DVD-Recensie – De Laatste Dagen van Emma Blank

Aan de rand van de duinen staat een eenvoudig landhuis. Emma Blank, de zieke vrouw des huizes, wacht op haar dood. Zij eist een liefdevolle verzorging van haar personeel: Haneveld het hoofd van de huishouding, Bella de kokkin, Gonnie de dienstmeid en Meier de knecht. Het verzorgen en bedienen van Emma Blank valt hen zwaar. Zij wordt het ene moment onwel en staat een volgend moment weer stevig op haar benen. Emma Blank ontpopt zich tot een ijzige dictator wier wensen steeds absurder worden. Tot de dag dat het personeel zich tegen haar keert …

De recensie van deze film, geschreven door Guido Franken, verscheen eerder in langere vorm.

Wat volgt is een onnavolgbaar spel zonder regels, waarbij verbaal geweld de boventoon voert. Met zijn kenmerkende spitsvondige, zorgvuldig geformuleerde en met zwarte humor doorspekte dialogen, weet de regisseur de aandacht van de kijker voortdurend vast te houden en meermaals in lachen te doen uitbarsten. Wanneer Emma een wandeling wil maken, rukt het hele personeel uit en wordt haar meermaals gevraagd of er iets te eten mee moet worden genomen. Gevat en bijna denigrerend wimpelt Emma dit af. Als ze uiteindelijk besluiten ergens even te gaan zitten, merkt Emma plots snerend op dat ze toch wel graag een broodje gehad had willen hebben. Ondersteund door een sfeervolle score, fotografie met uitgekiende composities en wederom vlekkeloos acteerwerk is deze sequentie exemplarisch voor het vermakelijke, vlotte en hilarische geheel.

Viel er bij Ober nogal wat aan te merken op de fragmentarische structuur van de vertelling, De laatste Dagen van Emma Blank is een soepel en vloeiend geheel geworden. Net als in zijn debuutfilm Abel heeft Van Warmerdam een perfecte balans weten te vinden tussen een sterke verhaallijn en de gegarandeerde hoeveelheid aan uitvergrote karakters en absurde situaties. Bleef Ober vooral hangen als die film van een paar specifieke scènes, Emma Blank is naast een broeinest aan hilarische scènes tevens een overtuigend en afgerond geheel. Ondanks dat de film richting het einde toe iets te veel een herhaling van zetten wordt en nog absurder en grimmiger had mogen worden.

Emma Blank staat in de originele 1:2,35 breedbeeldverhouding anamorfisch op dit schijfje. Het beeld ziet er uitstekend uit, zodoende komt de schitterende fotografie van Tom Erisman uitstekend tot zijn recht. De sfeervolle transfer is scherp, gedetailleerd en kent dankzij het uitstekende contrast een mooi kleurenpallet. Niets op aan te merken. Net als bij veel van haar voorgaande releases heeft A-film ook deze film voorzien van ondertiteling voor doven en slechthorenden.

We vinden De Laatste Dagen van Emma Blank terug op deze release voorzien van een Dolby Digital 5.1 geluidstrack. Deze klinkt uitstekend ondanks het weinig spectaculaire geluidsbeeld. Dialogen komen uitstekend verstaanbaar uit de speakers en de sfeervolle muziek van Van Warmerdams eigen hand klinkt warm en vol, welke prima klinkt. Buiten het feit dat de geluidsband tegen de zevenenvijftigste minuut enkele seconden vlak en hol klinkt, is deze vrij van beschadigingen of storende fouten.

In het hoofdmenu treffen we allerleerst de Making Of aan, welke een kwartier in beslag neemt. Cast & crew komen aan het woord en we zien beelden van achter de schermen die worden afgewisseld met fragementen uit de film. Het geheel is aardig om te zien maar weinig bijzonder. In het submenu Trailers treffen we naast de originele bioscooptrailer van Emma Blank drie promotionele trailers aan voor Calimucho, Ober & Het Echte Leven.

86minuten
24 september 2009
2