Ik omhels je met 1000 Armen – DVD-Recensie

In deze film gaan Giph, een beginnend schrijver en zijn vriendin Samarinde, arts en veelgevraagd model met hun vriendengroep op vakantie in Spanje. Tijdens de vakantie blijkt zijn relatie met Samarinde onder spanning te staan. Dit komt mede door haar afwezigheid tijdens het ziektebed van zijn moeder. De doodstrijd en uiteindelijke euthanasie van zijn moeder hebben Giph sterk aangegrepen. Hij is niet in staat dit met Samarinde te delen. Giph neemt meer afstand van haar en van hun vrienden. De beslissing die Giph en Samarinde uiteindelijk moeten nemen, heeft ook voor hun band met hun vrienden diepgaande gevolgen.

Ik Omhels Je met 1000 Armen is de laatste film die regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen maakte voordat hij vorig jaar september aan kanker overleed. Dit is de derde verfilming, na Ik Ook van Jou & Phileine Zegt Sorry, van een Ronald Giphart boek en veruit de beste. Naast de uitstekende regie, het mooie en sfeervolle gekaderde beeld en het prima scenario beschikt deze film over een sterke cast. Naast Carice van Houten schittert actrice Catherine ten Bruggencate in de rol van Lotti, Giph’s moeder die op haar ziektebed ligt en euthanasie wil plegen. De actrice won een welverdiend Gouden Kalf voor deze prachtrol. Een aanrader.

De film die in het 1:2.35 breedbeeldformaat werd geschoten staat anamorf op deze schijf, dit resulteert in een prachtige transfer. Kleuren ogen erg mooi en het contrast is prima, bovendien is het beeld erg scherp met veel detail. Vanzelfsprekend is de transfer van een recente film als deze geheel vrij van vuil en beschadigingen. Bovendien bevat deze dvd zowel een Engels als een Nederlands ondertitelspoor.

De film is uitgevoerd in een Dolby Digital 5.1 – en DTS 5.1 track. Beide klinken erg mooi met een goede ruimtelijke spreiding en een mooie warme klank. Muziek en dialogen komen uitstekend tot hun recht, beschadigingen en ruis zijn vanzelfsprekend niet aanwezig. Twee prima ondersteunende geluidstracks.

De menu’s zijn voorzien van de sfeervolle titeltrack The Gods Must Be Crazy van zangeres Myriam Gaasbeek. Van dit mooie nummer is ook de vier minuten durende videoclip terug te vinden op de dvd. Daarnaast zijn er ook een aantal verwijderde scènes (die circa 22 minuten innemen) op deze dvd gezet, jammer genoeg zijn deze niet voorzien van enige vorm van toelichting. De belangrijkste extra is de erg informatieve 24 minuten durende making of waarin cast en crew toelichting geven over de totstandkoming van de film. Tevens zijn er enkele trailers van de film en andere A-film titels aanwezig. Een prima setje extra’s dat ook nog eens voorzien is van ondertiteling, uitstekend!

ca. 108 minuten
26 oktober 2006
2