Jimmy Rosenberg – de Vader, de Zoon & het Talent – DVD-Recensie

Jimmy Rosenberg is een Sinti zigeuner, maar vooral gitarist. Hij gold reeds op twaalfjarige leeftijd als een van de grootste talenten van de wereld en werd gezien als de opvolger van gitaarlegende Django Reinhardt. Terwijl zijn sterstatus snel steeg – hij sloot op 17-jarige leeftijd een miljoenencontract af met Sony Classics – verloor hij echter de grip op zijn leven. Onder meer drugs en (psychische) problemen maakten een einde aan Rosenbergs veelbelovende carrière.

Jimmy is nu 26. Zijn drugsverslaving heeft een spoor van vernieling door zijn leven getrokken. Daarnaast komt zijn vader, veroordeeld tot een gevangenisstraf van 8 jaar, binnenkort vrij, vurig van plan om zijn verloren zoon te helpen. Ondanks zijn destructieve levensstijl is Jimmy’s talent om met verbazingwekkende snelheid en precisie gitaar te spelen alleen maar gegroeid. Maar zal deze gave genoeg zijn om aan zijn verleden te ontsnappen? Berkvens zocht de inmiddels 26-jarige muzikant op.

Op het Krakow Film Festival in Polen werd deze film van Jeroen Berkvens (bekend van oa. de documentaires Advocaatje Leef je Nog? en A Skin Too Few: The Days of Nick Drake)  uitgeroepen tot beste lange documentaire, ook cameraman Ton Peters viel in de prijzen. Geheel terecht, want inhoudelijk en visueel heeft men een bijzonder intrigerende film gemaakt. De persoonlijke manier waarop de regisseur de band tussen Jimmy en zijn vader in beeld brengt werkt uitstekend, de camera zit de twee vaak enorm dicht op de huid. Tevens wordt er visueel door de uitgekiende belichting een extra lading aan de gesprekken toegevoegd, en plaatsen  de archiefbeelden uit zijn ‘glorie jaren’ de film in een aangrijpende en emotionele context. Gedurende de gesprekken met Rosenberg junior krijgen we een persoon met twee gezichten te zien; een enorm getalenteerd en zachtaardig muzikaal talent, maar aan de andere kant ook een verwarde en ongelukkige man die de weg in zijn leven kwijt is.

Lees hier het commentaar van de Gouden Kalveren-jury die de documentaire op het Nederlands Film Festival 2007 bekroonde met het Gouden Kalf voor Beste lange documentaire. Voor een recensie van collega Guido Franken klik hier.

De anamorfe transfer is van goede kwaliteit, er zijn geen beschadigingen aanwezig en het beeld is helder en gedetailleerd. Men heeft de film in het orginele 1.77:1 breedbeeldformaat op de dvd overgezet. Ook contrast en zwartniveau zijn prima, het enige punt van kritiek is dat er in enkele donkere scènes wat ruis is op te merken. In het daarvoor bestemde menuscherm kan men kiezen om de film te voorzien van Nederlandse, Engelse of Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden.

De Dolby Digital 5.1 track geeft een prima ruimtelijk geluidsbeeld; dialogen, omgevingsgeluiden en de schitterende gitaarmuziek van Rosenberg klinken uitstekend. Beschadigingen of andere storende factoren zijn niet op te merken. Het geluid klinkt warm en helder met voldoende laag en komt prima uit de speakers.

Buiten een drietal promotionele trailers voor titels van A-film, zijn er op het schijfje geen extra’s terug te vinden. Technisch en inhoudelijk echter een prima uitgave, een aanrader.

ca. 77 minuten
5 juli 2007