Diep – DVD-Recensie

De film Diep van Simone van Dusseldorp, gebaseerd op het boek ‘Het leven Bestaat Niet’ van Hendrickje Spoor, speelt zich af aan het eind van de jaren zeventig en gaat over de 14-jarige Heleen (gespeeld door Melody Klaver) die op het punt staat om de liefde en seksualiteit te ontdekken. Terwijl haar ouders (Monic Hendrickx en Bart Klever) op het punt staan te gaan scheiden, begeeft Heleen zich op het onzekere en kwetsbare vlak van de liefde en de vriendschap. Omdat ze door deze tegenstrijdige en verwarrende gevoelens gefascineerd is, maar ook bang en onzeker, stort ze zichzelf als een kamikaze piloot in het diepe.

Diep is een intrigerende en intieme film geworden over de ontwikkeling van een meisje tot een jonge vrouw. We volgen de belevenissen van de hoofdpersoon vanuit haar standpunt, de camera zit vaak letterlijk kort op haar huid. Je ziet hoe ze zich ontwikkelt, voortdurend met andere personen omgaat en hoe ze met haar steeds veranderende gevoelens worstelt. De inleving met Heleen komt vooral tot stand door de prima acterende Melody Klaver en het sterke, persoonlijke en herkenbare verhaal dat van de hand van Tamara Bos komt. Daarbij zijn ook de bijrollen bezet door sterke acteurs als Monic Hendrickx, Michel van Dousselaere en Bart Klever. Mede door hen komt de sfeerschepping van de jaren ’70 treffend over. Een solide film met een prachtcast die veel indruk maakt, erg mooie fotografie en uitstekende regie. Alleen jammer dat het verhaal soms misschien net wat te slepend en bekend is.

Diep is vastgelegd in een 16:9 anamorphic beeldformaat. De transfer is prima en het prachtige camerawerk komt goed tot zijn recht. Er zijn geen beschadigingen op te merken en het contrast is dik in orde. Scherpte is goed, alleen is het beeld niet zo gedetailleerd door de wat grove korrel. Dit is echter de manier waarop de film geschoten is en de bedoeling van de regisseuse geweest. Op de momenten dat er Engels gesproken wordt is dit keurig ondertiteld. Verder is er naast de optionele Franse ondertiteling ook nog een Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden aanwezig.

Het geluid is prima, een Dolby Digital 2.0 en een 5.1 track zijn aanwezig. De eerste is een stuk luider dan de 5.1 track, maar heeft minder detail. Ruis of andere beschadigingen zijn niet aanwezig. De film is vooral dialooggericht en de dialogen komen prima uit de speakers, net zoals de muziek.

De DVD heeft simpele menu’s in de stijl van de film met uit de film afkomstige muziek. Als eerste vinden we de orginele trailer op het schijfje. Daarnaast een interview met maakster Simone van Dusseldorp dat 7 minuten duurt en een met Melody Klaver van 6 minuten. Verder zijn er nog beelden van de première te vinden (3 minuten) en een kleine making of van 4 minuten. Deze paar extra’s van korte speelduur zijn wel allemaal interessant en een mooie toevoeging aan deze uitgave.

ca. 83 minuten
A-Film Home Entertainment
27 april 2006