanks weten de personages de kijker te vertederen door een simpele blos op de wangen of een hartverwarmende trek om de zwartpuntige ogen. Wanneer Suske tijdens een optreden van Miss Missy tot over zijn oren verliefd luistert, krijgt ook de kijker een warm gevoel van binnen. Dit soort momenten, waarbij de goede bedoelingen en bezieling van de makers zichtbaar worden, zorgen ervoor dat het weinig scherpe en originele scenario naar de achtergrond wordt gedrukt.

De afbeeldingen bij deze recensie zijn niet representatief voor de beeldkwaliteit van de Blu-Ray. Het is technisch nog niet mogelijk screenshots bij de Blu-Ray recensies te verzorgen.

Suske en Wiske & de Texas Rakkers staat in de originele beeldverhouding in High Definition (1080i – 50i) op het Blu-Ray schijfje. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, vijf keer zoveel als de dvd-uitgave. De transfer oogt strak en kent een prachtig vol en warm kleurenpalet. De sfeervolle animatie  komt hierdoor goed tot zijn recht. Hoewel de transfer technisch gezien beter had kunnen zijn – er is immers gebruik gemaakt van een 1080i-resolutie in plaats van een 1080p – is het verschil op het oog niet tot nauwelijks zichtbaar. De keuze voor een 1080i-encoding is dan ook gerechtvaardigd.

De Blu-Ray biedt ons de keuze tussen een Nederlands-, Frans- en Vlaamstalige DTS 5.1 track. Deze voldoet prima voor een animatiefilm als deze, die het niet moet hebben van de opzienbarende geluidseffecten en/of muziek. De dialogen zijn goed verstaanbaar en de muziek komt met veel detail en een warme, volle klank uit de speakers.

Ondanks dat de film de duurste animatiefilm uit de Benelux ooit betreft, is er geen enkele filmgerelateerde extra aanwezig. Het menu herbergt enkel een ‘also available’-sectie, van waaruit we een tweetal promotionele trailers voor andere Blu-Ray releases van Bridge Entertainment kunnen selecteren.

88 minuten
7 oktober 2009
B