FILM
De Punt van regisseur Hanro Smitsman (Skin) vertelt het dramatische verhaal van de Molukse treinkaping bij het gelijknamige Drentse dorpje eind jaren zeventig. In tegenstelling tot het recente Wijster, waarin dezelfde problematiek centraal staat, weet deze telefilm wel te overtuigen.
Waar Wijster de treinkaping als arena gebruikte om zich te focussen op de vader-dochter relatie, kiezen Smitsman en scenaristen Carel Donck en Sylvia Pessireron voor een raamvertelling waarbinnen schuld en onschuld de centrale thema’s zijn. Vanuit een hedendaagse televisiestudio blikken betrokkenen van destijds terug op de actierijke en schokkende gebeurtenissen gedurende de twintig dagen durende kaping. De dood van de enige vrouwelijke kaper (Noor) staat hierbij centraal.
Ontvouwde Wijster zich al snel tot een clichématig en spanningsloos relaas, De Punt kent een zichtbaar krachtigere opbouw en afwikkeling van de plot. Hoewel de afloop van de kaping bekend is, weet Smitsman de aandacht van de kijker voortdurend vast te houden. Dit is niet alleen te danken aan diens dynamische en strakke regie, maar ook aan de keuze het verhaal in flashbackvorm en vanuit meerdere perspectieven te vertellen.
De Punt kan leunen op een bijzonder sterke cast, waardoor de kijker weinig problemen kent een band met de personages aan te gaan. Dit is ook nodig, want Smitsman kiest ervoor zowel de kant van de kapers als die van de Nederlandse regering, die op gewelddadige wijze een einde aan de kaping bracht, in beeld te brengen.
De keuze van de regisseur resulteert in een genuanceerd en veelzijdig geheel dat, ondanks dat geen enkel personage van een volledig verleden is voorzien, de centrale thema’s overtuigend in balans houdt. Het morele vraagstuk van schuld en onschuld wordt zo meerdere malen bevraagd, zonder dat de kijker in een bepaalde richting wordt geduwd. Met name een aantal intieme spelscènes zorgen ervoor dat zowel de Molukse jongeren als de Nederlandse regering een geloofwaardig gezicht mee krijgen en dat De Punt naast een boeiend drama ook een redelijk gelaagde film is.
Waardering: *** half
ACHTERGRONDINFORMATIE
Lees hier een interview met regisseur Hanro Smitsman.
BEELD
De film staat in de originele 1,78:1 verhouding anamorf op de DVD. De kwaliteit van de transfer is redelijk. De scherpte laat wat te wensen over, maar dit was ten tijde van de uitzending ook het geval en betreft hier dus waarschijnlijk een bewuste keuze van de makers. Ook het contrast en de kleurweergave zijn wat flets en soft, maar passen wel in het geschetste tijdsbeeld. De Nederlandse ondertiteling is actief wanneer er Moluks wordt gesproken. Tevens is het mogelijk de gehele film Engels te ondertitelen.
GELUID
Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track op de DVD. De track is vrij van beschadigingen en presenteert de dialogen op een heldere manier. Aangezien de film redelijk wat geluidseffecten en muziek bevat, is het jammer dat er geen Dolby Digital 5.1 track aanwezig is. De spreiding en diepte van het geluid was dan vanzelfsprekend (nog) beter geweest.
EXTRA’S
Via het menu van de DVD is het mogelijk de film af te spelen, een hoofdstuk te selecteren, taal- en geluidsinstellingen te veranderen of de enige extra, een trailer van de film, af te spelen. Helaas ontbreken er informatieve extra’s over de treinkapingen van destijds, ondanks dat hier genoeg documentaires en reportages over gemaakt zijn.
Speelduur
ca. 82 minuten
Distributie
Video Film Express
Release datum DVD
11 mei 2010
Verpakking
Keepcase
Regio
2
Beeld
16:9 Anamorphic (1,78)
Geluid
Dolby Digital 2.0 – Nederlands
Ondertiteling
Nederlands
Engels
Extra’s
Trailer
Met dank aan Video Film Express voor het beschikbaar stellen van de DVD !
Laatste alinea gaat over Carmen vh Noorden
Haha, thanks! Foutje bij het aanmaken van het artikel, heb het inmiddels hersteld.