De Afdeling (seizoen 1) – DVD-Recensie

Na het grote succes van de kantoorkomedies The Office (2001) en Het Eiland (2004) kon een (nieuwe) Nederlandse variant niet uitblijven. Hoewel Jiskefets Debiteuren Crediteuren (1995) nog steeds mateloos populair was, startte in het najaar 2004 het eerste seizoen van De Afdeling. Gesitueerd op de welzijnsafdeling van een overheidsbedrijf, levert dit eerste seizoen een vlot, vermakelijk en lichtvoetig geheel op.

In De Afdeling staan de persoonlijke beslommeringen van een groep collega’s centraal. Herkenbare emoties als eigenbelang en jaloezie worden afgewisseld met typische kantoorhumor (“Ik ben nog steeds lid van de vakbond, hoor!”) en kalverliefde. Op ‘De Afdeling’, een mannenbolwerk met aan het hoofd chef Jef, komt de eerste vrouwelijke collega, Eva, te werken. Door haar jonge, frisse en idealistische enthousiasme vormt ze een schil contrast met haar mannelijke collega’s, die vooral bezig zijn de hele dag niet hun werk te doen.

Ondanks dat De Afdeling nergens het niveau van bovengenoemde komedieseries weet te halen, is ze een aangenaam en komisch geheel geworden. In twaalf afleveringen van elk vijfentwintig minuten, wordt de kijker getrakteerd op lichtvoetige, aanstekelijke en vlotte verhalen en personages. De grootste kracht van De Afdeling schuilt in de prima bezetting van de cast en de herkenbare en aanstekelijke sfeer die de serie uitstraalt.

De Afdeling kent een bonte verzameling aan uiteenlopende typetjes, die stuk voor stuk prima worden neergezet door de sterke cast. Kees Hulst, die door zijn droogkomische uitstraling en uitstekende gevoel voor timing als stralend middelpunt fungeert, wordt terzijde gestaan door onder andere Kees Boot, Nadja Hüpscher en Jan van Eijndthoven. Door hun jarenlange ervaring in het (komedie)vak weten zij allen de juiste snaar in hun personages te raken. Met name Kees Boot, als de overmoedige, eeuwige vrijgezel Kevin, en Jan van Eijndthoven, als de bijna gepensioneerde en steevast volgens de vakbondsregeltjes opererende Herman, zijn uitstekend op dreef.

Technisch oogt De Afdeling degelijk. De serie straalt een frisse en vlotte sfeer uit, ondanks dat zowel het camerawerk als de montage weinig vernieuwend zijn. De serie speelt zich vrijwel volledig op één locatie af, die door de afwisselende art-direction en dynamische cameravoering echter levendig blijft ogen. Ook de vrije manier waarop de acteurs zich door het decor bewegen draagt hieraan bij. Inventief is de wijze waarop de makers middels een per aflevering verschillende beginleader – enkel het treffende titelnummer ‘Stuck in de Middle with You’ (Stealers Wheel), dat de onderlinge relatie tussen de karakters subtiel beschrijft, vormt een constante – op een aanstekelijke en droogkomische wijze het hoofdthema of -onderwerp van de aflevering inleiden. Ook de terugkerende (muzikale) droombeelden van de personages zorgen voor een vermakelijke toevoeging.

De Afdeling is geen serie die het moet hebben van de directe grappen á la Debiteuren Crediteuren – al zijn de dialogen zo nu en dan treffend scherp. De serie leunt voornamelijk op de gemoedelijke, lichtvoetige sfeer, de herkenbare, komische weergegeven strubbelingen op de werkvloer, de leuke personages en de sterke cast en vormt zo een verfrissende aanvulling op het reeds bestaande aanbod van kantoorkomedies.

De Afdeling staat in de originele 1,77:1 verhouding anamorf op de dvd. De beeldkwaliteit is uitstekend. Beeldbeschadigingen zijn afwezig en zowel scherpte, contrast als zwartniveau zijn van hoog niveau. Ook de kleuren worden mooi warm en natuurlijk weergegeven. De dvd is niet voorzien van ondertitels.

Ook op het geluidsspoor valt niks aan te merken. De Dolby Digital 2.0 uitgevoerde track is van prima kwaliteit. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen helder uit de speakers. Op de momenten dat er muziek te horen is, wordt het LFE-kanaal lichtjes aangesproken. Beschadigingen zijn afwezig.

Het eerste seizoen van De Afdeling bestaat uit 12 afleveringen van elk 25 minuten. De afleveringen zijn niet opgedeeld in hoofdstukken. De series taat verspreid over drie dvd’s. Via het statische menu is het enkel mogelijk de afleveringen los te selecteren. Er zijn geen extra’s aanwezig.

ca. 300 minuten
CV Publishing
22 mei 2009