De Avonturen van Pim & Pom: op Avontuur in Huis – DVD-Recensie

Al ruim vijftig jaar zijn ze, Pim & Pom, twee schattig vormgegeven, eigenwijze poezen. Vanaf 1958 voorzag tekenares Fiep Westendorp de originele korte verhalen, versjes en dialogen van Mies Bouhuys van illustraties. Tien jaar lang verscheen er elke week een nieuw avontuur in ‘Het Parool’. Eind 2008 werd het wel en wee van de twee poezen nieuw leven ingeblazen met de aandoenlijke gelijknamige animatieserie, waarvan tien afleveringen zijn terug te vinden op de DVD De Avonturen van Pim & Pom: op Avontuur in Huis.

Pim en Pom zijn twee nieuwsgierige poezen die elke dag op zoek gaan naar avontuur. Pim is een grijs gestreepte poes die nogal dommig en impulsief in het leven staat. Onder het eigengereide motto ‘eerst doen, dan denken’ rent hij als een razende door het huis. Zijn zwarte maatje Pom staat radicaal anders in het leven; zijn karakter kenmerkt zich door terughoudendheid en een meer rationele benadering. Toch laat hij zich vaak meeslepen in het enthousiasme van Pim. Zo maken de twee van de badkamervloer een ijsbaan en rijden ze paard op de stofzuiger.

Ondanks dat de techniek de makers ongetwijfeld tot meer geavanceerde animaties in staat stelde, heeft men er slim voor gekozen de oorspronkelijke en basale tekenstijl van Westendorp te handhaven. Deze (ogenschijnlijke) eenvoud van de animaties maakt van Pim & Pom een warme, sfeervolle serie met twee aandoenlijke personages die door Bouhuys zijn voorzien van fijne karaktertrekken. De vijf minuten durende avonturen worden door Georgina Verbaan kundig voorzien van een voice-over, die het peuterpubliek begeleidt en de verhaaltjes van de juiste toon voorziet. Na het succes van Pim & Pom op papier, verdient ook de televisieserie een groot publiek.

De serie staat in haar originele 1,78:1 formaat anamorf op het schijfje. De kwaliteit is prima. De kleuren ogen mooi warm en het zwartniveau en contrast zijn uitstekend. Beschadigingen zijn afwezig. Er is geen ondertiteltrack aanwezig.

Ook de geluidsband op de DVD is foutloos. De Dolby Digital 2.0 track is kraak- en ruisvrij en presenteert de stem van Verbaan op helderde en gedetailleerde wijze.

Via het hoofdmenu hebben we de keuze alle afleveringen achter elkaar af te spelen of een aflevering los te selecteren. De DVD start met enkele promotionele trailers, deze zijn echter over te slaan.

ca. 50 minuten