Duska – DVD-Recensie

De recensie van de film is geschreven door Michiel.

Net als in Stellings eerdere films De Wisselwachter en De Illusionist vallen de protagonisten op door hun spel; archetypes die funderen op de veel voorkomende lange stiltes die in deze komedie voorkomen. Er ‘hoeft’ dan ook niet veel verteld te worden, het de plot spreekt voor zichzelf. De film opent met de geboorte van ‘Duska’ in een oude bus ergens in de Oekraïne; eveneens het land waar de tweede protagonist, Bob (Gene Bervoets), in contact komt met Duska.

Bob betreft de ietwat doelloze filmrecensent die voor diverse Nederlandse dagbladen filmfestivals en bioscopen afstruint. Wanneer Bob op een goed moment terecht komt op de after party van een Oekraïens filmfestival ontmoet hij Duska die hij nietsvermoedend en goedbedoeld bombardeert tot ‘close friend’. Als Duska voorts dit vriendschappelijke gebaar iets te serieus opvat en pardoes op een goede regenavond voor de deur van, de inmiddels ouder geworden, Bob verschijnt weet Bob zich geen raad en biedt Duska een tijdelijk verblijfplaats aan. Dan begint het verhaal pas echt.

De levenslustige Bob heeft inmiddels plaats gemaakt voor een timide ietwat gefrustreerde man op leeftijd die vervuld van weemoed daags probeert het ongrijpbare en zeer jeugdige kassameisje van de lokale bioscoop te versieren. Bij gebrek aan een andere invulling in zijn bestaan ‘gedoogd’ hij Duska. Het leven van deze filmrecensent lijkt al reeds bepaald totdat het verhaal een keerpunt optekent.

Het verhaal loopt van incident tot incident. De hilarisch en even aandoenlijke Duska vormt de werkelijke ‘doorn’ in Bob zijn leven. wanneer het leven van Bob een andere, positieve, wending krijgt. Duska steekt daar onbedoeld en spreekwoordelijk telkens een stokje voor, een positieve ontwikkeling in het bestaan van de filmrecensent lijkt niet mogelijk met Duska in zijn nabije omgeving.

Een scenario met een komische inslag dat veel kan opleveren. Zeker wanneer we spreken over een ervaren casting die onder andere bestaat uit, de in Rusland bejubelde, Sergei Makovetski en Gene Bervoets (De Grot, Spoorloos, De vliegende Hollander).

Toch wil Duska als geheel niet bekoren. De scènes volgen in staccato vaart elkander op zonder daadwerkelijk een betekenisvolle voetnoot achter te laten. De verschillende archetypes worden op een tamelijk clichématige wijze ingevuld. Gedurende verschillende scènes in de film worden de grappen te opzichtig in beeld gebracht. Alsof deze komisch bedoelde speelfilm zou gaan over een orkest waarbij de hele film fundeert op die éne grap wanneer de enige aanwezige triangel zich te laat mengt in het arrangement, waardoor de rest van de orkestleden de kluts kwijtraken. Wanneer de dirigent voorts uitglijdt over een bananenschil is de rampspoed compleet. Een flauw aangekaarte metafoor, maar zo treffend voor het niveau dat Duska voorschotelt.

Met het beeld van de transfer op deze dvd is iets vreemd aan de hand. Bij nadere inspectie bleek de beeldverhouding 2.00:1 te bedragen, een verhouding die wij nog nimmer op een dvd aantroffen. Hierop besloten we navraag te doen bij de producent van de film. Deze meldde ons – enigzins verbaasd over het rare formaat – dat de originele beeldverhouding 1.85:1 betreft. Helaas is de film dus niet in haar oorspronkelijke beeldformaat op het schijfje vastgelegd, waarom weet voorlopig niemand. Voorts maakt de print geen uitstekende indruk, ondanks dat de film nog geen jaar oud is. Door de wat lage en onregelmatige bitrate blijven scherpte en detail achter en oogt het beeld nimmer mooi strak. Dit is tevens te wijten aan de zichtbare beeldruis. Het zwartniveau is acceptabel, maar zeker niet denderend. De hoes maakt melding van zowel Nederlandse als Engelse ondertitels, dit blijkt echter ook niet waar: enkel de Nederlandse ondertitels zijn te selecteren op de momenten dat er Russisch of Engels gesproken wordt.

Waar de hoes melding maakt van zowel een Nederlands als Engels 5.1-audiospoor, blijkt op de dvd het geluid enkel in een Nederlandse 2.0- en 5.1-track te zijn vastgelegd. Beide audiosporen zijn vrij van beschadigingen en kennen een redelijke laag en diepte. De (spaarzame) dialogen liggen fijn en helder in het gehoor. Het LFE-kanaal wordt sporadisch aangesproken en laat dan een goede indruk achter; verwacht echter niks spectaculairs. De 5.1-track geniet vanzelfsprekend een lichte voorkeur, al is het verschil dit keer niet al te groot.

Via het geanimeerde menu van de dvd is er de mogelijkheid de film af te spelen, de originele bioscooptrailer te selecteren (vreemd genoeg onder de vermelding ’trailers’), of naar de scène-selectie te gaan. De film is opgedeeld in een nette vijftien hoofdstukken. Helaas ontbreekt van enige inhoudelijke extra’s elk spoor, ondanks dat er allerlei items over de film zijn geproduceerd, te meer omdat de film de openingsfilm van het Nederlands Film Festival van vorig jaar betrof.

ca. 110 minuten
26 februari 2008
2
Anomorphic 16:9 (2,00)

Met dank aan Video Film Express voor het beschikbaar stellen van deze DVD!

Een gedachte over “Duska – DVD-Recensie

1. Wat een saaie film!
    Heb net 1 uur en 49 mijn tijd zitten verdoen. Ik had vel meer verwacht van een film die zo werd aangeprezen. Absoluut saai. Goede acteur (Bob), maar het feit dat dialoog bijna totaal ontbrak maakte de film totaal ongeloofwaardig.
    Onder het mom van “kunstzinnig” een “stomme” film maken zonder geluid / dialoog. Wat is de volgende film? Zwart-wit?