De Scheepsjongens van Bontekoe – DVD-Recensie

De recensie van de film is geschreven door Michiel.

Met de verfilming van Scheepsjongens van Bontekoe, naar het beroemde boek van Johan Fabricus, die zijn verhaal baseerde op het oorspronkelijke scheepsjournaal van Willem Ysbrantsz uit de 17e eeuw, ziet regisseur Steven de Jong (regisseur van de twee Kameleon films), zijn grote droom werkelijkheid worden.

Het verhaal volgt de avonturen van Hajo (Pim Wessels), de held van het verhaal, aan boord van het VOC-schip van schipper Bontekoe. Samen met zijn maatjes Rolf (Martijn Hendrickx) en Padde (Billy Zomerdijk) beleven zij, onder erbarmelijke omstandigheden, een lange reis richting Indonesië. Wanneer het schip voor de kust van Java vergaat komen zij, samen met enkele overgebleven bemanningsleden, na lang ronddobberen in Java aan wal. Daar krijgen zij problemen met de inheemse bevolking, maar worden Hajo, Rolf, en Padde geholpen door een inheemse schone Dolimah (Reena Giasi).

De productietijd omvatte jaren van voorbereiding en de opnames vonden, naast Nederland, plaats in Australië en Litouwen. Ook op visueel gebied werd hulp ingeroepen van specialisten op het gebied van speciale effecten en die van 3D animatie. Voorts werd in Nederland de Bataviawerf in Lelystad omgetoverd tot een complete filmset. Dit alles betaalt zich uit in een visueel epos waardig aan die van een professionele Hollywood productie. Hiermee toont Steven de Jong respect ten aanzien van dit beroemde verhaal wat geen minderwaardige behandeling zou hebben verdiend. De film is dan ook overduidelijk met veel liefde en met het oog voor detail gemaakt. Het decor, waarbij VOC-schip De Duyfken in Port Douglas en VOC-schip de Batavia in Lelystad voor poseerden, is extra onder handen genomen. Zo is het dek van beide schepen vies en valt het water van de opgerolde zeilen naar beneden wanneer de zeilen losgehangen worden; klaar voor vertrek.

De film begint voortvarend met een spectaculaire opening die de toeschouwer direct meesleurt in het tijdperk van de VOC. Een schip in nood, in gevecht met haar grootste liefde en vijand: de zee. De scène biedt de opening voor de introductie van de 15 jarige protagonist Pim Wessels die de rol van Hajo, de held van het verhaal, subliem weet te vertolken. Ook de zestienjarige Martijn Hendrickx en de vijftienjarige Billy Zomerdijk verdienen positief onthaal en weten hun karakterrollen overtuigend neer te zetten. Thomas Acda, Chris Zegers, Cees Geel (Simon) en Peter Tuinman (Nynke) spelen hun karakterrollen eveneens met verve.

Het verhaal omvat spektakel, spanning en ontroering en de film doet daar niet voor onder en hoeft zich geenzins te schamen voor een groot opgezette Hollywoodfilm. Een film voor jong en oud ook al boet het verhaal, voor laatst genoemde, op het einde ietwat aan kracht in maar verveelt voor beide doelgroepen geen moment.

Het beeld van deze 2.35:1 anamorf uitgevoerde dvd is uitstekend. De transfer wordt gekenmerkt door een prima contrast, scherpte en detail en een prima kleurweergave. Deze ogen namelijk zeer natuurlijk en detailrijk (zie bijvoorbeeld de scène op de kade in het begin, waarin close-ups te zien zijn van de karakters Hajo en Dove Nelis). Beschadigingen doen zich nergens voor. Naast deze foutloze print trakteert Bridge ons ook nog op twee optionele ondertitelsporen: een Nederlands spoor voor doven en slechthorenden en een Engels spoor met het oog op de internationale markt.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 en -5.1 track op de dvd. Net als bij de bespreking van het beeld kunnen we ook hier louter positieve kanttekeningen plaatsen. Beide sporen zijn vrij van beschadigingen en kenmerken zich door een goede verstaanbaarheid van de dialogen en een heldere klank. De 5.1-track geniet vanzelfsprekend de voorkeur, daar deze het geluid ruimtelijk beter spreidt en een vollere klank heeft. Bij een film waar een redelijke hoeveelheid muziek en effecten in voorkomen is dat geen overbodige luxe.

Via het sfeervol geanimeerde menu is er de keuze de film te starten, naar de scène-selectie te gaan (de film is opgedeeld in een krappe zes hoofdstukken), de taal- en ondertitels in te stellen of de extra’s te bekijken. De eerste extra die we aantreffen is een making of, waarin in 23 minuten de nodige achtergrondinformatie gegeven wordt over de film en het boek, we interviews gepresenteerd krijgen met cast- en crewleden en beelden van achter de schermen worden getoond. De reportage biedt een redelijk informatieve inkijk in de keuken van het ‘filmmaken’. Minder inhoudelijk, maar wel leuk om te zien, zijn de teaser (1 minuut) en bioscooptrailer van de film (2 minuten).

De korte featurette De Visual effects (3 minuten) laat op een commentaarloze, maar sfeerloze manier zien hoe de speciale effecten laag voor laag zijn opgebouwd. Van een knullig ogende 2D-schets ziet het er op het bioscoopscherm (of op de televisie) plots zeer realistisch uit. De bonussectie wordt afgesloten met de clip van de titelsong “Pak maar m’n hand” van Nick & Simon. In de stijlvol vormgegeven digipack vinden we naast de dvd ook nog een soundtrack-cd terug, met daarop veertien nummers. De eerste tien nummers zijn gezongen liedjes door Nederlandse bands en de hoofdrolspelers, de laatste vier tracks betreffen de sfeervolle muziekscore van Ronald Schilperoort. Al met al een prima verzorgde release, met als kleine kanttekening dat er bij volgende releases aan (de hoeveelheid) inhoudelijke extra’s wel iets meer eisen mogen worden gesteld.

ca. 135 minuten
Bridge Pictures
27 maart 2008