Dossier Verhulst – DVD-Recensie

In het begin en het midden van de jaren tachtig was Nederland in de ban van series als De Fabriek en Herenstraat 10. Series handelend over familiekwesties binnen een bedrijf, waarbij intriges, spanningen, leugens en chantage niet uit de weg werden gegaan. Met als grote troef een sterrencast, en liefst aantrekkelijke hoofdrolspelers, moest Nederland een aantal weken aan de buis gekluisterd zitten. Producent Joop van den Ende behaalde met deze formule schitterende resultaten en ook Dossier Verhulst mag hierbij gerekend worden.

In Dossier Verhulst volgen we de pas afgestudeerde advocaat Eric Hoogland. Zijn eerste cliënt is de rijke zakenman Oscar Verhulst, die wil scheiden van zijn vrouw, Lucy,  en daarbij de voogdij over hun zoontje Gieltje wil bemachtigen. De zaak lijkt eenvoudig, maar beetje bij beetje blijkt dat Oscar een complot tegen Lucy heeft opgezet. Eric staat voor lastige keuzes en zijn leven verandert totaal. De uiteindelijke ontknoping is verrassend. De serie bestaat uit de volgende twaalf afleveringen:

1. De beëdiging
3. De echtscheiding
5. De verzoening
7. Het moment van de waarheid
9. De confrontatie
11. De vergelding
2. Het incident
4. De kostschool
6. De verleiding begint
8. De koude douche
10. De aanslag
12. Een nieuwe zet

Met in de hoofdrollen Derek de Lint, Liz Snoyink en Dolf de Vries en in de bijrollen onder andere Rudi Falkenhagen, Jules Hamel en Petra Laseur had Van den Ende ook hier weer een droomcast bij elkaar gescharreld. Derek de Lint draagt de serie en overtuigt geheel, Snoyink is iets minder op dreef, maar speelt de verleidelijke vrouw met verve. Good-old Dolf de Vries laat eens te meer zien meer dragende rollen aan te hadden gekund. Rudi Falkenhagen zorgt voor de nodige humoristische afwisseling en zet op leuke wijze een slijmerige gladjakker neer. De jonge Jules Hamel is, door zijn charismatische verschijning, uitstekend gecast voor de rol als onbetrouwbare zakenpartner. In een andere bijrol zien we Ben Hulsman als een mijmerende rechercheur. Dit lijkt een hommage te zijn aan Sacco van der Made’s rol in Q&Q. De oplettende kijker weet wel waarom!

Hoewel het verhaal in grote lijnen voorspelbaar verloopt, zijn er toch genoeg kleine zijsprongen die verrassend genoemd kunnen worden. De serie loopt hierdoor vlot door en blijft constant boeien. De uiteindelijke ontknoping komt als een verrassing en het lijkt alsof schrijver Hans Keuls zich er wat makkelijk vanaf heeft gemaakt. Het einde van de serie is volledig toegesneden op de smaak van het grote publiek, maar was dramatisch sterker geweest als hiervan was afgeweken.

Dossier Verhulst is een spannende, meeslepende dramaserie, die door de amusante bijrollen en uitstekende hoofdrollen nergens gaat vervelen. De ontknoping is wat makkelijk en maakt het geheel net wat minder indrukwekkend, maar wat mij betreft is de serie nog altijd een must-see.

De eerste indruk van het beeld is niet al te best. Gelukkig wordt het beeld naarmate de serie vordert wat beter van kwaliteit, in het begin is het echt matig. De dvd’s hebben last van beeldruis en video-artefacts. Ook schommelt en verkleurt het geheel nog wel eens. Digitale compressiefoutjes zijn ook niet achterwege gebleven, zo is in bijvoorbeeld aflevering 2 en 4 blokvorming te zien. Toch is de kwaliteit van het geheel nog altijd voldoende voor een serie van ruim 20 jaar oud: het is allemaal nog goed te kijken.

Het geluid is simpel vastgelegd in een Dolby Digital 2.0 track en matig van kwaliteit. Net als het beeld heeft ook het geluid last van een redelijk harde ruis. De dialogen zijn doorgaans goed te volgen, maar op sommige momenten is het noodzakelijk het geluid harder te zetten waardoor ook de ruis meer opvalt. De muziek van de hand van Ruus Bos is sfeervol, mooi en begeleidt en versterkt het geheel. Door de matige kwaliteit van de geluidsband komt dit helaas niet helemaal tot zijn recht.

Deze dvd-box betreft de complete serie van twaalf afleveringen verdeeld over drie discs met een totale speelduur van tien uur. Het menu is simpel vormgegeven, met een statisch plaatje en achtergrondmuziek uit de serie, en is makkelijk te bedienen. Elke aflevering duurt ongeveer 50 minuten en is netjes opgedeeld in 5 hoofdstukken. Er zijn helaas geen extra’s aan de release toegevoegd.

ca. 600 minuten
28 maart 2006
Dvd-box