De Co-Assistent seizoen 1 – DVD-Recensie

In februari 2007 verscheen van schrijfster en columniste Anne Hermans de doktersroman ‘De Co-Assistent’. De roman, gebaseerd op de semi-autobiografische colums die Hermans wekelijks schreef in het NRC Handelsblad, vertelt het verhaal van de wat onhandige Elin Dekkers. Na vier jaar op de universiteit kan ze niet wachten om aan de slag te gaan als co-assistent. Slechts een jaar na het verschijnen van de eerste druk van het boek zijn we niet alleen acht drukken verder, maar is het boek ook al bewerkt tot een succesvolle televisieserie.

Eind september van het vorige jaar werd op NET 5 de eerste aflevering van De Co-Assistent uitgezonden. Met in de hoofdrollen Hanna Verboom, Thom Hoffman, Michiel Huisman en Kasper van Kooten werd de serie door het publiek al snel in de armen gesloten. Gemiddeld trok elke aflevering bijna een half miljoen kijkers. Inmiddels zijn de opnames voor het tweede seizoen gestart. Laten we hopen dat het tweede seizoen net zo luchtig, komisch en vermakelijk wordt als dit eerste seizoen.

Na vier jaar lang in de boeken te hebben gezeten mag Elin Dekkers (Hanna Verboom) eindelijk co-schappen gaan lopen in het ziekenhuis. Tijdens deze co-schappen wordt ze geconfronteerd met een aantal belangrijke levensvragen: is een goede carrière in je werk wel te combineren met een sociaal leven? Ben je geschikt als arts als je soms voor je eigen belang kiest? En wat als liefde en ambitie onverenigbaar lijken? Tegelijkertijd klaagt Elins beste vriendin en huisgenoot Sanne (Fockeline Ouwerkerk) dat ze nooit meer tijd voor haar heeft en ook haar vriend Job ziet Elin steeds minder. Daarbij hangt er tussen Elin en mede-co Hugo (Michiel Huisman) een spanning, die ze niet helemaal kan plaatsen.

Voor Hanna Verboom, die inmiddels al enkele jaren carrière maakt in de Verenigde Staten, betekent de rol van Elin Dekkers in De Co-Assistent haar eerste hoofdrol in een Nederlandse productie sinds haar acteerdebuut in Snowfever (2004). Elin is een klungelige, gevoelige en lieve meid, die in het ziekenhuis geconfronteerd wordt met de harde wereld. Door haar spontane en onschuldige uitstraling en betoverende uiterlijk zet Verboom de ideale Elin neer. Samen met Fockeline Ouwerkerk, die de rol van hartsvriendin Sanne speelt (qua karakter het tegenpool van Elin), ontstaat een dynamisch duo, dat elkaar aanvult of tegenspreekt, maar hoe dan ook altijd plezier heeft. Dit ‘plezier’ is niet alleen te herkennen in de relaties tussen de personages onderling, maar ook tussen de afzonderlijke acteurs.

Vooral Thom Hoffman lijkt zich uitstekend thuis te voelen in de gedaante van de cynische dokter Verstraeten. Met twintig jaar ervaring in het ziekenhuis kent hij de ins en outs van het vak als geen ander en stelt hij binnen luttele seconde een diagnose, om zich vervolgens weer vol overgave op de golfbaan in zijn kantoor te storten. Met veel droge one-liners en cynische uitvallen, uitstekend gebracht door een op dreef zijnde Hoffman, weet het personage de kijker meer dan eens te doen lachen. Samen met Michiel Huisman, als rokkenjager en tevens co-assistent Hugo, en Kasper van Kooten, als arts-assistent Thomas, wordt een sterk acteerblok gevormd, dat op een naturelle manier op elkaar inspeelt. Ook de rest van de cast, tot in de kleinste bijrol, treedt met zichtbaar plezier op. Hilarisch is de gastrol van Peer Mascini, die samen met een veertig jaar jongere vrouw het ziekenhuis bezoekt omdat zijn trouwring tijdens een seksueel ‘bevredigende’ aangelegenheid in de baarmoederhals van deze vrouw is blijven zitten.

Nu hoor ik u denken: is dit tekenend voor het niveau van de komische situaties en grappen? Ja en nee. De serie schuwt wat pikante en seksueel getinte grappen niet. Los gezien kunnen deze zo nu en dan als banaal of plat ervaren worden, maar gezien in de context van het geheel sluiten ze naadloos aan op de eigen wereld die door de scenaristen Ronald Giphart en Jeroen van Baaren is gecreëerd. Een lichte over-the-top wereld waarin je als kijker steeds meer betrokken raakt. Hoewel in de eerste paar afleveringen nog af en toe gezocht wordt naar het juiste verhaaltempo en de grenzen van vrijheid in woord en daad (van de personages), wordt dit ritme al snel gevonden en overtuigt de levensschets volledig. De luchtige toon waarop allerlei onderwerpen behandeld worden en de vrijblijvendheid hiervan zijn een lust voor oog en oor. Tel daarbij op dat de acteerstijl en de technische kant van de serie – zowel het camerawerk, de muziek als de montage zijn bijzonder vakkundig uitgevoerd –  hier perfect bij aansluiten en De Co-Assistent overtuigt als geheel volledig.

Het eerste seizoen van de serie bestaat uit de volgende dertien afleveringen:

1. Meneer Vis
Studente Elin Dekkers begint haar co-schappen en ondervindt in de eerste week hoe de hiërarchie in een ziekenhuis werkt. Haar eerste kennismaking met een patiënt betreft direct een afscheid: ‘Meneer Vis’, een lieve, oude, terminale man.

2. De Breuk
Elin merkt dat haar werk in het ziekenhuis lastig is te combineren met een vrolijk sociaal leven. Haar vriend Job vindt dat ze moet kiezen, tussen de liefde en het analyseren van genitale wratten.

3. Geldgebrek
Elin is druk: een nieuw oppasbaantje, haar eerste nachtdienst en een verse flirt doen haar concentratie verslappen waardoor zij een schijnend geval van kindermishandeling bijna mist.

4. De Surfer
Op één van haar spaarzame vrij dagen gaat Elin met vrienden naar het strand. De rest van je leven alleen maar zon, strand en windsurfen; zou dat niet ideaal zijn?

5. Voor en Na
In de hectiek van een affaire met een mede-co die zijn zegeningen telt, ziet Elin zich juichend geconfronteerd met diepgaand leed en; plastische chirurgie bij mannen. Wat moet een mens zich daarbij voorstellen?

6. Het Spiraaltje
Elin heeft een probleem met haar spiraaltje en daardoor komt ze in aanraking met haar eigen ziekenhuis op een manier die je niemand toewenst: als patiënte.

7. Keuzes
Elin ontdekt dat ‘dokter worden’ vooral ‘keuzes leren maken’ behelsd. Met veel drank doorzakken of ’s ochtends vroeg opereren? Zeven jaar slechte seks? Wil Eilin eigenlijk wel dokter worden?

8. De Kinderafdeling
Elin werkt vrijwel 24 uur per dag, en als vanzelf sluipt haar privé-leven het ziekenhuis binnen. De getrouwde minnaar van haar huisgenote Sanne blijkt een vage bekende. Gelukkig bestaat er zoiets als ‘kalverliefde’.

9. Spacecake
Binnen de hectiek van een strak georganiseerd ziekenhuis ervaart Elin dat het leven om ‘relaties’ draait. Een Duitse toeriste vindt het dankzij spacecake ‘heel gezellig’ op de eerste hulp, terwijl een verdieping hoger de vrouw van Arts-assistent Thomas wordt opgenomen. En Elins ex-vriend Job meldt zich.

10. Zwanger
In de week waarin Elin haar eerste vasectomie op een mannelijk geslachtsdeel mag oefenen ontdekt zij dat ze zwanger is. Van wie? En wat nu? Mama, en de rest van de wereld: HELP?!

11. De PAAZ
Elin loopt in de week van haar 24ste verjaardag co-schappen op de Psychiatrische Afdeling van het Algemeen Ziekenhuis: de ‘PAAZ’. Maar hoe jarig kun je zijn, met een jonge verliefde dichter, een perverse boekhouder en aurameisjes met een kleurenfobie?

12. Kwaliteit van Leven
Arts-assistent Thomas is de mentor van Elin. Zijn vrouw is in het ziekenhuis opgenomen. Dankzij een progressieve MS is zij terminaal, en het stel besluit tot euthanasie. Elin staat erbij en kijkt ernaar – en grijpt in. Tot zover haar beperkte mogelijkheden als co-assistente reiken, uiteraard, en als altijd: helaas.  De bekende columnist Martin Bril stelt wel hele hoge eisen aan het serviceniveau van de afdeling, lukt het dr. Verstraeten om de stukjes in de krant te manipuleren? Voor de co’s is er reden voor een feestje.

13. Martin Bril
De bekende columnist Martin Bril stelt wel hele hoge eisen aan het serviceniveau van de afdeling, lukt het dr. Verstraeten om de stukjes in de krant te manipuleren? Voor de co’s is er reden voor een feestje.

De Co-Assistent laat zich het best omschrijven als een luchtige en komische dramaserie met een pikant randje. De scenario’s van Ronald Giphart en Jeroen van Baaren blijven ondanks de licht-karikaturale en over-the-top weergave van zowel personages als situaties bijzonder levensecht en weten de kijker zo nu en dan zelfs te raken. Dit heeft vooral te maken met de kwaliteiten en het zichtbare plezier van zowel cast als crew.

De Co-Assistent staat in de originele 1.78:1 verhouding anamorf op de dvd. De technische afwerking van de print is uitmuntend. De transfer kenmerkt zich door een uitstekend detail en scherpte en bevat bovendien prachtige, warme en volle kleuren. Zoals men van een recente productie mag verwachten zijn beschadigingen afwezig. Er is geen ondertitelspoor aanwezig.

Het geluid staat in een uitstekend Dolby Digital 2.0 spoor (224 kb/s) op de dvd. De serie wordt vooral door dialoog gedreven en deze komen mooi vol en helder uit de speakers. Op de momenten dat er muziek te horen is, klinkt deze warm en met een redelijke laag en diepte. Technisch gezien een uitstekend spoor.

De serie staat verdeeld over twee dvd’s. De eerste dvd herbergt aflevering 1 tot en met 6. Op de tweede dvd staan de resterende zeven afleveringen. Er is geen hoofdstukindeling aanwezig. Via het geanimeerde menu van beide dvd’s vinden we enkel de ‘speel alles’-optie en de mogelijkheid om een losse aflevering te selecteren terug. Er zijn geen extra’s aanwezig.

ca. 300 minuten
NRGY Music
25 februari 2008