Atlantis – DVD-Recensie

In de nabije toekomst leven mensen in een streng gecontroleerde samenleving die iedere connotatie met het verleden heeft losgelaten en verloren. Atlantis illustreert een zeer somber, maar mooi uitgewerkt beeld van een emotieloze samenleving. In deze samenleving is Xenia, een veertienjarig meisje, de hoofdpersoon. In tegenstelling tot de rest van haar omgeving voelt ze zich niet op haar gemak. Ze bedenkt een alternatieve route naar school, waardoor ze een man tegenkomt die haar een brief geeft. Deze moet ze bezorgen op een afgezonderd eiland, waar al jaren geen mensen meer mogen komen.

Xenia belandt zodoende in een nieuwe wereld, waar opgelegde wetten en eisen van de mensheid niet lijken te bestaan. Zelfs tijd is relatief, en schaduwen draaien sneller dan gewoonlijk. Het eiland is ten opzichte van de strenge maatschappij waarin Xenia leeft een Utopia, maar kent nog steeds handhavers die trachten de boel te controleren. Uitzondering daarop is het huis van de vrouw aan wie Xenia de brief moet brengen. Deze vrouw doet Xenia inzien dat verandering mogelijk en noodzakelijk is.

Hoewel Atlantis overeenkomsten vertoont met jeugdfilms als Alice in Wonderland, kan er niet bepaald worden gesproken van een luchtig verhaal. De vaak bijna emotieloze dialogen en lange stiltes kunnen als saai worden ervaren, maar illustreren op een degelijke manier de situatie waarin Xenia verkeert. Dit wordt goed ondersteund door het camerawerk van Richard van Oosterhout, die eerder indruk maakte met onder andere Wolfsbergen en Zwarte Zwanen. Daarnaast is de jonge hoofdrolspeelster Pitou Nicolaes goed gecast voor de hoofdrol. In haar debuutrol speelt ze op overtuigende wijze de onzekere Xenia en draagt ze de film met ogenschijnlijk gemak.

Atlantis geeft een somber en zwaarmoedig beeld en bevat veel symboliek. Het is geen toegankelijke film, maar kent zeker zijn kwaliteiten. Hoewel de film enkele mindere momenten kent, geeft regisseuse Digna Sinke op enkele momenten duidelijk blijk van haar talent.

De recensie van deze film is geschreven door Fabian Melchers.

Atlantis
staat anamorf op dit DVD-5 schijfje in de oorspronkelijke 1:2,35 beeldverhouding. Ondanks het beperkte formaat van de disc, DVD-5 is de kleinste variant en kan ‘slechts’ 4,7 GB aan data bevatten, ziet de transfer er prima uit. Dit komt vooral door de korte speelduur van de film aan het ontbreken van significante extra’s. Het gepresenteerde beeld is scherp, gedetailleerd en vrij van beschadigingen. Het koele kleurenpalet zet de kille sfeer van de film uitstekend neer. Ondertitels zijn helaas niet aanwezig.

De 5.1 Dolby Digital geluidstrack doet haar werk prima; ondanks het futuristische karakter leunt Atlantis niet op spectaculaire geluidseffecten maar bestaat het atmosferisch geluidsbeeld grotendeels uit het sounddesign van Tom Bijnen & Jan Willen van den Brink en de muziek van Paul M. van Brugge. Aangevuld met dialogen komt er een mooi helder en ruimtelijk geluidsbeeld uit de speakers dat het van subtiele elementen  moeten hebben. Beschadigingen of andere storende facturen zijn gelukkig niet aanwezig.

In het bijzonder mooi vormgegeven hoofdmenu kunnen we helaas enkel voor de originele bioscooptrailer van Atlantis kiezen naast de obligate hoofdstukindeling. Verder zijn er geen extra’s aanwezig, een gemis want juist een uitgesproken auteursfilm als deze is geschikt voor een toelichting door de makers.

ca. 77 minuten

4 februari 2010
2
16:9 Anamorf (2,35)
Bioscooptrailer

Met dank aan A-Film voor het beschikbaar stellen van de DVD !

4 gedachten over “Atlantis – DVD-Recensie

1. Is dit ook te kijken door de ‘mainstream’ kijker of elitair gezeik?

2. Laat ik het erop houden dat het ertussenin hangt 😉 Mainstream is allerminst, maar je hebt ergere arthouse-films.

3. Net gezien op nl 2 en vond het een erg mooie film. Zet je hier en daar to denken of de wat diepere zaken in he leven. Er wordt een mooie sfeer geschapen door goede combinatie van stiltes en geluid en de manier waarop gefilmd is. Al met al in mijn ogen een aanrader