In voor en Tegenspoed (seizoen 1) – DVD-Recensie

Rijk de Gooyer: de man met meer dan negen levens. Al vele malen heeft hij oog in oog gestaan met de dood en elke keer stond hij weer op en ging even vrolijk verder. Het personage Fred Schuit in de met zwarte humor doorspekte komedieserie In Voor en Tegenspoed lijkt wel een beetje op De Gooyer. Met zijn oorlogsverleden en daar altijd naar verwijzende opmerkingen toonde De Gooyer zelf de voorbije decennia zijn sublieme gevoel voor zwarte, vaak ietwat provocerende humor. Maar Rijk mocht en mag dat; je weet hoe hij het bedoelt en dat hij het hart op de juiste plaats heeft zitten. Zo zit het ook met Fred Schuit: ondanks al zijn nare uitvallen naar o.a. zijn doodzieke vrouw, weet je toch dat hij geen kwaad in de zin heeft.

Van de serie In Voor en Tegenspoed van de VARA werden in de periode 1991-1998 vier seizoenen gedraaid. Het eerste seizoen werd uitgezonden in 1991. Met Rijk de Gooyer in de hoofdrol en in de bijrollen Gerard Thoolen, Kees Hulst, Michiel Romeijn en Viviane de Muynck kon het haast niet meer stuk. Video Film Express brengt nu in samenwerking met de VARA en IdtV de eerste twee seizoenen van deze succesvolle komedie serie uit op dvd.

Het eerste seizoen van In Voor en Tegenspoed bestaat uit twaalf afleveringen, verdeeld over drie dvd’s:

1. Doordouwen
2. Vele handen
3. Laat eens wat van je zien
4. Bezoek
5. Stille nacht
6. Krakende wagens
7. In de rouw
8. Voordeur-delers
9. Marktprijzen
10. Draadloos
11. Oranje boven
12. Nog vele jaren

Fred Schuit (Rijk de Gooyer) en zijn vrouw Dora (Ingeborg Elzevier) wonen in een rasechte Amsterdamse volksbuurt. Dora is ziek, gaat snel achteruit en kan zich enkel nog verplaatsen met behulp van een rolstoel. In plaats van wat extra liefde en aandacht brengt Fred haar echter keer op keer in de verlegenheid. Hij heeft commentaar op alles en iedereen en verstoort hiermee ook de rust van Dora, die alleen nog maar wil genieten van haar laatste tijd op aarde. Dit lijkt te lukken als haar dochter voor het eerst sinds lange tijd weer eens een tijdje komt logeren bij haar ouders. Als Dora plotseling toch sterft, is de schrik bij iedereen groot. En als zelfs Fred er stil van wordt, moet de impact wel enorm zijn.

Rijk de Gooyer staat erom bekend sadistische, ironische personages goed te kunnen spelen: ze liggen dicht bij zijn eigen beleving en vanaf het begin van zijn lange carrière was het duidelijk dat hij in een dergelijke gedaante het beste tot zijn recht komt. Zo gemakkelijk als hij dit soort personages lijkt te spelen, is het echter allemaal niet. De Gooyer heeft in zijn leven al van alles meegemaakt: zo viel hij een keer van het balkon en is hij door een raam naar beneden gedonderd. Fred Schuit krijgt overigens te maken met soortgelijke gebeurtenissen (zie ook aflevering Ramen Lappen in seizoen 2). Om de tekortkomingen die hij hieraan overhield te camoufleren, is hij zonodig nog ijveriger geworden dan dat hij al was. Tijdens de gebruikelijke pauzes tussen de opnames van de serie, oefende hij zelfs hoe hij het beste een telefoon kan opnemen, zodat het niet opvalt dat zijn pols verbrijzeld is. De serie In Voor en Tegenspoed mag gezien worden als een eerbetoon aan Rijk de Gooyer, die de laatste jaren helaas weinig meer heeft kunnen doen na een middelgroot herseninfarct. De rol van Fred Schuit is ongetwijfeld een van zijn beste.

Maar het is niet alleen Rijk de Gooyer die hier schittert, ook Gerard Thoolen speelt de pannen van het dak in de gedaante van Arie, een impulsieve man en grote vriend van Fred. De twee brengen samen heel wat uurtjes door in het café. Thoolen overleed in 1996 op 53-jarige leeftijd; veel te vroeg. Thoolen is een wat onderbelicht acteur, die echter ontzettend veel mooie, maar vooral veelzijdige rollen heeft gespeeld. Zijn invulling van het karakter van Arie is daar ook weer een goed voorbeeld van.

In Voor en Tegenspoed is een hilarische, licht-dramatische komedieserie met een keur aan Nederlands acteertalent. De sfeer is uitermate goed getroffen en door de vaste regie van Marc Nelissen verloopt alles lekker soepel en naturel. Ongetwijfeld een van de leukste komedieseries ooit.

Het beeld van deze dvd’s oogt redelijk. De enige twee kanttekeningen zijn het feit dat het beeld heeft af en toe last van kleine kleurflikkeringen en het af en toe iets te donker oogt. Net als bij het tweede seizoen zijn ook hier videobeschadigingen tot het minimum beperkt. Al met al zeer acceptabele kwaliteit.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track op de schijfjes. De geluidsband heeft af en toe last van een kleine ruis, maar is vrij van andere soorten beschadigingen. De dialogen zijn goed verstaanbaar en de muziek komt  verrassend genoeg vrij warm en goed uit de speakers.

Deze dvd-box betreft het complete eerste seizoen waarbij de twaalf afleveringen zijn verdeeld over drie discs. Het menu is leuk vormgegeven, met beelden uit de serie waarbij op de achtergrond muziek uit de serie te horen is. Elke aflevering duurt ongeveer 25 minuten en is officieel opgedeeld in twee hoofdstukken. Het tweede hoofdstuk begint echter bij elke aflevering al direct na de begintune, waardoor de aflevering zelf in feite gewoon maar één lang hoofdstuk kent. Verder is er de mogelijkheid om alles in één keer af te spelen of los een aflevering te selecteren.

ca. 300 minuten
29 augustus 2006
2