Dossier K. (LE) – DVD-Recensie

Twee rivaliserende clans uit de Albanese maffia hebben eerwraak hoog in het vaandel staan, wat tot een serie afrekeningen in Antwerpen leidt. Vincke en Verstuyft, opnieuw gespeeld door Koen de Bouw en Werner de Smedt, worden op de zaak gezet. Net als bij De zaak Alzheimer wordt er ook ruim aandacht besteed aan het leven van de criminelen, waarmee de film geloofwaardiger en intrigerender wordt.

Toch missen de Albanese gangsters de diepgang die de huurmoordenaar met geheugenverlies in De Zaak Alzheimer wel had (uitstekende rol van Jan Decleir). De maffia in Dossier K. leeft volgens een strikte erecode, wat minder interessant drama oplevert. Hoewel de acteurs goed hun best doen, blijft hun kant van de film altijd een beetje op afstand. Desalniettemin biedt het beeld van de politie tegenover dat van de maffia mooie contrasten en goed gevonden overeenkomsten.

Regisseur Jan Verheyen heeft van Dossier K. een degelijke thriller gemaakt, die op dramatisch vlak niet zo sterk is als zijn voorganger, maar vooral weet te overtuigen in de realistische en gewelddadige actiescènes. Ook het scenario, wederom geschreven door Erik van Looy en Carl Joos, zit goed in elkaar. De opstapelende intriges worden geleidelijk gebracht en de dialogen zijn slim en scherp geschreven (op een paar wel erg gevatte opmerkingen na).

Dossier K. bracht in eigen land ruim 400.000 bezoekers naar de bioscoop. Een stuk minder dan zijn voorganger, maar genoeg om te bewijzen dat een succesformule is geboren. De voorbereidingen voor een derde film zijn inmiddels in volle gang.

De recensie van de film werd geschreven door Fabian Melchers.

De beeldkwaliteit van deze in 2,35:1 anamorf uitgevoerde DVD is prima. De HD-master, die ook als basis diende voor de Blu-Ray, is vlekkeloos overgezet op DVD. Contrast en scherpte zijn prima en het kleurenpalet en zwartniveau zijn van hoog niveau. De optionele Nederlandse en Engelse ondertitels zijn goed uitgevoerd en staan in een fijn leesbaar lettertype in beeld.

De DVD biedt de mogelijkheid een Dolby Digital 2.0- of 5.1-track te selecteren. Beide geluidssporen zijn vrij van beschadigingen en brengen de dialogen op een goede, heldere manier. De 5.1-track geniet de voorkeur door een gedetailleerde klank en een mooie, warme spreiding die recht doet aan het sfeervolle sounddesign en de prima soundtrack van de film.

Disc 1 start met een aantal promotrailers, waaronder die voor Komt een Vrouw bij de Dokter  en Zot van A. Tevens treffen we trailers aan voor Oud België en Vermist (seizoen 2). De enige inhoudelijke extra op het eerste schijfje is een aardig boeiende audiocommentaartrack van regisseur Jan Verheyen.

De tweede DVD is volledig gereserveerd voor extra materiaal. Allereerst treffen we een making of (18 minuten) aan gemaakt door het Vlaamse programma De Rode Loper. Setbeelden worden afgewisseld met interviews. Het geheel oogt degelijk, maar niet zo degelijk als de officiële making of die gemaakt werd onder de naam Van Dossier A. naar Dossier K. (35 minuten). Deze is opgedeeld in een stuk of tien kleine items, die elk een ander aspect van de productie behandelen. Vervolgens treffen we de sfeervolle bioscooptrailer (2 minuten) en weinig verheffende teaser (1 minuut) aan. Uit De Rode Loper volgt vervolgens een item over de presentatie van de cast (4 minuten). Ter afsluiting krijgen we een aantal interviews. Allereerst een met Jan Verheyen en R. Kan Albay uit De 7de Dag (9 minuten), hierna vertelt Jef Geeraerts over De Kanun in Ter Zake (5 minuten) en tot slot vertellen Verheyen, Van Looy en R. Kan Albay nog wat tegenover De Laatste Show (11 minuten). Van hoog niveau zijn de interviews niet, maar voor de liefhebber ongetwijfeld leuk om te zien. De bonus-disc wordt afgeloten met een verslag van de wereldpremière van de film in Antwerpen (5 minuten).

De DVD’s zitten verpakt in een stevige boekvorm, met vele foto’s, een voorwoord van de regisseur en hier en daar een onderschrift met iets meer informatie.

ca. 119 minuten
Just Bridge Entertainment