Crepuscule – DVD-Recensie

Vanaf minuut één doet Crepuscule, een film van het regisseursduo Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs (Venus in Furs, Lulu) denken aan films uit de Franse Nouvelle Vague beweging eind jaren vijftig, begin jaren zestig van de vorige eeuw. In sfeervol zwart-wit geschoten, zwijgzame beelden toont de camera ons het dagelijkse leven in Amsterdam. Al snel focust de camera zich op een net zo zwijgzaam meisje (Nellie Benner), dat verlaten door de straten doolt, om haar niet meer uit het oog te verliezen.

Crepuscule is vervolgens een ode aan Nouvelle Vague-filmer Jean-Luc Godard, die ooit stelde dat voor een film niets meer nodig is dan een meisje en een pistool. Het meisje neemt haar intrek in een benedenwoning in de Amsterdamse binnenstad, vindt geestdodend werk bij een tankstation en brengt haar avonden eenzaam – veelal naakt en rokend – door in haar kleine appartement. Ter afwisseling speelt ze af en toe mysterieuze piano-akkoorden of woelt ze, spelend met een pistool, in bed. Hoe ze aan dit pistool komt blijft een raadsel, net als haar verdere beweegredenen.

Crepuscule moet het dan ook niet hebben van een ingenieus plot of duidelijke aspiraties. De film is net als het voorgaande werk van Seyferth en Nieuwenhuijs een artistiek experiment in de breedste zin van het woord. Waar hun eerdere pogingen aan eenzelfde onduidelijkheid en quasi-interessantdoenerij ten onder gingen, blijft Crepuscule niettemin boeien – voornamelijk door de verleidelijke en sensuele Nellie Benner, de pakkende jazzy muziek van Pierre Basten en de sfeervolle cinematografie.

De film staat in de originele 1,78:1 verhouding anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is goed. De sfeervol geschoten zwart-wit beelden bevatten een lichte portie beeldruis, maar zijn verder vrij van beschadigingen. Contrast en scherpte zijn meer dan degelijk.

Het geluidsspoor staat in een Dolby Digital 2.0 track op de DVD. Ook deze is goed van kwaliteit. Beschadigingen en ruis zijn afwezig en de muziek komt met een redelijke laag en diepte uit de speakers. Dialogen zijn er niet.

Het menu van de DVD is statisch vormgegeven met achtergrondmuziek uit de film. De film is opgedeeld in acht hoofdstukken. Als extra’s treffen we een tweetal trailers aan, als eerste de originele bioscooptrailer van Crepuscule en een trailer van de Filmfreaks-release Winterstilte.

ca. 70 minuten
Filmfreaks
24 september 2009