Gevangenen van de Grond – DVD-Recensie

Het leven is hard in het land van de eeuwige winter. Gedurende een half jaar komt de zon in Finland nauwelijks boven de horizon uit. De documentairefilm die Stella van Voorst van Beest er maakte, is low-budget en met handcamera’s geschoten. Zelfs de kleuren zijn tamelijk flets, want deze film vertelt niet over een schitterend bestaan. De personages zijn gevangen in schemering, met slechts het lied en de drank om hen te troosten.

Gevangen van de grond verbeeldt de droom, het verlangen van de Finnen naar hun “Sprookjesland”. Ze zingen er over in een karaokebar, of het wordt vertolkt door een Dries Roelvink-achtige artiest die optreedt voor een poster van zichzelf toen hij nog niet grijs was. “Het land over de oceaan, daar zweeft mijn lied, als een vogel. Maar anders dan de vogels doen, zou ik daar eeuwig blijven”. De Finnen dansen menig tango uit de maat, struikelen en zingen vals, maar het verlangen, de melancholiek, komt uit hun hart.

De recensie van de film werd geschreven door Frank van der Laan.

Gevangenen van de Grond staat in de originele 1,78:1 verhouding anamorf op de DVD. Het beeld oogt mooi helder en scherp en is vrij van beschadigingen. De sfeervol geschoten plaatjes worden mooi weergegeven. De Nederlandse of Engelse ondertiteling is optioneel.

Het geluid is vastgelegd in een Dolby Digital 5.1 track. De kwaliteit van de geluidsband is goed. De dialogen worden op een heldere manier gebracht en beschadigingen zijn afwezig. De geluidsband van de film moet het niet hebben van haar dynamiek of  grootse bereik, waardoor een 5.1-track in dit geval weinig meerwaarde biedt, al is het gebruik ervan lovenswaardig.

Op de DVD zoals die aan ons beschikbaar werd gesteld, stonden geen extra’s. De DVD die vanaf vandaag in de schappen ligt herbergt echter een drietal outtakes, oftewel verwijderde scènes; Alpo’s gedicht, Het derde wassen beeld en Op tournee.

ca. 88 minuten
Filmfreaks
17 mei 2010