FILM
De muziek van violiste Janine Jansen lijkt recht uit de hemel te komen, maar er is meer nodig voor een topcarrière. Want ook hemelse muziek is onderworpen aan de banaliteiten van de markt. Als artieste voert Jansen een strijd voor de perfecte uitvoering. Wat is belangrijker, de juiste intonatie, of een interpretatie uit het hart? De commercie, intussen, voert een heel ander soort strijd, waarbij geen wapen te min is. Janine Jansen leeft voor haar muziek. “Ik geef alles, en zo moet het ook.” Maar er is een grens. Waar moet die liggen?
Dat vioolspelen een bijzonder fysiek en intens beroep is, blijkt al uit de openingsscène van de documentaire Janine. Janine Jansen, een van ’s werelds meest beroemde violisten, gaat helemaal op in de muziek. Ze beweegt van links naar rechts. In haar hoofd, in haar hele lichaam, wordt een flinke inspanning geleverd. Samen met de drukte die het sterrenleven met zich meebrengt, moest dat wel eens misgaan. En dat ging het ook. Inmiddels is Jansen overwerkt en moet ze op dringend advies van haar artsen rust houden.
Regisseur Paul Cohen volgde de violiste in de drie jaar hieraan voorafgaand en sprak met collega’s en vrienden. Noodgedwongen wellicht, want Jansen bleek niet al te spraakzaam. Janine maakt indruk op de momenten dat we de hoofdpersoon zelf aan het werk zien. Vol overgave, passie en met een ongelooflijk talent. Even kruipen we in haar hoofd en voelen we wat haar drijft. Minder intens zijn de scènes eromheen, waarin anderen praten over Jansen, zowel persoonlijk als professioneel. Het zorgt voor een tweeslachtig geheel, dat boeiend is, maar zelden echt indruk achterlaat.
Waardering: ***
BEELD
Janine staat in het oorspronkelijke 1:77:1 beeldformaat, anamorf op deze dvd. Het beeld scoort over de gehele lijn voldoende, daarbij moet er echter wel rekening gehouden worden met het feit dat de documentaire op video gedraaid is. Met dit medium in het achterhoofd zijn zowel scherpte als contrast bevredigend, alhoewel er af en toen wel typische video aliasing het beeld verstoort. De films staat op een DVD5-schijfje, dat is het kleinste formaat van het betreffende medium dat beschikbaar is, als gevolg hiervan is de compressie van de transfer nogal hoog, bovendien zijn er hier en daar compressiefouten ingeslopen. A-Film heeft de film voorzien van zowel Nederlandse als Engelse ondertiteling, wederom lovenswaardig.
GELUID
Op audio vlak treffen we een Dolby Digital 5.1 track aan, welke op uitstekende wijze de documentaire van Paul Cohen ondersteund. De geluidsband is bijzonder ruimtelijk, het geluidsbeeld is mooi gespreid en verdeeld alles op uitstekende wijze over de verschillende kanalen. Dit komt vanzelfsprekend de muziekopnames van Janine met begeleidende artiesten in het bijzonder ten goede, voor de dialogen is deze spreiding minder relevant. Alles is echter uitstekend verstaanbaar, het geheel klinkt sfeervol en bovendien vrij van beschadigingen.
EXTRA’S
Het menu van het schijfje is bijzonder karig, het bestaat uit een statisch beeld waarbij men slechts de keuze heeft uit het starten van de film of de hoofdstukselectie. Aan deze Limited Edition, welke wordt geleverd in een kartonnen digipack met slipcase, heeft men een CD toevoegd met werk van Janine Jansen. Op deze CD, met een speelduur van rond het uur, speelt ze de volgende werken van Bach, Beethoven en Britten:
– Violin Concerto in D major
– Sinfonia No.9 in F minor
– Sinfonia No.11 in G minor
– Partita No. 2 in D minor; Chaconne
– Violin Concerto op 15; Passacaglia: Andante lento
– Sinfonia No.5 in E flat major
Speelduur
ca. 90 minuten
Distributie
A-film
Release datum DVD
23 december 2010
Verpakking
Digipack
Regio
2
Beeld
Anomorphic 16:9 (1,77)
Geluid
Dolby Digital 5.1 – Nederlands
Ondertiteling
Nederlands
Engels
Extra’s
CD
Met dank aan A-Film voor het beschikbaar stellen van deze DVD !