Het Leven uit een Dag – DVD-Recensie

Hoe ziet een wereld eruit waarin een mensenleven maar één dag duurt? Een wereld waarin alle ervaringen maar één keer kunnen worden meegemaakt? Het is een vreemde, maar sterke metafoor uit het boek ‘Het Leven uit een Dag’ van A.F.Th. van der Heijden. Het boek is nu op lyrische wijze verfilmd door Mark de Cloe, die de afgelopen jaren vooral bekendheid heeft verworven met een aantal korte, poëtische films over de liefde.

In een van de eerste scènes van Het Leven uit een Dag leert een groep kinderen in sneltreinvaart de nodige informatie voor de rest van hun leven. Alles is kort en eenmalig, pas na de dood zal hier verandering in komen. De hemel is perfect en eeuwig, de hel heeft eindeloze herhaling, waardoor de intensiteit van het leven wegvalt.

Het verliefde stel Bennie en Gini beseft dat het aardse leven na het vrijen hierdoor alleen maar bergafwaarts kan gaan. Bennie haalt Gini over om een zwerver te vermoorden en zo in de hel terecht te komen, waar ze oneindig de liefde kunnen bedrijven. De twee worden geëxecuteerd en wat volgt is een langdurig split-screen van de twee levens in de nieuwe dimensie.

Hopeloos gaan ze op zoek, maar ze lijken elkaar niet te kunnen vinden. Bennie begint een leven in de prostitutie, terwijl Gini een nieuwe relatie probeert op te bouwen. Beiden kunnen elkaar echter niet vergeten en blijven doorzoeken. Vinden ze elkaar uiteindelijk? De vraag zal bij menigeen nog na de aftiteling rondspoken.

De Cloe werkt namelijk vooral met beelden om een verhaal te vertellen, waardoor boodschappen af en toe op subtiele wijze worden overgebracht. Deze beeldende vertelwijze komt al in de openingsscène naar voren, waarin een stad uitrukt naar het stand om voor het eerst – en voor het laatst – de zonsopgang te zien. Het sterke camerawerk en het tegenlicht van de opkomende zon leveren mooie, bijna poëtische plaatjes op. Ook als de film over is gegaan in split-screen blijft het camerawerk gevoelvol.

Sterker nog, door deze split-screen (die het overgrote deel van de film bestrijkt) komen de plaatjes van cameraman Jasper Wolf pas echt tot hun recht. Als er in een scherm iets gebeurt, is het andere rustiger, en zo zien we de twee hoofdpersonen langs (of door?) elkaar leven. De timing daarin is perfect en doordat de beelden zo scherp en zorgvuldig op elkaar zijn afgestemd en soms zelfs in elkaar over lijken te lopen, wordt er toch een sterke verbintenis geïllustreerd.

Ook het acteerwerk is over het algemeen degelijk, ondanks het feit dat de dialogen vaak zwaar beladen zijn. Relatieve nieuwkomer Lois de Jong maakt veel indruk met haar rol van Gini en toont dat Nederland er wellicht een nieuwe ster bij heeft. Matthijs van de Sande Bakhuyzen, in de rol van Bennie, levert als enige flets acteerwerk en lijkt zich vaak geen raad te weten met het scenario. Een klein minpuntje, want de stijl is in deze film duidelijk belangrijker dan het acteerwerk.

De recensie van de film werd geschreven door Fabian Melchers.

De film staat in de originele 2,35:1 verhouding anamorf op de DVD. De kwaliteit van de transfer is goed, maar niet optimaal. Zo ogen de kleuren ietwat flets en zijn contrast en zwartniveau niet ideaal. Jammer, want Het Leven uit een Dag is bij uitstek een film die het van haar look moet hebben. Er is optionele Engelse ondertiteling aanwezig.

Het geluid staat in een Dolby Digital 5.1 track op de DVD. Beschadigingen zijn afwezig. De geluidsband brengt de dialogen op een heldere manier, al klinkt de nasynchronisatie hier en daar onnatuurlijk. De muziek komt met een mooie laag uit de speakers, waarbij ook de subwoofer actief wordt aangesproken.

Het heeft even geduurd voor de film op DVD uitgebracht werd, maar het was het wachten waard; aan extra’s geen gebrek op deze goed gevulde uitgave. Meest in het oog springend zijn het audiocommentaar (van de regisseur, cameraman en editor) en een ruim 20 minuten durende making of. De commentaartrack is zo nu en dan wat onwennig, maar levert genoeg aardige inzichten op. De making of bevat naast film- en setbeelden interviews met cast- en crewleden en geeft een goed beeld van het maakproces en de beweegredenen van de maker(s). De overige extra’s zijn de originele bioscooptrailer, een videoclip van de titelsong en een Boy meets Girl Story (‘Proloog eigen belofte’; 5 minuten), een korte poëtische film van De Cloe uit de gelijknamige ruim dertig filmpjes tellende reeks over de liefde.

ca. 94 minuten
Warner Home Entertainment
12 mei 2010