Escort – DVD-Recensie

Chantal is eind twintig en kapster. Ze droomt van een eigen nailsalon en om die droom sneller bij elkaar te verdienen werkt ze af en toe als escort, alleen gezelschap, geen sex. Op een dag vraagt een van Chantals vaste klanten, de rijke zestiger Jacobsen, of ze met hem wil trouwen. Hij heeft een tumor in zijn hoofd en de doktoren geven hem nog een half jaar. Het enige dat hij nog wil is de tijd die hem nog rest, doorbrengen met een mooie vrouw. Als vergoeding zal Chantal z’n enige erfgenaam worden.

Na lang wikken en wegen én na moeilijke gesprekken met haar vriend Robin besluit Chantal het aanzoek te accepteren. Maar wat begint als een eenvoudig verstandshuwelijk, wordt voor Chantal een ware nachtmerrie. Jacobsen is zo gelukkig met zijn bruid dat hij fysiek opknapt en zijn dood lijkt verder weg dan ooit. Robin neemt alvast een voorschot op de erfenis en Chantals relatie met hem komt onder zware druk te staan. Ze besluit het heft in eigen handen te nemen, met grote gevolgen …

Regisseur en scenarist Frank Ketelaar heeft met Escort een fijne film uit de TeleFilm reeks afgeleverd. Met het vrij beperkte budget van 800.000 euro heeft hij de film toch behoorlijk wat allure mee gegeven. Hoofdrolspelers Rifka Lodeizen en Tom Jansen leveren uitstekend spel en worden bijgestaan door een prima bezetting van bijrollen. Bastiaan Ragas speelt de rol van jaloerse vriend uitstekend en Ton Kas zorgt met zijn caravan voor wat comic relief. Toch heeft de film wat tekortkomingen; ondanks spannende momenten komt het plot wat te gekunsteld over en speelt acteur Kenan Raven behoorlijk beroerd.

Escort werd in 1.77:1 breedbeeldformaat gedraaid en staat ook in deze verhouding anamorphic op de dvd. De beeldkwaliteit is prima. Er zijn geen beschadigingen aanwezig. Tevens voldoen scherpte en contrast aan de verwachtingen die men mag stellen aan een transfer van een recente film. Bij het opstarten van de dvd kan men de keuze maken tussen een Nederlands of Franstalig menu. Deze laatste voorziet de film van Franse ondertitels,  tevens is het mogelijk om Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden in te schakelen.

Escort werd in het kader van het telefilm-project gerealiseerd voor televisie en is waarschijnlijk daarom slechts in een Dolby Digital 2.0 track op deze dvd gezet. Niet dat dit bezwaarlijk is, want dialogen en muziek – waar de nadruk in deze film op ligt – worden prima ten gehore gebracht en zijn vrij van ruis of andere beschadigingen.

De dvd is voorzien van geanimeerde menu’s in de sfeer van de film. Als eerste extra vinden we enkele trailers terug, deze zijn van Nederlandse films die door A-film verdeeld worden.

De voornaamste toevoeging aan dit schijfje is het prima audiocommentaar van regisseur Frank Ketelaar en hoofdrolspeelster Rifka Lodeizen. Samen voorzien ze in interessante en soms komische achtergrondinformatie over de totstandkoming van de film. Tenslotte vinden we nog enkele verwijderde scènes terug, helaas zonder verdere toelichting. Mooi dat er ook in bonusmateriaal wordt voorzien voor een kleinschalige tv-productie.

ca. 89 minuten
22 maart 2007
2