FILM
Lily Bouwmeester mag ongetwijfeld tot één van de meest talentvolle en grootste vooroorlogse Nederlandse actrices gerekend worden. Onder leiding van producent Rudy Meyer en regisseur Ludwig Berger speelde ze in 1937 haar eerste rol in een geluidsfilm (Pygmalion). Deze rol behoort tot één van de meest memorabele uit de Nederlandse Filmgeschiedenis. Dat ze die prestatie twee jaar later met haar rol van Willy Verhulst in Morgen gaat ’t beter wist te overtreffen, zegt derhalve al genoeg.
Waar in de eerste jaren van de geluidsfilm vaak succesvolle, muzikale toneelstukken werden verfilmd, zocht producent Rudy Meyer naar een serieuzer onderwerp. Na het succes van Pygmalion wilde hij zo snel mogelijk weer aan de slag met Lily Bouwmeester. Het was de echtgenote van Meyer die met een voorstel kwam: het boek ‘Morgen ist alles besser’ van Annemarie Selinko leek haar wel een amusante film op te kunnen leveren. Na een aantal gesprekken met de schrijfster werd er begonnen aan het scenario, dat vooraf al werd afgestemd op de ervaren en altijd fris spelende Lily Bouwmeester.
Willy Verhulst (Bouwmeester) is een dromerige jonge vrouw, die binnenkort haar eindexamen op de middelbare school moet afleggen. Ze heeft nog niet veel geleerd en de tijd begint te dringen. Als haar vader plotseling sterft, blijft ze helemaal alleen achter en wordt het leren zo nodig nog moeilijker. Met moeite maakt ze dan ook haar school af. Ze wil zo snel mogelijk een baan vinden, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Na een lange zoektocht begint ze als secretaresse bij de radio. Door een toevalligheid wordt ze al gauw een gevierd radioster, die met haar bezielde stem de luisteraars aan het toestel gekluisterd houdt. Ook in de liefde vindt ze tenslotte met Alfred haar geluk.
Morgen gaat ’t beter is zonder twijfel de beste vooroorlogse Nederlandse geluidsfilm. Het is een film die van alle klassieker-facetten voorzien is: een vleugje humor, een vleugje drama, een lekker tempo, maar bovenal een uitstekende hoofdrolspeelster. De ervaren en fris ogende Lily Bouwmeester zet een vertederende en krachtige Willy Verhulst neer. Bouwmeester heeft een vertrouwde uitstraling en weet de kijker daarmee makkelijk voor zich te winnen. Ze is bijna constant in beeld en laat op geen enkel moment een steekje vallen. Haar timing en mimiek zijn perfect. Hierdoor weet ze de kijker zowel te ontroeren als te vermaken.
Het scenario naar het boek ‘Morgen ist alles besser’ heeft een aangenaam tempo en zit vol met komische uitspraken, die door de sterke acteerprestaties op de juiste manier worden gebracht. Dit levert een aantal grappige scènes op. Zo maakt Willy kennis met een stotterende jongeman die vergezeld wordt door een vriend. De jongeman: “Ik st-st-st-stotter een beetje. Misschien hebben anderen er last van.” waarop Willy met een stalen blik antwoordt: ‘Helemaal niet, je hoort het nauwelijks!’ “Nu gaat het toe-toe-toe-toe …” ‘In gesprek!’ roept de vriend. Het zijn vaak de heerlijke, komische dialogen, die de film een lekker tempo meegeven.
Morgen gaat ’t beter is bovendien bijzonder vaardig gemaakt. Het camerawerk is stijlvol en afwisselend en de regie van de buitenlander Friedrich Zelnik blinkt uit in de losse spelregie. Het lijkt alsof je over de schouder van Willy meekijkt naar een stukje uit haar leven.
Morgen gaat ’t beter is een hoogstaand komisch drama met een schitterende Lily Bouwmeester. Haar prestatie weet het geheel een vertrouwde en menselijke sfeer mee te geven die de productie naar een hoger niveau doet tillen. Als er een film per definitie thuishoort in de reeks ‘Nederlandse Filmklassiekers’, is het deze wel.
Waardering: ****
FILMGESCHIEDENIS
Morgen gaat ’t beter (1939) was na Vadertje Langbeen (1938) de tweede samenwerking tussen producent Rudy Meyer, regisseur Friedrich Zelnik en actrice Lily Bouwmeester. Gebaseerd op het boek ‘Morgen ist alles besser’ van de Weens-Deense schrijfster Annemarie Selinko werd een scenario geschreven dat werd afgestemd op Lily Bouwmeester. Diverse bekende radiopresentatoren en -presentatrices uit die tijd spelen een kleine rol in de film. De feestelijke première vond plaats op 22 februari 1939 in het Citytheater te Amsterdam. De kritieken van de pers waren grotendeels positief (men prees vooral het vlotte karakter en de ambachtelijke manier waarop de film gemaakt was). Toch was er ook kleine kritiek; zo werd het scenario in het NRC omschreven als “een draaiboek dat wemelde van de onwaarschijnlijkheden en fouten.” Het publiek kwam graag kijken en Morgen gaat ’t beter werd een groot succes. Iets wat in die jaren geen ongebruikelijk beeld was voor een Nederlandse film.
BEELD, GELUID & EXTRA’S
De print van Morgen gaat ’t beter heeft de tand des tijds nog redelijk doorstaan. Ondanks de verscheidene soorten vuil, springers en een redelijke hoeveelheid filmgrain is alles nog goed te kijken. Slechts een aantal scènes worden overschaduwd door de vele spetters of andere soorten vuil. Het contrast is op de meeste momenten nog prima, waardoor het zwartniveau goed oogt en de print ondanks de beschadigingen een frisse indruk achterlaat. De film is voorzien van een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s). Er is een lichte achtergrondruis hoorbaar en af en toe springt of tikt het geluid even. Op sommige momenten doen zich kleine storingen voor. De dialogen zijn desondanks goed te volgen en de muziek komt goed uit de frontspeakers.
Het menu van de DVD is simpel vormgegeven met een achtergrondfoto. De film is opgedeeld in zes hoofdstukken. Via het menu is er de mogelijkheid om de film af te spelen, naar de hoofdstukindeling te gaan of naar het extra menu te gaan. Wanneer je deze laatste mogelijkheid kiest, zijn er een viertal extra’s waar je uit kunt kiezen. Als eerste vinden we een tekstscherm terug met de nodige achtergrondinformatie over de film. Hierin wordt in vier pagina’s informatie gegeven over een aantal acteurs en actrices die aan deze film meewerkten. Op de laatste pagina treffen we een opsomming van de productiegegevens aan. Het tweede tekstscherm gaat over de komst van de geluidsfilm. Deze neemt drie pagina’s in beslag. Twee leuke toevoegingen, waarbij het ook deze keer jammer is dat het gebruikte lettertype wel erg klein is. Naast deze twee tekstschermen vinden we een fotogalerie terug, waarbij in anderhalve minuut ruim tien foto’s op het scherm voorbij komen. Als laatste treffen we trailers aan voor Op Stap en Bleeke Bet.
Met dank aan TDM Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van deze DVD !