4 Elements – DVD-Recensie

4 Elements toont op een poëtische wijze de mens in zijn strijd met de vier oerelementen. Vier plaatsen op aarde waar kameraadschap en wederzijds vertrouwen nog van levensbelang zijn. In Vuur bestrijden Russische brandweermannen bosbranden in Siberië. In Water takelen vissers in Alaska kingcrabs op uit de Beringzee. In Aarde, een ingekorte versie van Untertage, volgen we twee Duitse mijnwerkers. In het slotdeel Lucht volgen we de fysiek en mentaal martelende trainingen van de kosmonauten en astronauten voor hun lancering naar het International Space Station.

De film 4 Elements is de eerste lange documentaire van Jiska Rickels. Zij studeerde in 2003 af aan de Nederlandse Film en Televisie Academie. Haar eindexamenfilm Untertage won prijzen op festivals in Brazilië, Duitsland, Engeland, Portugal, Spanje, Rusland, Spanje, Taiwan en Tsjechië. In Nederland werd de korte documentaire onder meer bekroond met de Prijs van de stad Utrecht en de Pathé Tuschinski Award.

De fysieke beroepen die geportreteerd worden in deze indrukwekkende documentaire gaan de strijd aan met de vier elementen; vuur, water, aarde en lucht. De overweldigende omstandigheden waartegenover die mensen zich staande moeten houden bieden fascinerende situaties, die door de regisseuse ook ten volle worden benut. Ze weet door middel van een fascinerende combinatie van beeld en geluid, zonder commentaar, de indrukwekkende verhalen te vertellen en zelfs filosofische thema’s aan te snijden. Het prachtige en originele camerawerk van Martijn van Broekhuizen en de begeleidende muziek van componist en klankkunstenaar Horst Rickels zorgen in combinatie met het sounddesign van Tom Bijnen voor een unieke ervaring.

4 Elements staat in het originele 1.77:1 breedbeeldformaat op deze dvd. Met contrast en  scherpte is het bij deze anamorfe transfer goed gesteld. Vreemd is dat er bij een recente film als deze wel wat beschadigingen zijn op te merken aan de print.  Gedurende de film is er overigens  behoorlijk wat grain aanwezig, vooral in donkere sequenties. Het lijkt erop dat dit echter een artistieke keuze was, die dan ook binnen de stillering van de film past.  Door middel van een menuscherm kan men bij het opstarten van het schijfje kiezen voor de Nederlands of Frans ondertitelde versie.

Er is veel aandacht besteed aan het geluid van deze productie en dat is te merken. De uitgekiende mix van muziek en sounddesign wordt uitstekend weergegeven door de Dolby Digital 5.1 geluidstrack, welke een mooi ruimtelijk geluid geeft. Verder is de geluidsband  vrij van ruis of andere beschadigingen.

Aan deze release is de orginele soundtrack-cd toegevoegd, helaas is deze ons niet ter  beschikking gesteld.

Via de statisch vormgegeven menu’s kan men naar een aantal extra’s navigeren. Als eerste vinden we de biografie van regisseuse Jiska Rickels, deze is verdeeld over een aantal tekstschermen. Tevens is de orginele bioscooptrailer op het schijfje gezet, de laatste en meest voorname extra is een reeks interviews van ongeveer 20 minuten met regiseusse, editor, componist, sounddesigner en cameraman.

ca. 89 minuten
17 mei 2007
2