Het Onzegbare – DVD-Recensie

In 2005 verschijnt de persoonlijke, historische roman ‘Knielen op een bed violen’ van Jan Siebelink in de winkels. Nog in datzelfde jaar werd het boek bekroond met de AKO-literatuurprijs. Terwijl de angst voor (moslim-)fundamentalisme opkomt en kerken hun deuren sluiten, vliegen er binnen no-time honderdduizenden exemplaren van het boek over de toonbank. Het boek, dat het verhaal vertelt over Siebelink’s vader, wordt een ongekend succes en mensen staan in rijen voor de winkel wanneer de schrijver een signeersessie geeft.

Pieter Verhoeff – die naast films als Het teken van het beest (1980), De Dream (1985) en Nynke (2001) de laatste jaren ook documentaires maakte over onder andere acteur Gerard Thoolen en kunstenaar Peter van Straaten – volgt Siebelink op zijn reizen langs plaatselijke bibliotheken en boekwinkels. Ook bezoekt hij samen met de schrijver plaatsen die een belangrijke rol spelen in zijn roman. In gesprekken met Siebelink zelf, vrienden en collega’s probeert Verhoeff de diepste motieven van de schrijver bloot te leggen en een beeld te schetsen van de jeugd van Siebelink.

‘Knielen op een bed violen’ maakte veel reacties los bij een groot deel van de Nederlandse bevolking. Het lezerspubliek – vaak uit dezelfde generatie als Siebelink – herkent veel van wat in zijn werk beschreven wordt. De reacties lopen uiteen van mooie jeugdherinneringen tot beklemmende memoires. Tijdens signeersessies wordt vooral de bewondering voor zijn werk getoond, terwijl tijdens lezingen de debatten af en toe diepgaande vragen oproepen, die Siebelink tracht te beantwoorden. Het Onzegbare is in dit licht bezien een verslag van de nasleep van het overdonderende succes van Siebelink’s roman.

Belangrijker is echter het verhaal van de schrijver zelf; het verhaal dat hij met zijn boek wilde vertellen, het verhaal van zijn vader, het verhaal dat zijn leven onherroepelijk beïnvloed heeft. ‘Knielen op een bed violen’ beschrijft het leven van Hans Sievez, die opgroeit in een sektarisch godsdienstig milieu. Het leven gaat zijn gangetje, maar langzaam maar zeker raakt Hans steeds dieper ‘verwond’ door de godsdienst uit zijn jeugd en glijdt hij weg in een gitzwart calvinisme. Zijn huwelijk, kinderen en bedrijf gaan daar zwaar onder gebukt. Uiteindelijk sterft hij. Zijn vrouw en kinderen mogen geen afscheid van hem nemen.

Siebelink rekent in het boek af met de vragen die jarenlang door zijn hoofd spookten. Hij wilde zijn vader begrijpen en doorgronden. Ondanks de moeilijke leefsituatie heeft Siebelink altijd enorm veel liefde en respect voor zijn vader gehad. Deze liefde was wederzijds, maar af en toe moeilijk te traceren. Verhoeff bezoekt samen met Siebelink aan aantal plaatsen waar de schrijver vroeger met zijn vader geweest is en probeert zo herinneringen op te halen en emoties op te roepen. Dit levert een aantal pakkende momenten, die vaak uitstekend ondersteund worden door voorgelezen fragmenten uit het boek, voorzien van sfeervolle tekeningen door Dick Matena. De melancholische muziek van Paul M. van Brugge maakt het beeld vervolgens compleet.

Het Onzegbare schetst een meer dan aardig beeld van de schrijver Jan Siebelink en weet zo nu en dan zelfs door te dringen tot de mens Jan Siebelink. Bevlogen, integer en respectvol praat hij over zijn vader en over het boek en wordt vooral de relatie met zijn vader uitstekend belicht. Deze inhoudelijke kwaliteiten, de prachtige muzikale begeleiding en de uitstekend gekozen fragmenten uit het boek doen de weinig verheffende visuele waarde – en het knullige shot waarin een microfoon boven in beeld bungelt – snel vergeten.

Het beeld van deze televisieproductie staat in de oorspronkelijke 1.78:1 verhouding anamorf op de dvd. De print oogt redelijk en is vrij van beeldbeschadigingen in de vorm van spettertjes of beeldvuil. De interviewfragmenten en opnames van Siebelink ‘op tournee’ ogen mooi helder en hebben een goed contrast. De fragmenten uit de opnames in het café doen echter minder scherp aan en hebben last van dot-crawl en ghosting. Er is geen ondertitelspoor aanwezig.

Het geluid staat in een simpele Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) op de dvd. Op het geluid valt niks aan te merken. De dialogen zijn goed verstaanbaar en de sfeervolle score van Paul M. van Brugge komt mooi helder en redelijk warm uit de speakers.

Het sfeervol geanimeerde menu wordt begeleid door de muziekscore van Paul M. van Brugge. De opties in het menu zijn beperkt: er is enkel de mogelijkheid de documentaire direct af te spelen, of om naar één van de zes scènes te gaan. Er zijn geen extra’s aanwezig.

ca. 51 minuten
28 februari 2008
2