Blind Date – DVD-Recensie

De recensie van de film werd geschreven door Matthijs Bockting.

Blind Date is het verhaal van twee ouders die praten, flirten en vechten met elkaar en om proberen te gaan met het verlies van hun jonge dochter. Ze hebben een aantal ‘Blind dates’ door contactadvertenties te plaatsen in de krant en te doen alsof ze twee vreemden zijn die elkaar ontmoeten. Ze doen dit steeds opnieuw, telkens in een andere rol, in een wanhopige poging hun verdriet van een verloren kind te verzachten en hun hevig verstoorde relatie te verbeteren.

Het basisgegeven voor Tucci’s remake van Theo van Gogh’s gelauwerde Blind Date is zo goed als hetzelfde als dat van het origineel: een echtpaar (Stanley Tucci en Patricia Clarkson) probeert over de dood van hun dochter heen te komen door met elkaar af te spreken via contactadvertenties. Keer op keer hebben ze gesprekken met elkaar en iedere keer in een andere gedaante. Het verhaal van de twee getroubleerde ouders wordt verteld door de ogen van hun eigen overleden dochter.

Hiermee wordt niet te veel verteld, omdat al vrij snel in het verhaal duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit. Het gaat ook niet zozeer om de overleden dochter, maar vooral om het verwerkingsproces van de ouders, als hier al van te spreken is. Want één van de grootste problemen van de film is de beperkte mate van ontwikkeling. De spanning en broeierigheid van één of twee scènes aan het begin, wordt nimmer uitgebouwd naar een climax. Zo had na een uur de film na elke scène kunnen eindigen, zonder dat iemand dit gemerkt had.

Tucci en Clarkson lijken in het begin nogal aan elkaar gewaagd, maar dit ebt langzaam weg als blijkt dat de film blijft hangen in wat heen en weer gestoot onder de gordel. Buiten de twee hoofdrolspelers kent Blind Date weinig acteursgeweld. Dit zou dan moeten komen van Tijs Römer (die de hele film door glazen staat af te drogen), Peer Mascini (die Tucci’s rol in het origineel speelde en nu mag komen opdraven als een dronken cafégast) of Gijs van de Westerlaken, die niet veel meer doet dan op een barkruk zitten.  Je moet het vooral van Tucci en Clarkson hebben en helaas weten deze nauwelijks te overtuigen. En dan heb ik de zoutloze belichting en lelijke kadrering nog niet eens genoemd.

Blind Date werd door Thomas Kist volgens het zogenaamde ‘drie camera systeem’ gedraaid, een systeem dat hij eerder met Theo van Gogh ontwikkelde.  Daarbij volgen drie camera’s de acteurs constant zodat ze altijd vanuit verschillende hoeken gevolgd worden. Hiermee verschuift de aandacht  tijdens de opnames van de compositie geheel naar de acteurs. Hierbij werd door Kist de keuze gemaakt om de film op video te draaien, iets wat de visuele aspecten van de film helaas niet ten goede kwam. De transfer zelf voldoet, deze is scherp  met  een, naar omstandigheden, prima kleurbalans en vrij van beschadigingen. Het bronmateriaal daarentegen wordt gekenmerkt door een lelijke ‘video look’  met de bekende gevolgen van dien. Kleuren ogen onnatuurlijk, zwart valt vaker grijzig uit en het beeld wil wel eens ‘stotteren’ wanneer de camera zich net wat te dynamisch beweegt. De film is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

De geluidsband van Blind Date is in het Dolby Digital 5.1 formaat op de DVD terug te vinden. Het geluidsbeeld is weinig dynamisch, de filmt draait enkel en alleen om dialogen die hier en daar worden ondersteund door de muziek van Evan Lurie. De geluidsband is vrij van beschadigingen. Ruis of andere vervelende oneffenheden zijn niet op te merken. Dialogen en muziek komen prima verstaanbaar uit de speakers en hebben een volle, warme klank.

Allereerst treffen we drie promotionele trailers aan, voor Het Echte Leven, Interview en de Quality Film Collection. Verder staat er een Making Of van een kleine tien minuten op het schijfje. Cast en crew komen in deze aardig afwisselende, maar weinig originele extra aan het woord en hebben niks anders dan lof voor elkaar over. Helaas moeten we het daar mee doen, zelfs de – verschrikkelijk lelijke – trailer van de film zelf is nergens te vinden.

ca. 80 minuten
A-film
12 maart 2009