Dunya en Desie, de serie – DVD-Recensie

De serie Dunya & Desie werd eerder al los, per seizoen, op dvd uitgebracht. Deze uitgave bevat de complete serie (drie seizoenen) gebundeld in een digipack.

In 2002 lanceerde de NPS de komische dramaserie Dunya & Desie, over twee meiden van vijftien die samen opgroeien in Amsterdam-Noord. Ze wonen tegenover elkaar en zitten bij elkaar in de klas. Dunya is Marokkaans, opgegroeid met ramadan, djellaba’s en de moskee. Desie is zo Hollands als kaas, klompen en karnemelk. Ondanks de grote cultuur- en karakterverschillen zijn de twee onafscheidelijk. Niet alles gaat altijd even soepel en er is regelmatig onenigheid, maar lang duurt dit zelden. Dunya & Desie liep uiteindelijk drie seizoenen en werd overladen met zowel nationale als internationale nominaties en prijzen. In een tijd waarin Nederland in vuur en vlam stond – Pim Fortuyn werd slechts zestien dagen voor de eerste uitzending geliquideerd – zorgde Dunya & Desie voor een frisse wind door het medialandschap en Nederland zelf. De serie oogt zelfverzekerd, is zelfreflectief en bovenal erg sterk.

Met de vermeende islamisering van de Nederlandse samenleving en de aanhoudende terroristische dreiging vanuit het Oosten, bereikte het integratiedebat in Nederland een ongekende hoogte. Televisie- en radioprogramma’s werden gevuld met praatsessies betreffende het vraagstuk. In alle luwte werkte regisseuse Dana Nechushtan ondertussen aan een serie die het thema op een realistische en overtuigende manier zou behandelen. Zoals in al haar producties tot dusver voelt haar regie bijzonder zelfverzekerd en geduldig aan. Door deze aanpak weet ze het beste uit de twee jonge hoofdrolspeelsters Maryam Hassouni (Dunya) en Eva van de Wijdeven (Desie) te halen. Het resultaat is bijzonder naturel en gedoseerd spel, met een fijne chemie tussen de twee toentertijd nog onervaren actrices.

Voor het scenario tekende Robert Alberdingk Thijm, die eerder de succesvolle en om haar realiteitsgehalte geprezen jeugdserie De Daltons schreef. Alberdingk Thijm beschrijft nauwkeurig en subtiel de verschillen tussen de Marokkaanse en Nederlandse gewoonten en giet deze in een fris en vermakelijk jasje. Het op de loer liggende gevaar van het moralistische vingertje of een gespannen en onnatuurlijke drang naar (kunstmatige) tolerantie wordt gelukkig vermeden, waardoor zowel de beschreven situaties als de dialogen eerlijk en oprecht aanvoelen. Gecombineerd met de sfeervolle en authentieke art-direction en de prima cinematografie en muziek zorgt dit voor een sterke serie, die buiten de komische momenten zo nu en dan ook weet te ontroeren. Niet alles is geslaagd – zo zijn een aantal grappen nogal flauw en ligt het tempo soms iets te laag -, maar uiteindelijk is het jammer wanneer de laatste aflevering haar einde nadert. Gelukkig is er nu Dunya & Desie de film, waardoor de honger naar meer voorlopig even gestild kan worden.

Dunya & Desie staat in het oorspronkelijke 1.78:1 formaat anamorf op het schijfje. Incidenteel zijn er kleine filmspots waarneembaar. Doordat men gebruik heeft gemaakt van beeldfilters, ogen de kleuren van de productie erg koel. Hierdoor krijgt het beeld een realistische en rauwe inslag. De scherpte en het detail zijn goed, maar niet optimaal. Dit heeft te maken met de zichtbare hoeveelheid filmgrain. Op de momenten dat er Marokkaans gesproken wordt, is er ingebrande Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Het geluid staat in een simpele, maar doeltreffende Dolby Digital 2.0 track op de dvd. Over de kwaliteit van de geluidsband kunnen we kort zijn: voor een dialooggerichte serie als deze voldoet ze aan de kwaliteitsnorm, maar warmte of diepte kent het geluid nauwelijks.

Deze digipack-uitgave van Dunya & Desie bevat drie dvd’s, met op elke dvd een compleet seizoen. De afleveringen zijn niet opgedeeld in hoofdstukken. Op de dvd van het eerste seizoen vinden we naast de zeven afleveringen de videoclip van de titelsong ‘Here You come again’ van Loïs Lane. Ter promotie van de speelfilm naar het duo die nu in de bioscopen draait, treffen we eveneens nog twee delen van de making of van de film aan en de videoclip ‘My own little Bubble’ van Dennis. Dit is de titelsong van de film. De disc van het tweede seizoen kent helaas geen extra’s. Op de derde disc treffen we trailers aan voor een aantal andere dvd-producties van A-Film en een fotogalerie met enkele foto’s uit de serie.

ca. 500 minuten
CV Publishing
1 april 2008