Amsterdam – DVD-Recensie

Vorig jaar werd reikhalzend uitgekeken naar het filmdebuut van gevierd theaterregisseur Ivo van Hove. Zijn film Amsterdam zou een nieuwe blik werpen op multicultureel Nederland en met een cast bestaande uit onder andere Marisa Tomei (The Wrestler), Omar Metwally (Munich) en Mimoun Oaissa (Shouf Shouf Habibi) kon het haast niet mis gaan. Maar al snel werd het opvallend stil rond het project en werd de releasedatum meerdere malen uitgesteld. Uiteindelijk kreeg de film geen landelijk bioscooproulement en dat is waarschijnlijk maar goed ook.

Alle goede bedoelingen ten spijt, Amsterdam is een bijzonder matige film geworden. Het overvolle, maar tegelijkertijd flinterdunne scenario volgt vele mensen uit verschillende landen en met zeer verschillende achtergronden en laat deze verhaallijnen, zoals het een ensemblefilm betaamt, uiteindelijk bij elkaar komen. Door de relatief korte speelduur blijven de personages echter aan de oppervlakte hangen en voelen de onderlinge relaties gekunsteld aan. Bovendien mist de film een duidelijke focus en hobbelt het geheel van scène naar scène, zonder ook maar een enkel zwaartepunt te kennen.

De nuance die regisseur Van Hove tracht aan te brengen in afzonderlijke scènes, zo ligt er een grote nadruk op de intonatie van de dialogen, is afwezig in het totale plaatje, waardoor Amsterdam een onevenwichtige film is en de gedetailleerde spelregie van de regisseur haar uitwerking mist. Door de nadruk op de dialoog en de fijnzinnige uitspraak hiervan, krijgt de film een toneelmatige aanblik en spelen de acteurs hun scènes groter dan dat ze zijn. Op toneel levert dit vaak adembenemende spelsituaties op, maar aangezien film van zichzelf al directer en meer confronterend is dan theater, valt deze aanpak op film uit de toon. Veel dramatisch geladen scènes zijn zo eerder gênant dan aangrijpend.

De overdrijving van de acteurs in spel levert een fysiek geheel op, dat ondersteund wordt door een zeer fysieke cameravoering. De door Marc Felperlaan veelal uit de losse hand geschoten beelden zijn direct en dicht op de huid van de personages gericht. Middels een snelle montage wordt de vluchtigheid van het Amsterdamse stadsleven benadrukt. Minder geslaagd is de keuze om te werken met digitale camera’s. Amsterdam oogt hierdoor weinig filmisch, vaak zelfs goedkoop, en kent een opvallend aantal slecht belichte shots. Dat digitale film een andere gevoeligheid kent dan origineel filmmateriaal, lijkt men zich niet direct te hebben gerealiseerd.

Dat het Filmfonds op basis van het scenario ruim acht ton aan subsidie aan het project toekende, mag opmerkelijk worden genoemd. Een meer filmische aanpak en minder groot spel had het eindresultaat wellicht al iets beter verteerbaar gemaakt, maar de film nooit naar een acceptabel niveau kunnen tillen.

Amsterdam werd digitaal geschoten en kent een bijzonder goedkope aanblik. Zoals wel meer digitaal geschoten films, heeft ook Amsterdam af en toe last van een meebewegende ‘waas’ in het beeld. Bovendien ogen veel shots niet erg scherp. De optionele Nederlandse en Engelse ondertiteling (enkel wanneer er een buitenlandse taal gesproken wordt) is prima uitgevoerd.

Het geluid staat in een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) op de dvd. Op de geluidsafwerking valt weinig aan te merken. De dialogen zijn helder verstaanbaar en de muziek komt goed gespreid en gedetailleerd uit de speakers. Beschadigingen zijn afwezig.

Zoals we de afgelopen tijd gewend zijn van Video Film Express is ook deze dvd goed uitgevoerd en voorzien van enkele extra’s. Naast een aantal promotrailers, de originele trailer voor Amsterdam bevat de dvd een half uur durende making of, waarin vooral gesproken wordt over de fijnzinnige aanpak van regisseur Ivo van Hove. Jammer genoeg heeft de euforische stemming ten tijde van de draaiperiode geen vervolg kunnen krijgen.

ca. 85 minuten
30 juni 2009
2
16:9 anamorf (1,85)
Dolby Digital 5.1 – Diverse talen
Originele trailer

Met dank aan Video Film Express voor het beschikbaar stellen van deze DVD !

4 gedachten over “Amsterdam – DVD-Recensie

1. Zie je nou wel dat het Filmfonds door en door verrot is! Acht ton aan belastinggeld naar dit soort rommel! Je zou toch bijna onderzoeken of er een rechtszaak mogelijk is wegens incorrecte spendering van publieke gelden, maar dat kan helaas niet. De hoge heren en dames van het Fonds zouden per direct hun biezen moeten pakken en plaats moeten maken voor een bestuur die kansrijke films selecteert om te subsidieren vanuit het simpele argument dat het filmfonds niet bestaat om een enkele filmmaker zijn denkbeelden te laten verfilmen, maar om producten te vervaardigen die de Nederlandse burger in staat stelt om films van eigen bodem te gaan bekijken. Producten, die een zo breed mogelijk publiek kunnen bereiken. Dit prul met acht ton belastingsubsidie kwam niet eens in de bioscoop…

2. Maar het is wel politiek correct natuurlijk, zo’n film. En dat is iets als Sint niet …

3. Nee, gelukkig niet. “Voor boodschappen ga je maar naar Albert Heijn.” Heerlijk!