De Zevensprong – DVD-Recensie

Wat Q & Q in de jaren zeventig teweeg bracht, deed De Zevensprong in de jaren tachtig. De serie, gebaseerd op het gelijknamige boek van Tonke Dragt, was een van de grootste producties van de NCRV tot dusver. Onder regie van Karst van der Meulen, die de jaren daarvoor veel succes had geboekt met verscheidene jeugdfilms, kwam het beeldende boek van Tonke Dragt daadwerkelijk tot leven. De voornamelijk als jeugdserie bedoelde productie bereikte een miljoenenpubliek en hield naast de jeugd ook de volwassenen aan de buis gekluisterd. De wens van vele kijkers is nu eindelijk in vervulling gegaan: De Zevensprong is vanaf nu overal verkrijgbaar op dvd.

Meester Frans van der Steg vertelt zijn leerlingen iedere dag spannende verhalen waarin hijzelf de hoofdrol speelt als Frans de Rode (vanwege zijn rode haar). Op een dag weet hij niets te verzinnen en zegt dat hij een belangrijke brief verwacht. Tot zijn eigen verbazing krijgt hij die avond écht een geheimzinnige brief thuisgestuurd, ondertekend door ‘Gr… Gr…’. De brief verwijst naar een sollicitatiebrief die Frans geschreven zou hebben, maar hij weet van niets. Frans besluit het raadsel op te lossen en zijn leerlingen leven allemaal met hem mee. Zoals in de brief werd gevraagd laat Frans zich door een koetsier ophalen om naar het kasteel van de onbekende afzender te gaan. Maar onderweg krijgt Frans ruzie met de koetsier. Hij stapt uit de koets op een open plek in het bos: De Zevensprong. En daar begint een spannend avontuur vol mysterieuze gebeurtenissen.

De Zevensprong bestaat uit de volgende dertien afleveringen:

1. De brief
2. De brozem
3. Schijn en Wezen
4. Het komplot
5. Juffrouw Rosmarijn
6. De zuil met de kattekop
7. De zevende weg
8. Geert-Jan Grisenstijn
9. Zoeken
10. De gouden sleutel
11. Verjaardagsplannen
12. Groen haar
13. De schat

Tijdens een werkbespreking van De Bende van Hiernaast werd door Van der Meulen het idee geopperd om het boek De Zevensprong van Tonke Dragt te verfilmen. Ruud Keers (toentertijd hoofd drama van de NCRV) zag er wel wat in en gaf toestemming om met de voorbereidingen te starten. Hoewel het voortbestaan van het project af en toe aan zijde draadje hing, kon de eerste aflevering uiteindelijk op 30 september 1982 aan het Nederlandse televisiepubliek worden gepresenteerd. Gelukkig maar, want wie zou zich nu kunnen voorstellen dat deze legendarische serie nooit zou zijn gemaakt?

Het scenario, geschreven door de regisseur zelf, blijft dicht bij het boek. Een dergelijke aanpak kan gevaarlijk zijn. Er zijn voorbeelden te over waarbij de letterlijke adaptatie van een boek naar het grote scherm uitliep op een fiasco. Van der Meulen echter verliest nergens de hoofdlijnen en kern uit het oog en, wat nog belangrijker is, hij zorgt er bovendien voor dat de sfeer die het boek uitstraalt ook in de serie een belangrijke rol speelt. Deze mysterieuze en spannende sfeer wordt ondersteund door de gekozen structuur, waarbij elke aflevering begint en eindigt bij de zevensprong, de muziek van Tonny Eyk en de vele dubbele bodems en mysterieuze handelswijzen van een aantal personages. Ook houdt Van der Meulen het tempo hoog door de gebeurtenissen elkaar in een rap tempo te laten opvolgen en heeft hij de serie van de nodige humor voorzien.

Met de personages zit het in het boek van Tonke Dragt wel goed. Door de aanwezigheid van veel vreemde, dreigende en magische karakters houdt ze de lezer constant geboeid. Deze karakters worden in de serie bijzonder krachtig neergezet door inmiddels alom gewaardeerde acteurs. Joost Prinsen speelt de rol van Jan Toereloer, de koetsier van de graaf. Wie eenmaal kennis gemaakt heeft met de serie, zal zijn verschijning niet snel meer vergeten: “Goed meneer … als u niet verder wilt dan De Zevensprong, dan blijft u bij De Zevensprong!” Ook meneer Thomtidom, gespeeld door Cor van Rijn, zal de kijker nog een tijdje bijblijven met zijn wijze uitspraken en magische verschijning. In andere grote bijrollen zien we onder andere Fred Hugas, Bart Gabriëlse, Kitty Jansen en Marijke Meckens.

De hoofdrollen waren dit keer weggelegd voor de toen nog vrij onbekende Peter Bos en de van de straat geplukte Czeslaw de Wijs. Samen zorgen zij voor het duo meester Frans van der Steg en Geert-Jan Grisenstijn. Hoewel de acteerprestaties af en toe wat houterig overkomen, spelen zij zo warm en vol overgave dat je ze dit wel vergeeft. Het heeft iets unieks, iets menselijks.

Met achter de camera Fred Tammes en als componist Tonny Eyk had Van der Meulen bovendien weer de beschikking over twee vakbekwame medewerkers die het geheel naar een hoger platform tillen. Het camerawerk is misschien weinig opvallend, maar is juist daardoor zo doeltreffend. De muzikale begeleiding en ondersteuning van Tonny Eyk is wederom van enorm hoog niveau. Van der Meulen lijkt overigens een neusje te hebben voor muzikaal talent, want in bijna al zijn producties valt de muziek in positieve zin op.

Na de steeds meer volwassen wordende films van Van der Meulen in de jaren zeventig en tachtig, vormt De Zevensprong een bekroning op diens werk als filmmaker tot zover. Met, naar het zich laat aanzien, groot gemak en een ontspannen regie loodst hij zich door zijn eerste écht grote, maar toch niet eens zo dure, productie heen. De Zevensprong is door de combinatie van het magische en menselijke, de levendige, warme en tegelijkertijd mysterieuze sfeer én de vakbekwaamheid van de regisseur en diens consorten een tijdloos, spannend en mysterieus avontuur voor zowel jong als oud.

Voor een interview met regisseur Karst van der Meulen, waarin onder andere gesproken wordt over De Zevensprong, klik hier. Voor een uitgebreide reportage van de dvd-presentatie en toelichtingen van betrokkenen klik hier.

Het beeld van deze dvd’s oogt in vergelijking met de herhalingen van de laatste jaren verrassend redelijk. Er zijn duidelijk stappen ondernomen om het geheel iets op te knappen. Verwacht echter nog steeds niet veel, want de hoeveelheid beeldruis en kleine beschadigingen zijn talrijk. Deze beeldruis zorgt echter voor weinig problemen, aangezien de televisies van tegenwoordig in staat zijn deze te onderdrukken. De beschadigingen in de vorm van artefacts, filmspots en spetters duiken regelmatig op, maar nemen nergens de overhand. In een handjevol scènes zijn wat digitale foutjes te ontdekken, die echter niet direct in het oog springen. Het contrast, de scherpte, en de helderheid laten ook wat te wensen over waardoor het geheel wat soft oogt. De kleuren ogen krap voldoende. Technisch gezien is het allemaal niet al te best, maar laten we één ding duidelijk stellen: al deze beperkingen doen niets af aan de magie die de serie uitstraalt en veranderen ook niets aan de beleving van de kijker.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) op de schijfjes. Deze originele mono-track blinkt niet uit, maar voldoet wel. De dialogen zijn goed verstaanbaar en de muziek komt goed uit de speakers. Jammer is wel dat de track weinig body en laag heeft, waardoor de diepe tonen en effecten van de wederom prachtige en sfeervolle muziek van Tonny Eyk niet geheel recht wordt aangedaan. Ook is er constant een lichte achtergrondruis te horen.

De dvd’s zitten verpakt in een stevige en sfeervolle digipack met daaromheen een kartonnen omhulsel. Wanneer je de digipack uitklapt, kom je vele mooie foto’s tegen. Elke dvd is voorzien van een mooie opdruk. Deze luxe uitgevoerde dvd-box betreft de complete serie De Zevensprong, waarbij de dertien afleveringen verdeeld zijn over zeven dvd’s. Op de eerste zes dvd’s staan twee afleveringen, op de zevende en laatste dvd staat één aflevering. Het menu van de dvd’s is leuk vormgegeven, met beelden uit de serie waarbij op de achtergrond een een stuk tekst uit het Verzegeld Geschrift te horen is. Elke aflevering duurt ongeveer 25 minuten en is zeer netjes opgedeeld in vier of vijf hoofdstukken. Bij de eerste zes dvd’s is er de mogelijkheid om een aflevering los te kiezen, of om beide afleveringen achterelkaar af te spelen. Er zijn helaas geen extra’s aan de box toegevoegd.

ca. 312 minuten
Just Entertainment
7 november 2006