Complexx – DVD-Recensie

Myrna is een jonge vrouw die verslaafd is aan het populaire online spel ‘Dark Planet’. Tijdens een jaarlijkse bijeenkomst voor gamers in een kolossaal entertainmentcomplex ontmoet ze Mike die ook een fanatieke gamer is. Ze zijn die avond getuige van een speech door de illustere geestelijk vader van het spel, David Berinni. Deze steenrijke gamemagnaat kondigt de sequel van de superpopulaire game aan. Het bijzondere hieraan is het zogenaamde “Level X”, een verborgen level dat zich afspeelt in de werkelijkheid en alleen door beste gamersgespeeld kan worden. Slechts één van hen kan dit spel overleven. Op het moment dat Berinni zijn aankondiging afsluit begint het dodelijke spel …

Complexx is de eerste speelfilm van regisseur en scenarist Robert A. Janssen. Met een klein budget van rond de tienduizend euro, debuteert hij (voorlopig?) als laatste  in een periode van opbloei voor de Nederlandse horrorfilm, met als voorgangers de films DoodEind en SL8N8. Ondanks de financiele restricties was het Janssen’s doel om een commercieel aantrekkelijk product te maken voor een groot publiek. Men hoopte zelfs op een bioscooprelease, maar deze ketste af waarna de film nu op dvd is uitgebracht. De kleine productie wist echter wel een cast van bekende namen uit de tv- en rapwereld aan te trekken, zo prijken op de credits de namen van de bekende soapies Sander Foppele, Yolanthe Cabau van Kasbergen en Sebastiaan Labrie, welke met rapper Negativ (Bolletjes Blues) en de onbekende Kirsten Walraad het scherm delen.

Deze cast van ‘BN-ers’ is jammer genoeg ook het grootste probleem van deze prent, eigenlijk komt geen enkele rol fatsoenlijk uit de verf. Janssen mag de film dan vaardig in beeld hebben gebracht en het tempo er stevig inhouden, geen van de acteurs weet te overtuigen in zijn of haar rol, zeker niet als gamer. Foppele levert van de hoofdrolspelers nog de beste prestatie, maar rapper Negativ – pseudoniem voor Maurits “Oke dan wijfie, waar gaan we heen?” Delchot – komt er beschamend vanaf; zeker gezien de wending van zijn karakter aan het einde van de film . Toch is het best een aardige film geworden, met een behoorlijk verzorgde technische kant, genoeg bloed en geweld, een paar vaardig opgebouwde suspense scènes en een prima montage met voldoende tempo. Het scenario is, zoals vaker in het genre, niet bijzonder of overtuigend en zelfs speciaal ‘om’ de locatie heen  geschreven.

De 16:9 anamorfische breedbeeldtransfer van de film komt prima over op het tv-scherm. Het beeld is scherp met genoeg detail en heeft een behoorlijk solide zwartniveau. De sfeervol gedraaide beelden zien er prima uit. Daar waar het hier een recente productie betreft, zijn er zoals het zich betaamt geen beschadigingen of onvolkomenheden aan de gebruikte print op te merken. Tevens is het mogelijk om de film van Engelse ondertitels te voorzien.

De dvd is voorzien van een Dolby Digital 5.1-geluidsband, de kwaliteit van deze audiotrack is prima. De surroundmix die de film meekreeg geeft een goed ruimtelijk geluidsbeeld met voldoende detail, dynamiek en bass. Dialogen, effecten en de soundtrack, met de titeltrack Fire! van de band Frogland uit Enschede, komen goedverstaanbaar en sfeervol uit de speakers.

De eerste extra die we vinden op het schijfje is de originele trailer, tevens zijn er nog zeven  korte behind the scenes filmpjes (variërend van 1 tot 2,5 minuut) aanwezig. In deze korte fragmenten krijgen we inzicht in het productieproces, waarna we het eindresultaat kunnen bekijken aan de hand van het desbetreffende fragment uit de film. De zeven filmpjes zijn: Myrna!! & Lichtkogels, Droomvlucht, Scorpion & Akyra, Mike!!, Staal door metaal, Vuurmannen en Make-up talk. Ondanks de beperkte speelduur en aanwezigheid van extra’s toch een leuke toevoeging voor een kleine productie als deze. De film is keurig opgedeeld in 13 hoofdstukken.

ca. 80 minuten
Three Lines Pictures
21 augustus 2007