De Brug – DVD-Recensie

In een tijd waarin het aantal zenders op televisie toenam, het aanbod in programma’s meer divers werd, de kijkcijfers versplinterden, de commerciële omroepen terrein wonnen en (bijgevolg) grootschalige dramaproducties eerder uitzondering dan regel waren, waagde de KRO zich aan een ambitieuze en dure productie gebaseerd op Anton Coolens ‘De grote voltige’ en ‘Stad aan de Maas’. Naar een scenario van Tomas Ross en onder regie van Rimko Haanstra werd De Brug (1990) een onverwacht grote kijkcijferhit. Miljoenen mensen zaten aan de buis gekluisterd. Ook vandaag de dag nog weet deze filmisch ogende intrige-thriller te boeien en amuseren.

Regisseur Rimko Haanstra studeerde in de periode 1969-1973 aan Nederlandse Film en Televisie Academie te Amsterdam en studeerde af met de goed ontvangen korte film De Zelfontspanner. Vervolgens leerde hij het vak beter kennen door als regie-assistent op te treden bij onder meer zijn vader (Bert Haanstra) en Karst van der Meulen. Korte opdrachtfilms, documentaires en montageklusjes voor film en televisie volgden daarna veelvuldig, maar een lange fictieproductie voor de bioscoop ontbreekt nog steeds op zijn palmaras. Toen hij in de jaren negentig de kans kreeg grootscheeps uit te pakken voor een dramaserie genaamd De Brug, liet Haanstra die kans dan ook niet onbenut. De nostalgische setting en het geleidelijk kolkend wordende verhaal boden hiertoe ook alle mogelijkheden.

Voorjaar 1938. Anton (Marc Klein Essink) en Loes Meerdink (Carine Crutzen) arriveren in het Brabantse, katholieke dorpje Weerde, waar Anton een artsenpraktijk overneemt van de oude dokter. De aanleg van een nieuwe brug over de Maas – tot dan toe is het dorp enkel te bereiken via de pont – vlakbij het dorp genereert een conflict bij de bevolking: de verbinding met de moderne wereld kent zijn felle voor- en tegenstanders. Tegen zijn wil raken de nieuwe huisarts en zijn vrouw betrokken in dit conflict, temeer daar de keiharde aannemer Brenner (Tom Jansen) desnoods over lijken gaat om de brug op tijd op te leveren. Een dubieuze rol speelt ook de Jonker van Weerde Lawieck (Lou Landré), lijsttrekker van de plaatselijke afdeling van de NSB. Als de geruchten over een naderende oorlog toenemen, duikt plots ook een beminnelijke Duitse handelsreiziger op. Gaandeweg ontstaat bij een aantal bewoners het besef dat – mochten de Duitsers ooit Nederland willen binnenvallen – ze dan zéker gebruik zullen maken van de zo strategisch gelegen brug.

In het ogenschijnlijk gemoedelijke dorpje, waar men het liefst alles bij het oude laat en aan tradities niet wordt getornd, ontstaan zo in de twee jaar die de film overbrugt een aantal boeiende intriges, die allen op de een of andere manier wel iets met de aanleg van de brug te maken hebben. Van verraad tot overspel en van geheime verbonden tot collaboratie, niets blijkt in Weerde te gek. De vernieuwing, de daarmee samenhangende commerciële belangen en de politieke ontwikkelingen dwingen de bewoners tot uitersten. Met dokter Meerdink als centraal personage, ontwikkelt zich op deze manier in een gezapig maar meeslepend tempo – de tijdsgeest wordt treffend gevangen en zorgt voor prachtige (sfeer)beelden – een intrigerende thriller.

Deze neemt echter niet de vorm aan van een adrenaline-kick á la Zwartboek, waarbij de ene plottwist volgt op de andere, maar sleurt de kijker geleidelijk aan steeds meer mee in de boeiende, amusante, bekrompen en nostalgische leefwereld van de dorpsbewoners van Weerde. De uiteindelijke en onontkoombare vraag die zich aan het einde opwerpt – wie is te vertrouwen en wie niet – werpt gedurende de hele serie een schaduw over de verschillende intriges die zich uit de plot ontwikkelen en zorgt er zo voor dat het geheel op meerdere niveaus intrigerend is. Het enige moment waarbij daadwerkelijke spanning voelbaar wordt, is dan ook in de voorlaatste sequentie van de film, als de Duitsers het dorp dreigen binnen te vallen via de brug. De centrale personages die al dan niet een dubieuze rol in het bouwproces van de brug speelden, worden gedwongen partij te kiezen.

Niet alleen door de constant dreigende schaduw over het geheel, maar ook door de authentiek ogende art-direction, de vlotte muzikale begeleiding en het prima spel, zijn de ruim zes uur voorafgaand aan deze sequentie echter aangenaam kijkvoer. De Brug is een serie die het vooral moet hebben van de nostalgische weergave van de jaren dertig, de gemoederen die destijds daadwerkelijk in Nederland speelden in dergelijke dorpen en van kleinmenselijk, herkenbaar drama. En hierin slaagt het met vlag en wimpel.

Voor deze dvd-release van De Brug werd gebruik gemaakt van de originele uitzendbanden van de KRO. De kwaliteit van het beeld is – rekening houdend met wat tegenwoordig allemaal mogelijk is aan restauratie – matig. Men heeft de beeldbanden niet onder handen genomen en zonder verdere correctie op de dvd gezet, wat resulteert in een flinke portie beeldruis, video-artefacts en een matige scherpte en detail. Goed kijkbaar is het geheel echter nog wel, en aangezien we van releases van Nederlandse series bijna niet anders gewend zijn dan dit soort kwaliteit, mag het gehele plaatje relatief nog wel acceptabel worden genoemd. Een ondertitelspoor voor doven en slechthorenden ontbreekt.

Op de als Dolby Digital 5.1 gecodeerde geluidstrack valt weinig aan te merken. De dialogen zijn goed verstaanbaar en beschadigingen zijn niet aan de orde. Ruimtelijkheid en spreiding zijn echter niet opzienbarend, dus verwacht geen vuurwerk.

De serie staat verdeeld over vier schijfjes. Wanneer we de eerste dvd opstarten worden we getrakteerd op promotrailers voor andere releases van Just Entertainment. Helaas is deze promotrailer niet te skippen. Verder zijn de schijfjes kaal. De geanimeerde menu’s bieden steeds de keuze één afzonderlijke aflevering te starten, of de twee afleveringen die elke dvd herbergt achter elkaar af te spelen.

ca. 400 minuten
Just Entertainment
14 november 2008
Keepcases met kartonnen slipcase
2
4:3 letterbox

Met dank aan Just Entertainment voor het beschikbaar stellen van deze DVD !

3 gedachten over “De Brug – DVD-Recensie

1. Erg leuke serie. Ik heb hem direct op DVD gekocht en heb hem in 1 dag helemaal afgekeken. Na aanleiding van de serie heb ik deze week Stevensweert bezocht waar de serie voor een deel is opgenomen. Ik heb aldaar met een aantal inwoners gesproken en ze vonden het stuk voor stuk een leuke tijd (de periode van opname).

2. ik heb in deze seri gespeeld had een figurantenrol, woonde toen ook in Stevensweert was erg leuk ind ie tijd dat het werdt opgenomen.

3. Can anyone tell me where I can get this in English please?
    Thank you.