Exit (Exi+) – DVD-Recensie

Paul en Menno de Nooijer zijn in het dagelijks leven niet alleen vader en zoon, maar werken ook al bijna twintig jaar intensief samen aan voornamelijk vrije, experimentele korte films. Het duo staat erom bekend alle conventies uit de kunstwereld aan hun laars te lappen en kunst te maken die ze zelf mooi vinden. Geen stromingen, genres en regeltjes, maar l’art pour l’art. In het buitenland oogsten ze hiermee meer waardering en succes dan in eigen land. Met Exit maakten de twee hun eerste en tot dusver enige lange speelfilm. Een eigenzinnig en experimenteel debuut, met een hoofdrol voor de Kunst, met hoofdletter K.

De film vertelt op eigenzinnige en fascinerende wijze het verhaal van Theo, een fotograaf. Als vijftigjarige man blikt hij terug op het moment dat hij bezig is met de realisatie van een tentoonstelling van eigen artistiek werk. Tegelijkertijd ontvangt hij vanuit Amerika de opdracht om een videoclip te vervaardigen voor een beroemd artiest. Hij neemt de opdracht aan om zo onder zijn financiële zorgen uit te komen en zijn relatie te redden. Gaandeweg blijkt echter dat zijn kunst en hele leven beïnvloed zijn door een traumatische gebeurtenis uit zijn jeugd, die de opdracht en zijn relatie in gevaar brengen.

Esthetiek en artistieke vrijheid: Paul en Menno de Nooijer etaleren zich met hun werk als voorvechters voor beide begrippen. Ook Exit kan gezien worden als een pleidooi voor het behoud van oorspronkelijkheid en artistieke vrijheid. Door de keuze om het verhaal te vertellen alsof alles zich afspeelt in het hoofd van Theo, creëren de makers zichzelf de ruimte om een eigen universum te scheppen. En van deze ruimte hebben ze dan ook gretig gebruik gemaakt. Centraal in de film staat een blauwe kamer met allerlei deuren en kleine luikjes, waardoor Theo terugkijkt op bepaalde gebeurtenissen uit het verleden. Af en toe tolt en suist, draait en schommelt de kamer; met weinig fantasie kan dit surrealistische, blauwe vertrek gezien worden als de ‘bovenkamer’ van de fotograaf zelf, waarin hij bepaalde gebeurtenissen uit zijn jeugd opnieuw beleeft.

Door de luikjes in de deuren gunt de fotograaf de kijker een blik in zijn eigen verleden. Afwisselend van de ene naar de kamer worden we meegenomen naar een bepaalde periode uit het verleden. Achter elke deur is het vooral de vormgeving die imponeert. Met veel symboliek, metaforen, droombeelden, groothoeklenzen en aparte belichting creëren de makers een bijzonder boeiend en fascinerend geheel. De visuele trucjes vliegen je om de oren. In prachtige composities wordt de schoonheid van het leven en de kunst aan de kijker getoond. Bijna elke still uit de film is een klein kunstwerk op zichzelf.

Het magere plot van de fotograaf die terugdenkt aan een gebeurtenis uit zijn jeugd die van invloed is geweest op zijn hele verdere leven wordt bijzaak door deze verbluffende vormgeving. Het zijn vooral de vervreemde, prikkelende beelden en de thema’s die de film aansnijdt die de kijker imponeren. De film heeft op deze manier meer te bieden dan men in eerste instantie zal doen vermoeden. Erotiek, kunst en kitsch; verleiding, leven en dood blijken dichter bij elkaar te liggen dan wordt gedacht. De manier waarop vader en zoon De Nooijer hun bevindingen aan de kijker presenteren is niet altijd even goed, maar wel erg fascinerend, gedurfd en bovenal oogstrelend.

Exit dateert uit 1997 en het mag dus geen verbazing wekken dat de print op een verdwaalde filmspot en spetter na vrij is van beschadigingen. De kleuren en het zwartniveau ogen redelijk tot goed, maar zijn niet optimaal. Dit komt met name door de kleine hoeveelheid beeldruis. De print heeft incidenteel last van trillende beeldlijntjes, die echter nergens als echt storend ervaren worden. In de film wordt zowel Nederlands als Engels gesproken. Wanneer men Engels spreekt is er een optioneel Nederlands ondertitelspoor aanwezig. Deze ondertiteling is goed uitgevoerd en staat mooi in beeld.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) op de dvd. De stereotrack moet het vooral hebben van de dialogen en geluidseffecten, die goed uit de frontspeakers komen. Veel diepe en warme klanken produceert de track echter niet. De track is vrij van ruis of andere beschadigingen. Ook op het geluid valt weinig aan te merken.

Het hoofdmenu van de dvd is simpel vormgegeven, met een minimale animatie en geen achtergrondmuziek. Via het hoofdmenu is het scènemenu en het extra-menu te bereiken. De film is opgedeeld in een krappe zes hoofdstukken. Opmerkelijk is dat het laatste hoofdstuk ruim een half uur duurt, terwijl de eerste vijf hoofdstukken elk een nette tien minuten duren.

De extra’s bestaan uit een fotogalerij, met daarin zes foto’s, die achter elkaar worden getoond, en een tekstscherm met daarin informatie over de makers van de film; Paul en Menno de Nooijer. Sprak ik in eerdere recensies nog over het feit dat het lettertype van deze tekstschermen wat aan de kleine kant was, dit keer heeft men een groter lettertype gebruikt, waardoor alles een stuk beter leesbaar is. Mooi om te zien dat er aandacht aan besteed is.

Exit is de eerste release van TDM Entertainment in de reeks ‘Nederlandse Hedendaagse Films’. De vormgeving van de keepcase is stijlvol en verzorgd. In de toekomst zullen er in deze reeks nog meer titels verschijnen.

ca. 81 minuten
TDM Entertainment
Filmmuseum