Bit – DVD-Recensie

De laatste jaren is regisseur Steven de Jong hard bezig het Friese aanbod aan televisie- en filmproducties op te schroeven. Na onder meer De Gouden Swipe (1996), De Fûke (2000) en Baas Boppe Baas (2005) komt hij nu met de regionale dramaserie Bit, waarin de ruzie tussen twee rivaliserende paardenfamilies centraal staat. De gedrevenheid en productiviteit van de regisseur vallen te prijzen, het rommelig in elkaar geflanste Bit echter niet.

Zelfs met in het achterhoofd de wetenschap dat Bit een soapserie betreft valt er bijzonder weinig positiefs over het geheel te melden. Naast de gebruikelijke overdaad aan clichématige verhaallijnen, stereotype karakters en het magere acteerwerk, valt de serie ook op technisch gebied door de mand. Met name de knullige en rommelige montage doen Bit geen goed. Geregeld zijn shots net iets te lang of te kort, voelen de cuts onnatuurlijk aan of is de logica en samenhang tussen de beelden ver te zoeken.

Deze laatste constatering zorgt ervoor dat de kijker zich regelmatig dient te heroriënteren en scènes anders geïnterpreteerd worden dan dat ze bedoeld zijn. Dit probleem had makkelijk voorkomen kunnen worden door sommige shots iets naar voren of achter te verschuiven. Wanneer een personage naar iets lijkt te kijken dat buiten beeld staat, verwacht je als kijker dat daarachter een beeld wordt geplakt van datgene waar naar gekeken wordt. De Jong snijdt echter geregeld eerst een totaal andere scène parallel aan deze situatie, waardoor Bit een wat rommelige en onnauwkeurige indruk achterlaat.

Gezien de zichtbaar tomeloze inzet en gedrevenheid waarmee de serie gemaakt is, is dit extra spijtig. De Jong, die zich – qua productiviteit althans – steeds meer opwerpt als de nieuwe Fassbinder van de Lage Landen, experimenteert vrijelijk met de camera en lijkt vrijwel elk mogelijk camerastandpunt en elke bijzondere lichtinval te hebben uitgeprobeerd. Zo nu en dan levert dit aardige, aanstekelijke sequenties op, maar veelal voelt het aan als een te snel in elkaar geflanst tussendoortje. Het goedkope production design versterkt deze uitstraling.

Met het uitgangspunt is nochtans weinig mis. Het aangename Friese landschap biedt een mooie arena om de oorlog tussen twee rivaliserende paardenfamilies tot uitbarsting te laten komen. Verraad, liefde, geluk en dood vieren, zoals in elke soapserie, hoogtij. De inventiviteit en dynamiek die De Jong middels het cameragebruik en de vlotte montage in het geheel trachtte te leggen, is in de afwikkeling van de plot volledig afwezig. De afloop van het geheel laat zich makkelijk raden en de vele ruzies en dramatische sequenties voelen aan als een herhaling van zetten.

Bit is zo de zoveelste regionale soapserie die ten onder gaat aan de voorspelbaarheid en (technische) onnauwkeurigheid van het geheel. Hoewel er ongetwijfeld een markt is voor producties als deze, zou een frisse wind door het soapgenre of de keuze het geld te besteden aan een meer hoogwaardige regionale dramaserie voor een welkome afwisseling zorgen. Dat De Jong beter kan, bewees hij met onder meer met de twee Kameleon-films en De Scheepsjongens van Bontekoe.

Waardering: * half

De serie staat in de oorspronkelijke 1,78:1 formaat anamorf op dvd. Het beeld is vrij van beschadigingen en oogt goed. In sommige scènes is er een lichte korrel in het beeld waarneembaar en heeft men aliasing toegepast. De kleurweergave, contrast en detail zijn verrassend goed voor een (relatief goedkope) televisieproductie. Af en toe oogt het beeld iets te flets. De optionele Nederlandse ondertiteling staat in een fijn leesbaar lettertype en op de juiste hoogte in het beeld.

Het geluid staat zowel in een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) als Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) op de dvd. Beide tracks zijn vrij van beschadigingen en liggen fijn in het gehoor. Hoewel het LFE-kanaal niet vaak wordt aangesproken, verdient de 5.1-track de voorkeur door de diepere laag tijdens scènes waarin muziek te horen is of andere diepe geluidseffecten (zoals onweer) voorkomen. De dialogen zijn goed verstaanbaar.

De zeventien afleveringen van Bit zijn vastgelegd op drie dvd’s. Op de laatste dvd treffen we naast vijf afleveringen eveneens een making of (24 minuten) aan. Deze bevat premièrebeelden, bloopers, interviews en fragmenten uit de serie. Omdat ook hierin Fries gesproken wordt, is de making of eveneens voorzien van optionele Nederlandse ondertiteling. Als laatste treffen we ook nog vier trailers voor andere Steven de Jong producties aan.

ca. 441 minuten
18 mei 2009
Keepcase met kartonnen slipcase