Filmpje! – DVD-Recensie

Wie Paul de Leeuw kent, weet dat een film met hem in de hoofdrol niet al te serieus genomen moet worden. Zijn humoristische programma ‘De Schreeuw van de Leeuw’ stond al bekend om taboedoorbrekende en vaak zeer grove taferelen. Met de twee bekendste typetjes uit dat programma in de hoofdrol van een avondvullende film, weet de kijker al ongeveer wat er verwacht kan worden.

De film gaat over de pas gescheiden Bob en Annie de Rooy (beiden gespeeld door De Leeuw). Ze vinden allebei een nieuwe ‘liefde’, maar worden daarbij meegezogen in een criminele organisatie. Uiteindelijk moet Bob als een dikke James Bond deze organisatie omverwerpen om Annie te redden. Veel intriges hoeft de kijker niet te verwachten, wel veel losse grappen.

Het scenario van Paul Ruven en Paul de Leeuw is vooral gericht op het maken van zoveel mogelijk grappen en ongenuanceerde statements. Dit pakt af en toe grappig uit, maar wordt op den duur voorspelbaar en vermoeiend. Dit komt vooral door het feit dat de meeste grappen niet of nauwelijks iets bijdragen aan de verhaallijn. Naast deze losse en vaak zeer grove situaties zit het verhaal vol met clichés en verwijzingen naar rechtbank- en scheidingsdrama’s en actiefilms.

Deze clichés, in combinatie met de schaamteloze manier waarop Paul de Leeuw zijn rollen aandikt, de vele cameo’s van bekende Nederlanders en verwijzingen naar films en televisieprogramma’s, laten de kijker weten dat het geheel niet al te serieus genomen moet worden. Ruven lijkt met deze constatering in zijn achterhoofd het idee te hebben gehad dat alles geoorloofd was. Het feit dat de film de draak steekt met zichzelf verbloemt echter niet genoeg dat veel situaties duidelijk zijn gericht op het omver trappen van heilige huisjes op een grove en banale manier. Bovendien ontstaat er een vreemde dubbelzinnigheid: de film haalt aan de ene kant allerlei clichés aan en lijkt hierdoor op een parodie, maar is aan de andere kant juist sterk bezig zichzelf te profileren ten opzichte van andere films door geen taboe uit de weg te gaan. Dit werkt de onsamenhangendheid nog meer in de hand. Het is spijtig, want er zitten genoeg komische vondsten in het scenario om tot een degelijke (doch erg melige) komedie te komen.

Paul de Leeuw heeft nooit bekend gestaan om een verfijnd of subtiel gevoel voor humor. Toch is hij populair, waarschijnlijk juist ómdat hij niets uit de weg gaat. Samen met Paul Ruven heeft hij dit gegeven gebruikt om een succesvolle film te maken. Ze zijn er dan ook in geslaagd Filmpje! te doen lijken op een grote aflevering van ‘De Schreeuw van de Leeuw’. Het is absurdistisch en komisch, maar heeft weinig samenhang en gaat op bepaalde momenten te ver in de morbide humor. Met iets meer dan een miljoen bezoekers hebben Ruven en De Leeuw evengoed hun doel bereikt.

De film staat in de originele 1.66:1 beeldverhouding anamorf op het schijfje. Filmpje! werd geschoten op 16mm en later geprint op 35mm formaat. Deze ‘blow-up’ laat zich aanzien door een wat groezelige aanblik, wat het filmische en ruwe karakter van de film echter op een positieve manier beïnvloedt. Op spetters en andere kleine beeldbeschadigingen na is de print vrij van beschadigingen. Kleur, contrast en zwartniveau zijn eveneens prima.

Het geluid staat zowel in een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) als 5.1 track (448 kb/s) op de dvd. Beschadigingen en ruis zijn afwezig. De spreiding van het 5.1 spoor is iets beter, al moet Filmpje! het zeker niet hebben van een gelaagde soundtrack. De dialogen zijn goed verstaanbaar.

Via het sfeervol geanimeerde menu is er de mogelijkheid de film te starten, taal- en geluidsinstellingen te veranderen, naar de scène-selectie te gaan of de originele bioscooptrailer te starten.

ca. 102 minuten
Universal Pictures