web analytics

Best Animation from Holland – DVD-Recensie

Reacties zijn gesloten

  

FILM
Wie enkel af zou gaan op de avondvullende animatie is geneigd te denken dat er in Nederland barweinig op het gebied van animatiefilm wordt gedaan. Het tegendeel is echter waar. Met name vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw is de productie van animatiefilms in Nederland enorm toegenomen. Ook in de decennia daarvoor werden er echter al veel korte animatiefilms en opdrachtfilms afgeleverd. Van de jaren veertig tot begin jaren tachtig was de Toonder Studio’s toonaangevend voor de Nederlandse animatiefilmproductie en leverde zij onder andere de nu nog fameuze serie Barbapapa en de film Als je begrijpt wat ik bedoel af.

 

Tot eind jaren tachtig fungeerden de Nederlandse animatiestudio’s vooral als soort van opleidingsinstituut of tussenstap om later naar het buitenland te vertrekken om aldaar aan de slag te gaan. Eind jaren tachtig werd het echter mogelijk om animatie als vak te gaan studeren. Sinds die tijd zijn er ook steeds meer professionele, opgeleide Nederlandse animatiefilmers in Nederland in de weer. Dit resulteert niet alleen in een meer constante stroom aan filmers, maar ook aan een grotere constante stroom aan kwaliteit. De kennis die men opdoet tijdens de studie hoeft immers niet meer tijdens het werk geleerd te worden, waardoor de filmers meer tijd hebben nieuwe ideeën te bedenken en ontwikkelen. Ook de opkomst van animatiefilmfestivals sinds de jaren tachtig zorgt voor een hogere kwaliteit en afzet.

 

De korte animatiefilms die Nederland de afgelopen decennia heeft afgeleverd worden wereldwijd vertoond en hoog gewaardeerd. Dit heeft niet alleen te maken met het ontbreken van een zogenaamde taal- of cultuurbarrière – korte animatiefilms vertellen vaak beeldend hun verhaal en werken met symbolen en metaforen die wereldwijd bekend zijn – maar ook door het vakmanschap waarmee ze gemaakt zijn. Op de dvd ‘Best Animation from Holland volume I’ staan elf korte Nederlandse animatiefilms uit de periode 1984-2004 die internationaal veelvuldig zijn bekroond en worden geroemd om hun hoge kwaliteit en beeldende vertelling.

 

Anna & Bella
regie: Børge Ring | 1984 | 7’30”

 

Aan de hand van een fotoalbum kijken twee zussen terug op hun gezamenlijke leven. Niet alleen de leuke en mooie momenten komen voorbij, maar ook de verdrongen en pijnlijke. De Deense animatiefilmer Ring werkte jarenlang bij de Toonder Studio’s en was een groot fan van Disney. Dit is terug te zien in de tekenstijl van de film. Deze stijl doet erg denken aan die van bijvoorbeeld 101 Dalmatiërs (1961). Anna & Bella is een emotioneel en warm portret van een tweeling die terugblikt op hun leven, voorzien van een lach en een traan.

 

Prijzen: Oscar (1985), Grand Prix International Animation Festival Hiroshima (1985), Grand Prix Los Angeles Animation Celebration (1985), Prix du public, Toronto international festival (1984).

 

 

De Karakters
regie: Evert de Beijer | 1986 | 7’30”

 

George en zijn vrouw Bella leiden een rustig leventje. Tot ze opeens geconfronteerd worden met letters en symbolen die tot leven zijn gekomen. Deze verstoren hun relatie en vormen een rare en bedreigende obsessie. Door de keuze voor een surrealistische wereld biedt maker Evert de Beijer zichzelf een platform waarop hij naar hartelust kan experimenteren. Dit doet hij dan ook volledig. De krasserige tekenstijl en enkele leuke visuele vondsten kunnen echter niet verbloemen dat het filmpje net iets te lang duurt.

 

Prijzen: Beste Nederlandse animatiefilm van de 20e eeuw volgens de Dutch Animation Association (2000), Eerste prijs op het Los Angeles Animation Celebration (1987), Gold Hugo for Animation (eerste prijs) op het Chicago International Film Festival (1986), Special Award for Graphic Design World Festival of Zagreb (1986).

 

DaDa
regie: Piet Kroon | 1994 | 10’00”

 

We zijn getuige van een wereld waarin iedereen met een boek op zijn hoofd rondloopt. Hoe meer boeken iemand op zijn hoofd heeft, hoe intelligenter hij is. Een man en vrouw krijgen een kind en de man wil zijn kind zo snel mogelijk boeken op zijn hoofd laten balanceren. Wanneer dit niet lukt, drijft dit hem tot wanhoop. Regisseur Piet Kroon vertrok in 1995 naar Los Angeles om daar te gaan werken voor Warner Bros en na het zien van DaDa mag dat geen verbazing wekken. De film kent een prachtige, vloeiende animatie en bevat mooie kleurtinten. Door de gedetailleerde expressie is het filmpje niet alleen komisch, maar ook ontroerend.

 

Prijzen: Best Film op het Anima Mundi International Festival Brazil (1997), Gouden Beer nominatie (1995), Beste korte film op het Brussels International Festival of Fantastic Film (1996), Tweede prijs op het World Festival of Animated Films Zagreb (1996).

 

 

Beroemde Schilderijen
regie: Maarten Koopman | 1996 | 20’00”

 

Beroemde schilderijen van onder andere Pieter Breugel, Vincent van Gogh en Claude Monet komen tot leven. De film bestaat uit twaalf aparte delen, waarin in elk deel een schilderij tot leven wordt gewekt. Maarten Koopman, die tot 1985 voornamelijk actief was als schilder, maakt een visueel prachtig ogend geheel, maar weet door de eentonige manier van presenteren de kijker niet constant te blijven boeien.

 

Prijzen: Speciale Jury prijs op het filmfestival van Cannes (1996), Crystal Star for best European Short Film Brussels International Film Festival (1997), El Espiga de Oro (Golden Spike) for Best Short Film Valladolid International Film Festival (1997), Best Short Film, MOSTRA International Film Festival of Sao Paulo (1996).

 

I move, so I am
regie: Gerrit van Dijk | 1997 | 8’20”

 

Gerrit van Dijk leidt ons op de voorgrond – door zijn lichaamscontouren steeds in oneindige en veranderende lijnen te tekenen – door zijn eigen leven en eerdere werk. Op de achtergrond zien we beelden van sport, film, politiek en kunst die Van Dijk dicht aan het hart liggen. De film straalt één en al dynamiek uit, maar is voor de kijker die weinig tot niks van Van Dijk afweet niet altijd even boeiend.

 

Prijzen: Beste Nederlandse animatiefilm van de 20e eeuw volgens de Dutch Animation Association (2000), Eerste prijs op het Los Angeles Animation Celebration (1987), Gold Hugo for Animation (eerste prijs) op het Chicago International Film Festival (1986), Special Award for Graphic Design World Festival of Zagreb (1986).

 

 

Sientje
regie: Christa Moesker | 1997 | 4’30”

 

Een meisje wordt boos wanneer ze van haar moeder geen televisie mag kijken. Haar moeder stuurt haar naar haar kamer en daar laat ze haar woede de vrije loop. Als haar moeder haar na een tijdje komt halen, toont ze echter berouw. De combinatie van de simpele tekenstijl, bibberige animatie en explosiviteit in en van Sientje zorgen voor een energiek en dynamisch ogend geheel. Dit filmpje betekende het begin van een aantal filmpjes rondom het karakter ‘Sientje’.

 

Prijzen: Gouden Kalf voor beste korte film (1997), Prijs voor beste debuutfilm & Speciale Fepresci juryvermelding op het International Animation Film Festival Annecy (1998), Eerste prijs op World Festival of Animated films Zagreb (1998), Eerste prijs CINANIMA International Animation Film Festival (1998), Prijs voor beste debuutfilm op Brisbane Animation Festival (1998), Nominatie Cartoon d’Or (1998).

 

3 Misses
regie: Paul Driessen | 2000 | 10’30”

 

In deze film van Paul Driessen worden we getrakteerd op drie in de basis dezelfde verhalen: in elke verhaallijn moet een klunzige held een dame in nood redden. 3 Misses put net als veel ander werk van Driessen uit beroemde sprookjes. Het dynamische en kleurrijke geheel komt ietwat moeizaam op gang, maar weet richting het einde toe steeds meer te overtuigen en zet een sterke sfeer neer.

 

Prijzen: Speciale prijs International Animation Festival Hiroshima (2000), Mike Gribble Peel of Laughter Award Ottawa International Animation Festival (2000), Oscar nominatie (2000), Gouden Kalf nominatie (2000), Silver Dove (best short) International Leipzig Film Festival for Documentary and Animated Film (2000).

 

 

Father and Daughter
regie: Michael Dudok de Wit | 2000 | 8’10”

 

Een jong meisje wordt door haar vader achtergelaten op een dijk in Nederland. We zien hem in een roeibootje wegvaren. Hij komt niet meer terug. We zien het meisje ouder worden en steeds maar weer terugkeren naar de plek waar ze haar vader voor het laatst gezien heeft. Dudok de Wit kiest ervoor om de emoties van de personages compleet buiten beeld te laten – we zien vooral schaduwen en silhouetten – en zich vooral te focussen op de eenvoud van de handelingen en het Hollandse landschap en weer. Regen en wind oogden zelden zo levensecht en mooi. In al zijn eenvoud ontzettend krachtig en pakkend.

 

Prijzen: Oscar (2001), Grand Prix & Audience Award International Film Festival Annecy (2001), Grand Prix & Audience Award International Animation Festival Hiroshima (2002), BAFTA (2001), Cartoon d’Or, Best European Animated short (2001), Eerste prijs Independent Short Film & Audience Award Ottawa International Animation Festival (2000).

 

Barcode
regie: Adriaan Lokman | 2002 | 8’10”

 

Een ‘roadmovie’ door een abstracte, virtuele wereld. Lokman experimenteert met licht, schaduw en 3D. Hierdoor niet erg toegankelijk. De muziek leidt de beelden en de kijker in een bepaalde richting. Wat nu precies de bedoeling en betekenis van dit alles is, blijft in het midden. Zo nu en dan fascinerend, maar ook tamelijk slaapverwekkend.

 

Prijzen: Grand Prix Internationaal Animation Film Festival Annecy (2002), Grand Prix for non-narrative film Holland Animation Film Festival (2002), Silver Dove (best short) International Leipzig Festival for Documentary and Animated Film (2002), Gold Award WorldFest Houston Film Festival (2003), Special mention / Use of CGI New York EXPO of Short Film (2002).

 

 

The Rise and Fall of the Legendary Anglobilly Feverson
regie: Rosto | 2002 | 10’00”

 

Net als Barcode een erg experimentele film. Rosto mixt live-action beelden met animaties van foto’s en tekst. Het verhaal over een man die een gat in de lucht wil vliegen dient als decor om allerlei visuele foefjes aan op te hangen. De maker probeert zichzelf steeds weer te overtreffen en drijft zijn eigen experimenten hierdoor te ver door.

 

Prijzen: Silver Melier (Best Short) Fantastic Film Festival (2002), Best Experimental Film Micro Cine Fest (2003), Cien Club Fas Award Bilbao Documentary and Short Film Festival (2002), AnyZone Award Holland Animation Film Festival (2002).

 

Vent
regie: Erik van Schaaik | 2004 | 5’00”

 

Een man vecht tegen de wind, steeds weer wordt hij omvergeblazen. Een klein meisje blijft echter met gemak overeind en lijkt de oplossing aan te reiken, maar zorgt tevens voor een nieuw probleem. Vent is een komische en prachtig ogende film, die in al zijn eenvoud doeltreffend is. Let op de aparte kadrering.

 

Prijzen: Prix Fipresci International Film Critics Award International Animation Film Festival Annecy (2005), Gouden Kalf nominatie voor beste korte film en beste geluid (2004), Grand Prix Kyoto Film Festival (2005), Best Short Film Taiwan International Children’s Film & TV Festival (2006), Best Original Music CINANIMA International Animation Film Festival (2005).

 

Waardering: ****

 

 

BEELD
De elf korte animatiefilms op deze dvd staan allen in hun oorspronkelijke beeldverhouding op dvd. De ratio betreft of 1.33:1 of 1.78:1 (al dan niet anamorf). De kwaliteit van het beeld is zeer degelijk. De wat oudere filmpjes hebben wat last van grain, spettertjes of andere kleine vorm van beeldvuil. Het contrast en de scherpte zijn alleszins acceptabel en de kleuren worden mooi helder weergegeven. Er is geen optioneel ondertiteltrack aanwezig, dit is echter niet erg: de films vertellen hun verhaal vooral beeldend.

 

GELUID
Het gros van de films heeft de oorspronkelijke Dolby Digital 2.0 track meegekregen op de dvd. Bij de laatste drie filmpjes is er tevens een 5.1-track aanwezig. Het geluid maakt een goede indruk. Beschadigingen en ruis zijn afwezig en waar mogelijk worden de ruimtelijke effecten goed weergegeven.

 

 

EXTRA’S
Het menu van de dvd is simpel vormgegeven. Er is de mogelijkheid om alle filmpjes achter elkaar af te spelen. Daarnaast biedt het menu de mogelijkheid een willekeurig filmpje te starten. Er zijn geen extra’s aanwezig op de dvd zelf. Wel een zes pagina’s tellend infoboekje met basale informatie over de korte animatieproducties.

 

 

Speelduur
ca. 100 minuten
Distributie
Filmfreaks
Release datum DVD
19 september 2007
Verpakking
Digipack
Regio
2
Beeld
1.33:1 – 1.78:1 anamorf
Geluid
Dolby Digital 2.0 – Nederlands
Dolby Digital 5.1 – Nederlands
Ondertiteling
Geen
Extra’s
Infoboekje

 

Met dank aan Filmfreaks voor het beschikbaar stellen van deze DVD !